Page 19 - Tasarım Odaklı Düşünme ile Proje Hazırlama
P. 19

3.  UYARAN                          OKUMA METNİ


               Trafik sorununun gün be gün artarak daha da sorunlu bir hâle geldiğine tanık oluyoruz. Bu kötümser tabloyu
               tersine çevirecek çalışmaları gördükçe akıllı şehirlere doğru ilerlediğimizi bilmek gönlümüze su serpiyor. İşte
               tam olarak su serpmekle kalmayıp projelerini hayata geçiren bir konuğumuzu ağırlamaktan gurur duyduğumu
               belirteyim. Kendisi ülkemizin nadide üniversitelerinden birinde akademik hayatını sürdüren ve İçişleri Bakanlığı
               ile trafik kapsamında proje yürüten biridir.
               - Ahmet Hocam,  “Akıllı Şehirler” programımıza hoş geldiniz.
               - Hoş bulduk Cansu Hanım. Sizi ve programınıza katılan konuklarınızı her sa-
                  bah işe giderken büyük bir zevkle dinlediğimi bilmenizi isterim.
               - Teşekkür ederim hocam. Dinleyicilerimiz sabırsızlıkla bizleri bekliyorlar.
                  Şu an yürüttüğünüz projeler hakkında bize bilgi verir misiniz?
               - Şu an iki tane projeyi hayata geçirdik ve onlarla ilgili iyileştirmelere devam
                  ediyoruz. Bunlardan biri yapay zekâ ile çalışan trafik ışıkları. Yoğunluğu
                  kendi algılıyor ve ışık sürelerini ona göre planlıyor.
               - Teknolojinin böylesi verimli kullanılması olumlu bir şey. Trafiğin akması, yaşa-
               nan can sıkıntılarını azaltmanın etkili bir yolu. Diğer projeniz nedir hocam?
               -  İkincisi ise araç tanıma sistemi üzerine.  Ambulanslar, emniyet araçları gibi
               trafikte önceliği olan araçların sistem tarafından tanınarak onlara en iyi olasılıkta yeşil dalga sistemi oluşturul-
               ması. Böylece hem acil ihtiyacı gidermeyi hem de daha fazla insanı sorunlardan kurtarmayı amaçlıyoruz.
               - Bu projenin toplumsal faydayı hedeflemesi çok güzel olmuş. İnsanları toplu
               taşımaya sevk edeceğini düşünüyorum, en azından benim gibi toplu taşımayı kullanan insanlara moral olduğunu
               belirteyim.
               - Bu projenin güzel bir tarafı da hava ve ses kirliliği gibi çevre sorunlarına da
                  güçlü çözümler sunmasıdır.
               - Sizi ve proje ekibini çok tebrik ederim hocam. Peki daha fikir veya prototip
               aşamasında olan projelerden de bahseder misiniz? Geleceğe umutla bakmak istiyoruz.
               - Ortak sorunlarımızı ortak akıl ile eğildiğimizde gelecek zaten mutluluktur.
               Şuan prototipini bitirdiğimiz ve kullanıcı dönütlerini sabırsızlıkla beklediğimiz bir projemiz var. Araba kornaları-
               nın ses düzeylerini ve ses dalgalarını istendik şekilde kullanılmasını sağlayacak bir cihaz geliştiriyoruz. Ama-
               cımız, ses dalgalarının trafik dışına minimum çıkması. Mesela trafikten uzak 2. kattaki Ayşe teyzemin rahatsız
               edici bu sesleri duymaması.
               - Çok ilginç hocam. Bu proje sürücülerin veya yayaların korna seslerinden
                  irkilmesine veya korkmasına da çözüm olacak nitelikte mi?
               - Evet. Sesin bir alana istendik frekans ve şiddette gönderilmesi, buna da fayda sağlayacak. Biz
                  bunu hiç düşünmemiştik. Sizinle de empati kurmamız iyi oldu. Belki yayaların ve sürücülerin
                  aşırı sesten etkilenmelerini engelleyecek yalıtımlar bulabiliriz.
               - Hocam, derya denizsiniz maşallah.
               - Projelerin en önemli ayağı empatidir. Bunun da ancak gerçek kullanıcılarla
                  görüşülerek hakkı verilebilir. İnsan insanı etkiler, düşünce düşünceyi geliştirir.
               - Bu güzel sözler sonrasında şu an hiç yapmak istemediğim ama yapmak
                 zorunda olduğum program arası yaklaştı. Hocam kısa bir araya gidebilir miyiz?
               - Tabii ki
               - Sevgili Akıllı Şehirler programının akıllı izleyicileri; çayınızı, kahvenizi hazır edin.
               Aradan sonra devam edeceğiz. Hocamız bizlere trafik projelerinden, yeni fikirlerden bahsedecek.



                        ÖĞRETMENE NOT

                         İlk iki uyaran sonrası öğrencilerden gelen dönütleri değerlendirdiğinde tüm öğrencilerin sorunu
                        anladığını ve ona yönelik ilk fikirlerini oluşturduğu, bazı öğrencilerin ekipler kurduklarını görülmüş-
                        tür. Dolayısıyla tam yapılandırılmış olan üçüncü uyaranın verilmesine gerek kalınmadığı sonucuna
                        ulaşılmış ve gözlem analizi kartına geçilmiştir.



         18                                                                                                                                                                                                          19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24