Page 89 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 2
P. 89
Meslek Seçimi
Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) tercih dönemi, öğrencilerin üniversite eğitimlerini sürdüreceği bölümü ve üniver-
siteleri seçtiği önemli bir süreçtir.
• Ebeveynler, çocukların tercih yapacakları bölümler ve üniversiteler hakkında detaylı bilgi edinmelidirler. Böylece
çocuğa doğru yönlendirme yapabilirler.
• Çocuğun yetenekleri, ilgi alanları ve değerlerine uygun hedef belirlemesine ve doğru tercihleri yapmasına
yardımcı olabilirler. İlgili kurum ve psikolojik danışmanlardan uzman desteği alması oldukça önemlidir. Her yıl
ÖSYM tarafından yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Kılavuzu dikkatlice incelenmelidir.
• Ebeveynler, çocukların tercih edecekleri üniversitelerin ücretlerini, burs imkânlarını ve öğrenci kredileri gibi
finansal konularını da değerlendirmelidir. Özellikle şehir dışında eğitim alacak öğrenciler için ulaşım ve konak-
lama imkânları da önemlidir. Veliler, bu konuları da göz önünde bulundurmalı ve çocuklara yardımcı olmalıdır.
• Ebeveynler, çocukların tercih ve başvuru süreçlerini takip etmelidirler. Son başvuru tarihlerini kaçırmamak ve
gereken belgeleri zamanında tamamlamak önemlidir.
• Ebeveynlerin çocukların bu önemli karar sürecinde yanlarında olması, desteklemesi ve doğru tercihleri yapma-
sına yardımcı olması önemlidir. Çocukların kararlarını kendilerinin vermesi ve isteklerine uygun tercih yapması
sağlanmalıdır.
• Çocuklar tercih edecekleri bölümü seçerken neye ilgi duyduklarını, nerede daha verimli olabileceklerini ve o
bölümün istihdam durumlarını değerlendirmelidir. Çocuğun kendine nasıl bir işte, nasıl bir ortamda ve hangi
saatlerde çalışmak istediğini sorarak tercihlerini buna yönelik belirlemesi önemlidir.
• Sınava tekrar hazırlanmaya karar vermek de bu sürecin bir parçasıdır. Bu karar verilirken öncelikle bu yılki
sınavda hedeflenen puanın alınamamasının sebebi araştırılmalıdır. Çocuğun hayatında büyük bir değişiklik,
bir kayıp veya başka bir travmatik olay yaşanmış olabilir. Sınav esnasındaki bir rahatsızlık veya şanssızlık se-
bebiyle öğrenci performansını gösterememiş de olabilir. Böyle bir durumda, tekrar hazırlanmak iyi bir yol olarak
düşünülebilir. Buna karar verilirken çocuğun yeteri kadar çalışıp çalışmadığı ve sonraki yıl için çalışma isteğine
ya da bir amaca sahip olup olmadığı değerlendirilmelidir.
89
89