Page 84 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 2
P. 84
Meslek Seçimi
İlgi Farkındalığı
İlgi; bireyin bir faaliyetten hoşlanma ve o faaliyeti yapmaktan haz alma (doyum sağlama), faaliyeti sevip-sevmeme
derecesidir. İlgi farkındalığı için ebeveynlerin çocuklarının yaşantılarını gözlemlemesi önemlidir. İlgi büyük ölçüde
çocuğun içinde bulunduğu sosyal çevreyle alakalıdır. Ebeveynler, kuzenler, komşular, okul, mahalle ve yaşanan yer-
leşim yeri, sosyal medya fenomenleri gibi birçok faktör ilgiyi doğrudan etkiler. Meslek seçerken ebeveynin çocuğun
ilgi alanlarını kabullenmesi ve ona göre destek olması beklenir.
“Neleri yapmaktan hoşlanırsın, neleri sıklıkla yaparsın, hangi konularda daha çok bilgi, deneyim edinmek istersin?”
soruları ilgi duyulan alanların anlaşılabilmesi, keşfedilebilmesi için çocuğa yöneltilebilir. Boş zamanlarında neler yap-
tığını gözlemleyerek de çocuğun ilgi alanları ile ilgili fikir sahibi olunabilir. Ayrıca hangi konularda neler okuduğu, neler
izlediği ve kimleri takip ettiği de ilgi alanları konusunda fikir vermesi açısından önemlidir. İlgi farkındalığının gelişmesi
için çocukla aşağıdaki etkinliği yapabilirsiniz.
Etkinliğin Adı Nelerden Hoşlanıyorum?
• Kendi ilgilerinin neler olabileceğini tanımlar.
Etkinliğin Amacı
• İş dünyasında kariyer ilgilerinin önemini kavrar.
Etkinliğin Süresi 20 dakika
Araç-Gereçler Kâğıt, kalem
1. Çocuğa “en sevdiği ve düzenli olarak takip ettiği YouTuber/dizi/dergi/televizyon
programı/spor ve sanat etkinlikleri, yazar ve şairler” olup olmadığı sorulur.
2. Çocuktan takip ettiği ve etkinliklerin isimlerini kâğıda yazması istenir. Bunların
hangi özelliklerinden hoşlandığı, tam olarak dikkatini çeken şeyin ne olduğu
sorulur.
Süreç 3. Çocuğun ilgilerinin ne olduğunu fark etmesi ve sizin de buna ilişkin fikirlerinizi
(Uygulama Basamakları) artırmak için etkinlik sonrası ona aşağıdaki soruları yöneltebilirsiniz.
Bu programlarda seni çeken neler oldu?
Bu programların en çok hangi özelliklerinden hoşlandın?
4. Çocuğun buna ilişkin farkındalıklarını kâğıda yazmasını isteyin. Bu anlamda en
çok tekrar eden ilgilerin neler olduğu üzerine konuşma başlatın ve çocuktan sık
tekrar eden ilgileri kâğıdın altına yazmasını isteyin.
Eğer çocuk bu soruya cevap vermekte zorlanıyor ise “Boş zamanlarında ne
Uygulayıcıya Not
yapmaktan hoşlanırsın?” sorusu da sorulabilir.
Etkinliği Geliştiren KAGEP programından uyarlanmıştır.
85
84
84 85