Page 63 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 2
P. 63
Yabancı Dil Öğrenimi ve Aile Desteği
AİLE VE DİL ÖĞRENİMİ
Aile, toplumun en temel yapı taşıdır. Çocu k ilk öğrenme-
lerini ailede gerçekleştirir. Doğumundan itibaren çocuk,
çevresindeki sesli ve görsel uyaranlarla dil gelişimini
ilerletir. Bu nedenle çocuğun çevresinde ne kadar çok
ses uyaranı varsa kelime bilgisi de o kadar zenginleşir.
Çocuğun dil gelişimi, okula başladığında öğretmenleri ve
arkadaşlarıyla iş birliği içinde gelişirken okunan kitaplar,
gazeteler, dergiler vb. materyallerle daha da ilerler.
Ülkemizde okuma yazma öğreniminin ardından 2. sınıf-
tan başlayıp 12. sınıfa kadar süren yabancı dil öğrenimi,
doğumla başlayan ana dil edinme süreciyle benzerlik
gösterir.
Çocuğun yabancı bir dil öğrenmeye teşvik edilmesi ve destek olunması, öğrenilen dilin hayat boyu kullanılabilmesi açı-
sından kritik bir önem taşır. Ebeveyn desteğinin yabancı dil eğitimine fayda sağlayarak öğrenme verimliliğini artırdığı
yapılan bilimsel çalışmalar ile de kanıtlanmıştır. Öğretmenler, arkadaşlar, çevre ve diğer çocuklarla iş birliği yabancı dil
öğrenimini hızlandırır.
Çocuklar İçin Yabancı Dil Öğrenmenin Önemi
Yeni bir dil konuş ki yeni bir dünyan olsun!
Mevlana Celaleddin Rumi
Aynı dili konuşabilmek, insanların birbirleriyle iletişim kurarak anlaşmalarını sağlar. Dil bütün olarak düşünüldüğünde
bilgi, düşünce ve duyguların ifade edilmesinden doğan kültürü oluşturur. Tahminlere göre dünya üzerinde konuşulan
7.000’den fazla dil bulunmaktadır. İngilizce, özellikle internet ve bilgisayar teknolojisi gibi alanlarda değişen ihtiyaçlara
cevap vermek üzere dünya genelinde insanlar arasında ortak bir dil olarak kabul edilmektedir.
Seçeneklerin bu kadar fazla olduğu bir ortamda çocuğun bir veya birkaç yabancı dil öğrenmesini neden desteklemelisiniz?
» Öz güven kaynağıdır. Yabancı dil öğrenimi, sınıf içi derslere aktif katılım ve grup ortamlarında kendini ifade etme
isteği geliştirerek öz güven sağlar.
» Beyni uyarır. Yeni kelimeler ve dil bilgisi kuralları öğrenmek, beynin işlevlerini uyararak kişisel ve mesleki anlamda
hızlı düşünmeyi, anlatılanları anlamayı sağlar. Problem çözme becerileri, hafızayı koruma ve çoklu görev yetenekleri
de dahil olmak üzere bilişsel yetenekleri geliştirir. Dil öğrenme süreci, eleştirel ve yaratıcı düşünme ve dolayısıyla
zihinsel becerilerin gelişmesini sağlar.
» Öğrenme motivasyonunu artırır. Yabancı dil öğrenimi sürecinde bilgi hatırlama ve uygulama, beyin işlevlerini hızlandırır.
Bu durum, beynin aktif olduğu süreyi artırdığından çocuğunuzun diğer alanlardaki öğrenmelerine yardımcı olabilir.
» Özgün, ayrıntılı, esnek düşünmeyi ilerletir. Yabancı dil öğrenimi sırasında öğrenilen dilin aktif kullanımı, beyni al-
ternatif çözümler üretmeye ve çok yönlü düşünmeye teşvik eder. Ayrıca yabancı dil öğrenmek çocukları farklı dünya
görüşleri ve bakış açılarıyla tanıştırarak empatiyi ve kültürel duyarlılığı teşvik eder. Çocuklar, farklı kültürleri tanıyarak
daha geniş bir bakış açısı geliştirir, kişiler arası becerilerini ve kültürel sınırların ötesinde iş birliği yapma yeteneklerini
geliştirir.
» Ana dili anlamayı kolaylaştırır. İkinci dil öğrenimi, çocuğun ana dilinde sahip olduğu kelime dağarcığı ve dil bilgisi
kurallarıyla karşılaştırma yapma fırsatı sunar. Bu sayede her iki dilin becerilerini kavramak ve bu becerileri anlamak
kolaylaşır.
63
63