Page 85 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 2
P. 85

Meslek Seçimi




        Mesleki Değer Farkındalığı

        Bir mesleği yapmaktan elde edilen doyum ve bir mesleği birey için değerli kılan özellikler mesleki değer farkındalığı
        olarak  tanımlanabilir.  Mesleğin  kazanç  durumu,  sosyal  güvencesi,  kazandırdığı  toplumsal  saygınlık,  esnek  çalışma
        saatleri, bireysel ya da grupla çalışma, üniforma giyme vb. bazı meslek değerlerine örnektir. Her mesleğe verilen değer
        bireyden bireye değişir. Bir mesleğin cazip yanı diğer birey için cazip olmayabilir.
        Çocuğa “Seçmiş olduğun bu meslekten yaşamına dair beklentilerin neler?” sorusu yöneltilerek onun mesleki beklenti-
        lerini, değerlerini anlamasına ve keşfetmesine yardımcı olunabilir. Ek olarak mesleki değer farkındalığına ilişkin “Hayat
        standartlarının yüksek olması senin için önemli mi, hangi ortamlarda çalışmaktan hoşlanırsın, toplumda saygı gören
        meslekler hangileri?” gibi sorular da çocuğa yöneltilebilir. Ayrıca çocukla yapılan sohbetler ve etkinlikler de kendisi için
        nelerin daha önemli olduğunun ipucunu ebeveynlere verebilir. Örneğin erken kalkmayı sevmemesi çalışma saatlerinin
        onun için önemli bir mesleki değer olduğunu düşündürebilir ya da çocuğun açık alanda yapılan etkinliklerden hoşlan-
        maması onun çalışma alanı olarak kapalı alanı tercih edeceğini gösterebilir. Mesleki değer farkındalığının gelişmesi için
        çocukla aşağıdaki etkinliği yapabilirsiniz.


            Etkinliğin Adı           Hangi Meslek? Hangi Değer?

            Etkinliğin Amacı         Kendi mesleki değerlerinin farkına varır.

            Etkinliğin Süresi        40 dakika

            Araç-Gereçler            Kâğıt, kalem, form

            Uygulayıcı için ön       Etkinlik kartından sonra yer alan formun çıktısı alınabilir ya da dijital ortamda
            hazırlık                 hazırlanabilir.


                                     1.   Form çocuğa verilerek incelemesi için 5 dakikalık bir süre verilir.
                                     2.   Çocuk  formu  inceledikten  sonra  “Peki,  bu  meslek  değerleri  dışında  aklına
                                        başka hangi meslek değerleri geliyor?” sorusu yöneltilir.
                                     3.  Çocuktan kendisi için önemli olan mesleki değerleri işaretlemesi istenir.

                                     4.  Çocuk işaretledikten sonra ondan tabloda ilgili sütuna seçmeyi düşündüğü
                                        meslek ya da mesleklerin onun için önemli olan mesleki değerlerle uyup
                                        uymadığını değerlendirmesi istenir.
            Süreç
            (Uygulama Basamakları)   5.  Tartışma soruları ile etkinlik süreci değerlendirilir.
                                        •  Bugün öğrendiğin meslek değerleri sende nasıl bir farkındalık oluşturdu?

                                        •  Meslekler ile değerler arasındaki ilişkiyi incelediğinde kendine dair fark et-
                                          tiklerin neler?

                                        •  Değerlerine uygun meslekler neler?

                                        •  Değerlerine uygun olabilecek başka meslekler neler olabilir?
                                        •  Değerlerine uygun meslekleri öğrenmek için başka neler yapabilirsin?


                                     Mesleki değerler ve meslekler kısmına listede olmayan değer ve meslekler
            Uygulayıcıya Not
                                     eklenebilir.


            Etkinliği Geliştiren      Zehra Böke, Hicran Tamkoç, İhsan Savaş





                                                           85
                                                           85
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90