Page 67 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 2
P. 67
Üniversite Hazırlık Sürecinde Ebeveyn Olmak
ÜNİVERSİTE HAZIRLIK SÜRECİNDE EBEVEYN OLMAK
Üniversiteye hazırlık süreci sadece çocuğun değil tüm ailenin hayatını etkisi altına alan bir dönemdir. Bu heyecan verici
ve zorlu dönemde çocuklar, bir geminin kaptanı gibi önemli bir görev üstlenirler. Kaptanın gemiyi güvenli bir şekilde
limana ulaştırabilmek için sorumluluk taşıması gibi çocuklar da hayallerindeki limana ulaşabilmek için sorumluluk alma-
lıdırlar. Ebeveynler ise bu yolculukta kaptanın en büyük destekçileri olurlar.
Sınava hazırlanan çocuk için ailesi, arkadaşları, yakın çevresi bu sürecin bir parçasıdır. Çocuğun yaşamında etkili olan
bu bireylerin birbirleri ile kurdukları iletişim dengesi onun için oldukça önemlidir. Bir yandan çocuk için arkadaşları ile
zaman geçirmek, ders dışı aktiviteler yapmak daha ilgi çekici gelirken bir yandan da geleceği için sınavlara hazırlanması
gerekmektedir. Bazen bu durum çocuğun kendisini sıkışmış hissetmesine, kaygısının artmasına ve ailesi ya da akranları
ile iletişim sorunları yaşamasına neden olabilir.
Ebeveynler için çocuklarının üniversiteye hazırlık süreci farklı duyguları içerisinde barındırabilir. Ebeveynler bu süreçte
zaman zaman heyecanlı, stresli, meraklı ve endişeli olabilirler. Ebeveynler, çocuklarına nasıl destek olabileceklerine
karar veremeyebilirler. Bu durumda da kaygılanmaları oldukça doğaldır.
Ebeveynlerin Üniversite Hazırlık Sürecinde Karşılaştığı Bazı Durumlar
Çocuğun yaşadığı stres sadece onu değil ebeveynlerini de etkileyebilir.
Kaygı ve stresin artması
Bu durum, aile içi iletişimi olumsuz etkileyebilir.
Ebeveynler, çocukların sınavlara en iyi şekilde hazırlanmasını ve
sınavlardan yüksek puanlar almasını isterler. Aile ve çevrenin başarı
Çocuğa karşı beklentilerin artması
beklentisinin artması çocukta baskıya ve sınav kaygısının artmasına
neden olabilir.
Çocukların sınav dönemindeki okul ve kurs süreleri, ders çalışma za-
Çocukların zamanı planlamada ve
manı, serbest zaman etkinlikleri gibi gün içerisindeki istek ve sorumlu-
yönetmede karşılaştığı zorluklar
lukları arasındaki dengeyi sağlayamaması sorunlara neden olabilir.
Ebeveynlerin ve ailedeki diğer üyelerin beklentileri ve çocuğa karşı
kullandıkları dil, çocuğun ders çalışma alışkanlıkları, eğitime karşı
Çocukla iletişimde çatışmaların
ailedeki farklı bakış açıları çocukla iletişimi olumsuz bir yöne doğru
artması
çevirebilir. Çocuklar iletişime kendini kapatabilir, tepkisel davranarak
kendilerinden istenileni yapmama yolunu seçebilir.
67
67