Page 5 - Matematik | Yarıyıl Tatil
P. 5

Matematik                                                                     Verilerin  Serüveni


                        III) DERINLEŞME

                Öğretmen derinleşme aşamasına başlarken şu bilgiyi öğrencilerle paylaşır:

                      “Ülkemizde antropometri alanında yapılmış ilk çalışma 1937 yılında Mustafa Kemal Atatürk’ün
            ÖĞRENME ÖĞRETME SÜRECI  64.000 yurttaşımızdan yirminin üzerinde ölçümler alınmıştır. Yurt genelini kapsayan diğer bir
                      isteği üzerine gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada Türkiye’nin 10 farklı bölgesindeki yaklaşık

                      antropometrik çalışma ise ancak 2005 yılında gerçekleştirilmiştir. Türkiye Istatistik Enstitü-
                      sü’nün belirlediği 7 bölge, 14 il, 28 ilçe ve 28 köyden yurttaşımızın beden ölçümleri yapılmış-
                      tır. Marmara, Ege ve Akdeniz Bölgelerinden elde edilen veriler; 1937 yılından günümüze boy
                      uzunluğunun kadınlarda 152 cm’den 156 cm, erkeklerde 165 cm’den 169 cm civarına çıktığını;
                      ağırlıkların ise kadınlarda ortalama 53,7 kg’dan 66 kg, erkeklerde ortalama 62 kg’dan 73 kg
                      civarına çıktığını göstermiştir (Şardağ, 2005).”
                Ardından veri işleme öğrenme alanı ile ilgili çalışmalara yer verir.  Bu amaçla veri toplama, verileri analiz
                etme ve yorumlama, verilere dayalı çıkarımlarda bulunma becerilerine yönelik olarak antropometri ile iliş-
                kilendirilerek hazırlanan etkinlikleri öğrencilerle gerçekleştirir.


                 ÖĞRETMENE NOT

                 Istatistiksel araştırma sürecinde öğrencilerin problem durumunu istatistiksel bir araştırma sorusu ola-
                 rak ifade etmeleri önemlidir. Bir sorunun istatistiksel araştırma sorusu olabilmesi için;
                        •   Verilerle açıklanabilir olması,
                        •   Verilerin değişkenlik göstermesi,
                        •   Genelleme yapılacak grubun belli olması,

                        •   Ölçülecek değişkenin belli olması
                 özelliklerini sağlaması gerekmektedir.
                 Istatistiksel araştırma soruları, araştırılmak istenen çalışma alanının gerektirdiği verilerin doğasına uy-
                 gun olarak belirlenir (Arnold, 2008).
                 a)  Özetleyen Istatistiksel Araştırma Soruları: Genel olarak tek bir veri grubuna ilişkin olup veri gru-
                    bunu özetlemeye ve betimlemeye yönelik araştırma sorularıdır. Örneğin; “Okulumuzdaki öğrenciler
                    haftada kaç saat kitap okumaktadırlar?” gibi bir istatistiksel araştırma sorusu, okulumuzdaki öğ-
                    rencileri ele alarak tek bir veri grubunu özetlemeye ve açıklamaya yöneliktir.
                 b)  Karşılaştıran Istatistiksel Araştırma Soruları: Iki ya da daha fazla veri grubunun ortak bir değişkeni
                    ile ilgili olan araştırma sorularıdır. Örneğin; “Okulumuzdaki kız öğrenciler mi yoksa erkek öğrenciler
                    mi daha ağır çanta taşımaktadır?” gibi bir istatistiksel araştırma sorusu, kız ve erkek öğrencileri
                    çanta ağırlığı olan ortak bir değişken ile ele almaktadır.

                 c)  Ilişkilendiren Istatistiksel Araştırma Soruları: Tek bir veri grubuna yönelik eşleştirilen iki değişken
                    arasındaki ilişkiyi açıklama amacı taşıyan araştırma sorularıdır. Örneğin; “Okulumuzdaki öğrencile-
                    rin ekran kullanım süreleri ile akademik başarıları arasında bir ilişki var mıdır?” gibi bir istatistiksel
                    araştırma sorusu, okulumuzdaki öğrencilerin ekran kullanım süreleri ile not ortalamaları gibi iki ni-
                    cel değişken arasındaki ilişkinin varlığını incelemeye yönelik bir sorudur.








                                                                                                        5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10