Page 139 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 139

SOSYALLEŞME VE GRUP KAVRAMI                      ÜNİTE 12




              ETKİNLİK
              Etkinliğin adı: Grup Kavramını Öğreniyorum
              Etkinliğin amacı: Grup kavramını açıklayabilme
              Etkinliğin Süresi: 10 dk.
              Araç-gereçler: Kalem
              Uygulama: Etkinlik; düşün, eşleş ve paylaş olmak üzere üç aşamadan oluşur. Her aşama
              aşağıdaki gibi gerçekleştirilir.

              Sınıftaki  tüm  öğrenciler  ayağa  kalkarak  tahtanın  önüne  gelir,  aşağıdaki  komutları  takip
              ederler.
              Düşün komutu: Bu komut için ayrılan süre iki dakikadır.  Uygulama süreci boyunca öğrenciler
              birbirleriyle konuşmaz. Her öğrenci bireysel olarak tahtanın önünde serbestçe dolaşırken
              “Grup deyince ne anlıyorsunuz?” sorusunun yanıtını düşünür.

              Eşleş  komutu:  Bu  komut  için  ayrılan  süre  dört  dakikadır.  Her  öğrenci  yanındaki  veya
              yakınındaki bir öğrenciyle eşleşir ve küçük bir grup oluşturur. Eşleşen kişiler “Grup deyince ne
              anlıyorsunuz?” sorusuna yönelik düşüncelerini birbiriyle paylaşarak ortak bir grup tanımına
              ulaşır.

              Paylaş komutu: Bu komut için ayrılan süre dört dakikadır. Uygulama süreci boyunca eşleşen
              öğrenciler  birbirleriyle  konuşmaz.  Sırasıyla  söz  hakkı  verilen  her  eşten  bir  öğrenci,  grup
              kavramıyla ilgili tanımını sınıfla paylaşır.

              Sonuçlandırma: Grup nedir? Tanımlayınız.










            12.1. GRUP KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ

            1. Grup Kavramı

            İçinde bulunduğu gruplar bireyin hayatında önemli bir rol oynar. Birey doğduğu andan itibaren
            özel anlamda aile, oyun arkadaşları, öğretmenler, iş arkadaşları gibi çevresindeki gruplar içinde
            genel anlamda ise toplum içindedir. Grup üyeliği birey büyüdükçe yakın çevreden uzak çevreye
            doğru genişler.
            Grupların oluşumu için başlangıçta mekânsal yakınlık önemli olsa da sonrasında grup üyelerinin
            davranışlarının benzerliği daha da önem kazanır. Gruplarda bireyler belirli görev ve sorumluluklar
            alırlar.  Örneğin  yaşanan  mahallede  arkadaşlarla  oluşturulan  futbol  takımı  içindeki  görev  ve
            sorumluluklar zamanla grup üyelerince paylaşılır ve ortak değerler çerçevesinde buluşulur.

            Bir araya gelmiş her insan kalabalığı grup değildir. Örneğin her gün birlikte çalışan bir voleybol
            takımı,  ortak  bir  amaç  paylaştığı  için  grup  olarak  nitelenirken;  voleybol  maçına  gitmek  için
            durakta bekleyen, birbirini tanımayan, aralarında bir ilişki olmayan insanlar grup değildir.



                                                   SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ        137
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144