Page 70 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 2
P. 70

Üniversite Hazırlık Sürecinde Ebeveyn Olmak





             •
            Etkinliğin Adı                     Üç Onay Bir Yönlendirme Tekniği


                                           •  Ebeveyn-çocuk arasındaki yönlendirmenin önemini kavrar.
                                           •  Doğru yönlendirmenin davranış üzerindeki etkililiğini değerlendirir.
            Etkinliğin Amacı               •  Onaylanmanın çocuk üzerindeki etkisini fark eder.

                                           •  “Ama, fakat, lakin” gibi bağlaçların davranış üzerindeki olumsuz etkisini
                                             anlar.


            Etkinliğin Süresi            10 Dakika

            Araç-Gereçler                -



                                         Sevgili ebeveynler, bazen çocuklarımıza istediğimiz davranışı yaptırmakta
                                         zorlanabiliyoruz. Ne söylersek söyleyelim kendi bildiğini yapıyor, bizim söy-
                                         lediklerimize bir türlü ikna olmuyor. Kendimizi bu zorlayıcı durumda buldu-
                                         ğumuzda “Üç Onay Bir Yönlendirme Tekniği”ni kolaylıkla deneyebiliriz. Bu
                                         etkinliği uygulayarak çocuklarınızdaki olumlu değişimleri fark edebilirsiniz. Bir
                                         örnekle açıklayacak olursak “Ders çalışmanı istiyorum.”, “Odanı toplamanı
                                         istiyorum.”, “Şimdi arkadaşlarınla dışarı çıkamazsın.” gibi cümleler direkt
                                         yönlendirme içeren cümlelerdir.

                                           •  Bu cümleler yerine öncesinde üç onay cümlesi ekleyip ardından da yuka-
                                             rıdaki cümlelerden herhangi birini ekleyin.

                                           •  Kurduğumuz üç tane onay cümlesinden sonra kendi istediğiniz davranışı
                                             içeren cümleyi ekleyerek yapacağınız bir konuşmada farkı hemen hisse-
            Süreç
                                             deceksiniz.
            (Uygulama Basamakları)
                                           •  Şimdi bu teknikle hazırlanmış cümleyi takip edip çocuğunuzla benzer bir
                                             diyalog kurun ve farklılıkları gözlemleyin.

                                         “İlk sınavdan aldığın puan çok güzeldi, başarılarının da farkındayım, yorgun
                                         olduğunu biliyorum,  bununla birlikte ders çalışmanı istiyorum.”
                                         “Odanın sana göre düzenli olduğunu biliyorum, kendine ait bir düzeninin ol-
                                         masını istemen de gayet doğal, odanı düzenledikten sonra aradıklarını bazen
                                         bulamadığının da farkındayım, yine de daha rahat hareket edebilmen ve sağ-
                                         lığın için odanı temiz ve düzenli tutman oldukça önemli.”
                                         “Sınavlarını bitirdiğin için ders çalışmayı istemiyorsun, arkadaşlarınla zaman
                                         geçirmeyi seviyorsun, ders çalışmaktan sıkıldığının farkındayım, bununla be-
                                         raber arkadaşlarınla akşam değil hafta sonu dışarı çıkmanı istiyorum.”




                                         Onay cümlelerinden sonra “AMA, FAKAT, LAKİN” bağlaçlarından herhangi
                                         biri kullanılmamalıdır. Çünkü bu bağlaçlar, kendisinden önceki cümleleri
            Ebeveyne Not
                                         olumsuz hâle getirir. Bunun yerine “bununla birlikte, bununla beraber” bağ-
                                         laçlarını kullanmanız çok daha anlamlı ve etkileyici olur.





                                                                                                                                                                                  71
                                                           70
                                                           70                                                                                                                     71
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75