Page 117 - SPOR YÖNETİMİ VE ORGANİZASYON 12
P. 117

6.2.2. Millî Olimpiyat Komitesi  3.  Spor Eğitimi Dairesi ile iş birliği yaparak antrenörlerin, monitörlerin kurslarla yetiştirilmesini ve semi-
                nerlerle eğitilmesini sağlamak, başarılı olanların belgelerini düzenleyip tescillerini yapmak, bunların
                çalışmalarını sürekli izlemek
    Türkiye Millî Olimpiyat Komitesi (TMOK); sporun ve “olim-  4.  Ülke içinde müsabakalar düzenlemek, ülke içinde düzenlenen tüm müsabakaların devamlılığını sağ-
 pik  değerlerin”  her  vatandaşın  hayatının  ayrılmaz  bir  parçası   lamak; hakem, temsilci ve gözlemci atamasını yapmak
 olduğu, sporda başarılı bir ulus yaratmak hedefiyle kurulmuştur   5.  Yabancı ülkelerdeki sportif gelişmeleri ve yenilikleri izleyerek bu bilgilerden ülke içinde daha çok kişi-
 (Görsel 6.3).  nin yararlanmasını sağlamak
    Ülkemizi  uluslararası  spor  camiasında  tanıtmak  ve  hal-  6.  Spor malzemelerinin standartlarını tespit ederek bunların yurt içinde veya yurt dışında yaptırılmasına
 kımıza “olimpizm” ruhunu aşılamak için faaliyet göstermektedir.   veya temin edilmesine çalışmak
 Din, dil, ırk, cinsiyet ve politik ayrımcılığı reddeden TMOK; kâr   7.  Kulüpler veya iller arasında doğabilecek teknik uyuşmazlıkları çözümlemek
 amacı gütmeyen, toplum yararına çalışan özerk bir sivil toplum   8.  Uluslararası federasyonun izni ile uluslararası kurs, seminer ve spor organizasyonları düzenlemek
 kuruluşudur.  9.  Uluslararası yarışmalara iştirak edecek olan takımları seçmek, seçilen takımları yarışmalara hazırla-
 Görsel 6.3: TMOK logosu  mak
            10. Spor dallarının gelişimi için gerekli planlamayı yaparak alınacak tedbirleri genel müdüre sunmak
 6.2.3. Spor Federasyonları  11.  Yarışmaların düzenlenmesi için gerekli olan hakem, antrenör, müsabaka yönetmelik taslaklarını hazır-
                lamak ve merkez danışma kuruluna sunmak,
            12. Seçkin ve gelecek vaat eden başarılı sporcuların takip kartlarını tutarak bu sporcuların yetişmesi için
    Spor federasyonları Gençlik Spor Bakanlığına bağlı Spor Genel Müdürlüğünün denetim ve kontro-  gerekli tedbirleri almak
 lündedir. Bazı federasyonların iç yapısı ve işleyişi bağımsız olmakla beraber denetim ve kontrolleri Spor   13. Her kademedeki sporcular için eğitim ve hazırlık kampları açmak
 Genel Müdürlüğüne bağlıdır.  14. Spor dalları ile ilgili arşiv çalışmaları ve istatistiki çalışmalar yapmak; eğitici film, slayt ve broşür hazır-
    Bir ya da daha fazla spor dalı teknik ve idari bakımdan bir federasyona bağlıdır. Federasyonlar, kendi   lamak, bu konuda Spor Eğitimi Dairesi, basın ve televizyon kuruluşlarıyla iş birliği yapmak
 spor dallarındaki faaliyetlerin sevk ve idaresinde serbesttir. Genel Müdürlük bunları sürekli denetler.   15. Sporda belirli bir sistemin uygulanması için yapılacak işlemleri belirlemek ve uygulamasını sağlamak
    Bir spor federasyonu, bir başkan ile asbaşkan veya asbaşkanlar ile federasyon yönetim kurulunu   16. Federasyona verilen bütçenin en iyi şekilde harcanmasını sağlamak (Görsel 6.4)
 oluşturan üyeler ve bir genel sekreter ile yeterli büro personelinden oluşur. Ayrıca bir federasyonun bünye-  17. Spor disiplinine aykırı davranışlarda bulunan sporcu, hakem, antrenör ve yöneticiler ile spor kuruluş-
 sinde teknik kurul, eğitim ve hakem kurulları gibi çeşitli kurullar yer almaktadır. Bu kurullar destek hizmeti   larını ceza kurullarına sevk etmek
 görür.     18. Millî takım sporcu ve yöneticilerinin sigorta işlemlerinin yapılmasını sağlamak
    Spor federasyonlarında görev alan başkan, yönetim kurulu üyeleri ve diğer kurullarda görev yapan   19. İl spor temsilcilerinin kendi aralarında ve federasyonla koordineli bir şekilde çalışmalarını sağlamak.
 üyeler fahri spor yöneticileridir. Kendilerine maddi kazanç sağlamazlar.


        Özerk Spor Federasyonları: “Özerklik kavramına bakacak olursak özerklik; bir kişinin, bir topluluğun,
 kendi uyacağı yasayı kendisinin koyması olarak tanımlanmakta ve bu anlamda kurumun kendine göre bir
 yasasının bulunması, üst makamların koydukları kurallara uyma yerine, kendi kendini yöneten bir kuruluş
 olması nedeniyle tüzel ve töresel bir özgürlük” (Sunay, 2016, s.253) olarak ifade edilmektedir. Kurumlar
 açısından bakıldığında özerkliği iki sınıfta incelemek mümkündür.
 a)  İdari Özerklik: Kendi organları aracılığıyla karar almayı ve yönetimlerin seçim ile başa gelmesini ifade
 eder.
 b)  Mali Özerklik: Kanunların öngördüğü şekilde kendi kurullarınca alınan kararlar doğrultusunda harca-
 ma yapabilmesini ifade etmektedir.


 Federasyonların Görevleri

    Ülkemizde 19 Temmuz 2012 tarihli ve 28358 sayılı Bağımsız Spor Federasyonlarının Çalışma Usul   *|UVHO      6SRUFXODUÕQ |GOOHQGLULOPHVL
 ve Esasları Hakkında Yönetmelik ile federasyonların görev ve yetki ve sorumlulukları belirlenmiştir:
 1.  Sporun yurt geneline dengeli bir şekilde yayılıp gelişmesini sağlamak     Bugün, Türkiye’de Türkiye Futbol Federasyonu (TFF) kendi başına tam bağımsız özerk federas-
 2.  Yurt dışındaki ve yurt içindeki sportif gelişmeleri izlemek, karşılıklı ilişki, yarışma, çalışma ve diğer   yon olarak hizmet vermektedir. Bununla birlikte 56 bağımsız federasyon ve Spor Genel Müdürlüğü kap-
 faaliyetleri programlayıp bunların uygulamalarını kontrol etmek  samında da 4 bağımlı federasyon faaliyet göstermektedir. Toplamda 61 tane federasyon faaliyetlerini
            yürütmektedir.




 114     h1ø7(            7h5. 6325 7(ù.ø/$7,                                                         115
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122