Page 67 - TAKIM SPORLARI 12
P. 67
1-3-5-2 Oyun Sisteminin Avantajları
DÜŞÜNELİM - YAZALIM • Oyun alanı üç eşit parçaya bölündüğünde herkesin görev yeri ve görevi belirlidir.
• Sistem doğru uygulanırsa rakibe boş alan bırakılmaz ve rakip sahada boş alan oluşturmak kolaylaşır.
İzlediğiniz farklı spor müsabakalarında adil olma, etik davranma ve yardımlaşmanın yansıtıldığı • Orta sahası dörtlü olan takımlara karşı üstünlük sağlanır.
tutum ve davranışlara örnekler veriniz. Sporcuların bu değerlere neden sahip olması gerektiği hak- • Savunmada kurulan denge ve orta sahanın uyumu ile oyun daha iyi kontrol edilir.
kındaki düşüncelerinizi kısaca yazınız. • Hücuma hızlı çıkıldığında sayıca üstünlük sağlanır.
............................................................................................................................................................. • Sayıca üstünlük sağlandığı için boş alan oluşturmak ve bu alanları kullanabilmek kolaydır.
.............................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................. 1-3-5-2 Oyun Sisteminin Dezavantajları
.............................................................................................................................................................. • Savunmada ve orta sahada görev paylaşımı yapılmazsa sistem başarısız olur.
• Savunma güvenliği dörtlü savunmaya göre daha fazla riske edilmiştir.
• Kanat oyuncuları görevlerini yerine getirmezse hücumda da savunmada da takım eksik kalır.
1-3-5-2 Oyun Sistemi • Kaptırılan toplarda geriye hızlı dönülmezse takım eksik yakalanır.
• Ofsayt taktiği uygulamak zordur ve bu durum büyük hatalara sebep olabilir.
7. Uygulama Çalışması
Oyuna Savunma Oyuncusundan Başlama Uygulaması
Bu çalışma beş aşamadan oluşmaktadır.
1. Aşama
Görsel 2.36’daki oyuna sa-
Görsel 2.34: 1-3-5-2 oyun sistemi Görsel 2.35: 1-3-5-2 oyun sistemi vunma oyuncusundan başla-
ma çalışmasını öğretmen rehber-
Üç savunma, beş orta saha ve iki hücum oyuncusunun bulunduğu 1-3-5-2 oyun sistemi (Görsel 2.34), ilk liğinde, yönergeyi takip ederek
olarak 1982’de Arjantin’in Estudiantes Takımının teknik direktörü Carlos Bilardo tarafından uygulanmıştır. 1-3- uygulayınız.
5-2 sisteminde, adam adama liberolu savunma veya alan savunması uygulanır (Görsel 2.35). Adam adama • 11 kişilik gruplar oluşturunuz.
liberolu savunmada, arkada oynayan savunma oyuncularından biri libero (süpürücü), diğer ikisi stoper (kesici • Görsel 2.36’da verilen 1-3-5-2
ve rakip hücum oyuncularını kontrol eden) görevini üstlenir. Alan savunmasında ise bütün oyuncular kendi sisteminin temel dizilişine göre
bölgesinde bulunan rakip oyuncuyu kontrol eder. Bu bölge oyuncuları genellikle fiziksel gücü iyi olan oyuncu- sahaya yerleşiniz.
lardan seçilir. Üçlü savunma oynayarak orta sahayı beşli oynamak bir avantajmış gibi görünse de dörtlü savun-
maya göre defans hattı daha fazla riske edilmektedir. Çünkü hareketli olan rakip forvetlerinin hamlelerine karşı
yerinde ve zamanında reaksiyon gösterilememesi durumunda rakibe ciddi pozisyonlar verilir. Libero oyuncusu
bu durumda stoperlerin kaçırdığı forvet oyuncularına markaj yapmak ve savunmanın arkasına atılan topları
toplamakla görevlidir. Görsel 2.36
1-3-5-2 sistemini kullanan takımlar, orta sahayı kalabalık tutarak kuvvetlendirmeyi amaçlar. Sistem, orta 2. Aşama
sahayı oluşturan beş oyuncunun kaliteli ve bol pas atmasıyla daha etkili olur. Takımın önemli bölgesi olan orta
sahada farklı dizilişler oluşturulabilir. Orta sahanın en etkili oyuncusu, bu beşlinin ortasında oynayan oyuncu- Görsel 2.37’deki oyuna sa-
dur. Ortadaki bu oyuncuya, top rakipteyken ön libero görevi yaparak yan ve derin pasları karşılamak, top ken- vunma oyuncusundan başla-
disindeyken oyun kurucu veya hücumu destekleyen forvet arkası şeklinde farklı görevler verilebilir. Bu oyuncu, ma çalışmasını öğretmen rehber-
hücumda top kaybedilmesi durumunda rakip sahada baskı uygulayarak [fore checking (for çekin)] rakibin oyun liğinde, yönergeyi takip ederek
kurmasını engellemek görevini de yürütür. Ortada oynayan oyuncunun sağındaki ve solundaki oyuncular top uygulayınız.
rakipteyken savunmayı, top kendi takımındayken de hücumu desteklemekle görevlidirler. Orta saha beşlisinin • 1 numaralı oyuncu (kaleci)
kenarlarında oynayan oyuncular, hücum ve savunma yaparak tüm kanat bölgesini idare edeceğinden çok iyi topu alarak kale alanı çizgisi-
kondisyona sahip olmalıdırlar. nin ortasına (altı pas çizgisi)
1-3-5-2 sisteminin önemli özelliklerinden biri de top nerede kazanılırsa kazanılsın hızlı hücuma elverişli yerleşsin.
olmasıdır. Hücumu destekleyen ve hücumda oynayan oyuncular çabuk ve birbirleriyle iletişimleri iyi olan oyun- • 2 numaralı oyuncu ceza ala-
culardan seçilmelidir. Hücum oyuncuları birbirlerine ve orta sahadan gelecek sürpriz oyunculara alan açarak nı sağ köşesine gelsin. Görsel 2.37
takım arkadaşına gol pozisyonu oluşturma ve uygun pozisyonda gol atma görevini üstlenirler. Bunun yanında • 3 numaralı oyuncu ceza ala-
top rakibin savunma oyuncularındayken bu oyuncuların dripling yapmasına engel olmaya çalışırlar. nı yayının ön tarafına çıksın.
64 65