Page 66 - TAKIM SPORLARI 12
P. 66
DÜŞÜNELİM - YAZALIM
İzlediğiniz farklı spor müsabakalarında adil olma, etik davranma ve yardımlaşmanın yansıtıldığı
tutum ve davranışlara örnekler veriniz. Sporcuların bu değerlere neden sahip olması gerektiği hak-
kındaki düşüncelerinizi kısaca yazınız.
.............................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
1-3-5-2 Oyun Sistemi
Görsel 2.34: 1-3-5-2 oyun sistemi Görsel 2.35: 1-3-5-2 oyun sistemi
Üç savunma, beş orta saha ve iki hücum oyuncusunun bulunduğu 1-3-5-2 oyun sistemi (Görsel 2.34), ilk
olarak 1982’de Arjantin’in Estudiantes Takımının teknik direktörü Carlos Bilardo tarafından uygulanmıştır. 1-3-
5-2 sisteminde, adam adama liberolu savunma veya alan savunması uygulanır (Görsel 2.35). Adam adama
liberolu savunmada, arkada oynayan savunma oyuncularından biri libero (süpürücü), diğer ikisi stoper (kesici
ve rakip hücum oyuncularını kontrol eden) görevini üstlenir. Alan savunmasında ise bütün oyuncular kendi
bölgesinde bulunan rakip oyuncuyu kontrol eder. Bu bölge oyuncuları genellikle fiziksel gücü iyi olan oyuncu-
lardan seçilir. Üçlü savunma oynayarak orta sahayı beşli oynamak bir avantajmış gibi görünse de dörtlü savun-
maya göre defans hattı daha fazla riske edilmektedir. Çünkü hareketli olan rakip forvetlerinin hamlelerine karşı
yerinde ve zamanında reaksiyon gösterilememesi durumunda rakibe ciddi pozisyonlar verilir. Libero oyuncusu
bu durumda stoperlerin kaçırdığı forvet oyuncularına markaj yapmak ve savunmanın arkasına atılan topları
toplamakla görevlidir.
1-3-5-2 sistemini kullanan takımlar, orta sahayı kalabalık tutarak kuvvetlendirmeyi amaçlar. Sistem, orta
sahayı oluşturan beş oyuncunun kaliteli ve bol pas atmasıyla daha etkili olur. Takımın önemli bölgesi olan orta
sahada farklı dizilişler oluşturulabilir. Orta sahanın en etkili oyuncusu, bu beşlinin ortasında oynayan oyuncu-
dur. Ortadaki bu oyuncuya, top rakipteyken ön libero görevi yaparak yan ve derin pasları karşılamak, top ken-
disindeyken oyun kurucu veya hücumu destekleyen forvet arkası şeklinde farklı görevler verilebilir. Bu oyuncu,
hücumda top kaybedilmesi durumunda rakip sahada baskı uygulayarak [fore checking (for çekin)] rakibin oyun
kurmasını engellemek görevini de yürütür. Ortada oynayan oyuncunun sağındaki ve solundaki oyuncular top
rakipteyken savunmayı, top kendi takımındayken de hücumu desteklemekle görevlidirler. Orta saha beşlisinin
kenarlarında oynayan oyuncular, hücum ve savunma yaparak tüm kanat bölgesini idare edeceğinden çok iyi
kondisyona sahip olmalıdırlar.
1-3-5-2 sisteminin önemli özelliklerinden biri de top nerede kazanılırsa kazanılsın hızlı hücuma elverişli
olmasıdır. Hücumu destekleyen ve hücumda oynayan oyuncular çabuk ve birbirleriyle iletişimleri iyi olan oyun-
culardan seçilmelidir. Hücum oyuncuları birbirlerine ve orta sahadan gelecek sürpriz oyunculara alan açarak
takım arkadaşına gol pozisyonu oluşturma ve uygun pozisyonda gol atma görevini üstlenirler. Bunun yanında
top rakibin savunma oyuncularındayken bu oyuncuların dripling yapmasına engel olmaya çalışırlar.
64