Page 69 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 2
P. 69
Üniversite Hazırlık Sürecinde Ebeveyn Olmak
Çocukların yalnız olmadıklarını ve desteklendiklerini bilmesi, zor zamanlarda bile pes etmemelerini sağlayacaktır. İlham
verici hikâye anlatmak, başarılarını önemsemek ve ödüllendirmek çocukları desteklemenin etkili yollarıdır.
Çocuğun sınav kaygısı ile başa çıkabilmesi, verimli ders çalışması, aile ve arkadaşları ile iletişim kurması gibi konularda
yaşadığı zorlanmalar ile ilgili profesyonel bir destek almak için okul rehberlik servisine başvurulabilir. Okulda rehberlik
servisi bulunmaması durumunda, okulun bağlı bulunduğu ilçedeki Rehberlik ve Araştırma Merkezinden destek talep
edilebilir.
Ebeveynlerin Kendilerine Zaman Ayırmalarının Değeri: Ebeveynlerin birçoğu, çocuklarının sınavlara hazırlık süre-
cinde kendilerini iyi hissettiren şeylere zaman ayırdıklarında suçluluk hissedebilirler. Zamanlarının çoğunu çocuklarına
ayırmak zorundaymış gibi düşünebilirler. Ebeveynlerin kendilerine zaman ayırması ve mutlu olduğu şeyleri yapması en
doğal hakkıdır. Kendine zaman ayırmak sadece ebeveyn için değil çocuk için de önemlidir. Ebeveynin kendini daha iyi
hissetmesi; çocuklarıyla daha nitelikli vakit geçirmelerini, onlara karşı daha sabırlı davranmalarını ve daha ilgili olma-
larını sağlar.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMAYA YÖNELİK EBEVEYNLERE ÖNERİLER
Verimli Ders Çalışma ve Ailenin Rolü
Çocukların verimli ders çalışma yollarını bilmesi, başarısı için gereklidir. Ders çalışmaya başlamadan önce plan yapmak,
o ders için doğru teknikleri kullanmak ve zamanı etkili kullanmak verimli ders çalışmanın önemli noktalarıdır. Çocukların
çalışma alışkanlıklarının geliştirilmesinde ebeveynlerin evde uygulayabilecekleri bazı davranışlar:
• Ebeveynler çocuklarının günlük etkinlikleri, ne kadar ders çalışacakları, ders dışı aktivitelerinin planlamaları
konularında çocukları ile konuşabilirler.
• Çocuğun çalışma alanı ile ilgili sıklıkla çocuğu uyarmak yerine, çalışma düzeninin nasıl olacağı ile ilgili ortak
karar alınabilir. Ebeveynin dağınık bulduğu ortam çocuk için düzenli olabilir ve çocuk o düzenin içerisinde daha
rahat çalışabilir. Bu nedenle çocuğa çalışma ortamını düzenleme fırsatı verilebilir. Bu uygulama ebeveynlerin
çocukları tamamen özgür bırakması gerektiği anlamına gelmez, ortak bir kural belirlenmesi gerektiğini ifade
eder.
• Teknolojinin kullanımı verimli çalışma düzenini etkileyen en önemli faktörlerden biridir. Bu nedenle çocuğun
tablet, telefon, televizyon, oyun konsolları gibi teknolojik cihazların doğru kullanımı özendirilebilir.
Unutulmamalıdır ki verimli ders çalışma bir takım oyunudur ve ebeveynler de bu takımın bir parçasıdır.
Her ne kadar ders çalışmak çocuğun sorumluluğunda olsa da bunu daha verimli hâle getirecek bir takım
vardır ve ebeveynlerin de olumlu bir aile iklimi sunması gerekmektedir.
• Çocuklar değer gördüğü, sevildiği, fikirlerine saygı duyulduğu ortamlarda kendilerini daha rahat hisseder, kay-
gıları azalır ve ders başarıları artar. Huzurlu ve mutlu bir aile ortamına sahip çocuklar; kendine daha çok
güvenen, sorunları çözmek için sorumluluk alabilen, başarısızlığı durumunda nedenlerini araştırarak mantıklı
çözümler bulabilen bireyler olurlar. Aile ortamında çocuğun sevgiyi yaşamasını, huzuru hissedebilmesini, soru-
nu olduğunda rahatça, iyi bir iletişimle paylaşabilmesini, hata yapmaktan korkmamasını sağlayabilir.
• Ders çalışırken çocuklara olumlu geri bildirimler verilebilir. Sınava hazırlanmak gibi uzun süreli ve yüksek
performans gerektiren çalışma durumlarında çocukların güdülenmeleri bazen düşebilir. Böyle zamanlarda “İyi
gidiyorsun, tebrik ederim, bazen bocalaman normal.” gibi destekleyici cümleler hem çocuğun güdülenmesini
güçlendirecek hem de aile bağlarını kuvvetlendirecektir.
69
69