Page 68 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 2
P. 68

Üniversite Hazırlık Sürecinde Ebeveyn Olmak




        Çocuğu sınava hazırlanan birçok ebeveyn bu ve buna benzer durumlar yaşarlar.  Bu tür olumsuzluklara odaklanmak
        ailedeki çatışmaları daha da artırabilir. Ebeveynlerin üniversite hazırlık sürecini daha sağlıklı bir şekilde devam ettirebil-
        meleri için sergileyebilecekleri davranışlar şunlardır:
        Çocukla Sağlıklı İletişim Kurulması: Aile içinde açık iletişimin kurulması, ebeveyn ve çocuk arasında sağlam bir köprü
        görevi görür. Ebeveynin çocuğu ile konuşurken onu dinlemesi ve yargılamaması, onun duygularını ifade etmesine izin
        vermesi oldukça önemlidir. Kendini onun yerine koyarak düşünmek ve onun duygularını hissetmeye çalışmak aradaki
        bağı güçlendirir. Gününün nasıl geçtiği ile ilgili akşam yemeğinde çocukla sohbet etmek olumlu bir uygulama olur. Etkili
        iletişim, bu zorlu yolculukta çocuğa rehberlik etmenin ve onu güdülemenin en etkili yollarından biridir.


              Çocuğunuzu dinlerken;

                 » Onunla göz teması kurmanız,
                 » Ona özel vakit ayırmanız/  başka bir işle uğraşmamanız,

                 » Başınızla onayladığınızı göstermeniz,
                 » Anlattığı şeyle ilgili kısa yorumlar yapıp sorular sormanız, onun kendisini anlaşılmış hissetmesini
                 sağlar.








        Gerçekçi beklentilerin oluşturulması üniversite sınavına hazırlık sürecinde gerçekçi beklentilerin oluşturulması, ulaşılabilir
        hedeflerin oluşturulması çocuk açısından büyük önem taşır. Her çocuk farklıdır ve kendi hızında ilerler. Çocuktan mü-
        kemmel olmasını beklemek yerine, onun çabası ve emeği takdir edilmelidir. Başarı ve başarısızlıklar doğal bir süreçtir ve
        başarısızlıklardan çıkarılan dersler de çok kıymetlidir.

        Üniversite sınavına hazırlık süreci aynı zamanda ergenlik dönemine de denk geldiği için bazı çocuklar gerçekçi hedefler
        koyarken bazı çocuklar ise gerçekçi olmayan beklentiler içerisine girebilir. Kendi yetenek, ilgi ve değerleriyle örtüşmeyen
        daha yüksek ya da düşük isteklerde bulunabilirler. Burada da ebeveynlerin çocuğu yargılamadan, çocukla çatışmadan
        fikir birliğine varmaları önemlidir.



                     Unutmayın! Gerçekçi beklentiler ve ortak hedefler, çocuğunuzun güdülenmesini yüksek tutmasına ve
                     kaygısını yönetmesine de yardımcı olacaktır.



        Uygun çalışma ortamının sağlanması onun ders çalışma verimini ve güdülenme düzeyini etkiler. Çalışma ortamı
        bazen çocuğun odası olabilirken bazen de evin herhangi bir bölümü olabilir. Önemli olan ortamın fiziki şartlarının
        çalışmaya uygun olması, çocuğun ders araç gereçlerine kolay ulaşabilmesidir.




                     Ebeveynler olarak çocuklarınızın çalışma ortamlarını onların istek ve ihtiyaçlarına göre düzenlemelerine
                     izin verebilirsiniz. Çocuğunuz sizden yardım talep ettiğinde ihtiyaçlarına cevap verebilirsiniz.



        Destekleyici bir tutum gösterilmesi çocuğun sınavlarda istediği başarıyı elde etmesi tek başına onun çalışmasına ve eme-
        ğine bağlı değildir. Ebeveynlerin çocuklarına inanması ve çocuklarını güdülemesi oldukça önemlidir. Başarılarını takdir
        etmek, hatalarından ders almasını sağlamak ve gerektiğinde ona rehberlik etmek sınav sürecini yönetmeyi kolaylaştırır.




                                                                                                                                                                                  69
                                                           68
                                                           68                                                                                                                     69
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73