Page 13 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 13
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI -
AYT • TDE-SB1 1. ADIM • 1. DENEME
SOSYAL BİLİMLER-1 TESTİ
1. Bu testte sırasıyla Türk Dili ve Edebiyatı (1-24), Tarih-1 (25-34), Coğrafya-1 (35-40) alanlarına ait toplam 40 soru vardır.
2. Cevaplarınızı cevap kâğıdının Türk Dili ve Edebiyatı-Sosyal Bilimler-1 Testi için ayrılan kısmına işaretleyiniz.
1. Sait Faik’in bu romanı ----, okuyanı baştan sona 3. Oyuncak, çocuğun hayatındaki temel unsurlardan biridir
kadar sürükleyen bir kitap. Yazarın öykülerindeki o ve en önemli arkadaşı hatta sırdaşıdır. Çocuk oyun yo-
sevimli dağınıklık yok. Kitap bütünlüğe sahip. Bütün luyla kendini denetlemeyi, kurallar koymayı ve bunlara
olup biten serüvenlerin özünün ve anlamının, mutlu- uymayı öğrenir. Çocuklar gerçek yaşamda yapamadığı
luğun olup olmayışına dayanması, Sait Faik’in eseri- şeyleri deneyimleyerek anlamak ve öğrenmek için oyun-
ne, üzerinde uzun boylu durulacak bir ---- katmış. da denemeler yaparlar. Oyuncak ve nesnelere bir an-
lam yükleyen çocuk için oyun ve oyuncak ciddi bir iştir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden Başlangıçta hayalî olan durumlar bir süre sonra çocu-
hangisi sırasıyla getirilmelidir? ğun kurallar öğrenmesini sağlar. Bütün çocuklar küçük
yaşlarda hayalî bir oyun arkadaşı edinirler. Normal bir
A) akıcı - duyarlılık
gelişim örüntüsü ve faydalı bir uğraş olan bu süreçte ge-
B) düzenli - basitlik nellikle oyun arkadaşı bir oyuncaktır. Oyun ve oyuncak
çocuk için sadece bir meşguliyet ve eğitsel uğraş değil
C) sistemli - kolaylık
onun ruh sağlığı gelişimini destekleyen, onda duygusal
D) derli toplu - derinlik ilişkilerin başlamasına ve gelişmesine yardımcı olan bir
etkinliktir.
E) çelişkileriyle - bilinmezlik
Bu parçada aşağıdakilerin hangisine değinilme-
miştir?
A) Oyun sayesinde çocukların öz denetim kazandığına
2. (I) Görme duyumuzla net görüntüler elde etmemiz, B) Çocukların en iyi arkadaşlarının oyuncak olduğuna
ışığın gözümüze girdiği bölümde gerçekleşen kırılma-
C) Oyunun çocukların psikolojik gelişimini desteklediğine
larla mümkün olur. (II) Kırılma indisi 1 olan havadan
gözümüze ulaşan ışık, ilk olarak kavisli yapısıyla bir D) Çocuğun oyuncağına farklı bir anlam yüklediğine
mercek gibi çalışan korneada kırılır. (III) Korneanın E) Oyunun kişisel alan oluşturulmasını sağladığına
kırılma indisi yaklaşık 1,37’dir. (IV) Burada yavaşlatı-
larak doğrultusu değiştirilen ışınlar gözün merkezine
doğru odaklanır. (V) Daha sonra kırılma indisi bir mik-
tar daha büyük olan göz merceğinde son odaklaması
yapılır ve net görüntünün elde edileceği sarı beneğe
yönlendirilir.
Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili aşağı-
dakilerden hangisi söylenemez?
A) I. cümlede net görüntü elde etmenin nasıl müm-
kün olacağından söz edilmiştir.
B) II. cümlede göze ulaşan ışığın ilk olarak nerede
kırıldığı belirtilmiştir.
C) III. cümlede korneanın kırılma indisi ile ilgili bir
sayısal veri kullanılmıştır.
D) IV. cümlede ışınların doğrultusunun değiştirildi-
ğinden bahsedilmiştir.
E) V. cümlede kırılmanın görüntüye doğru yönelme-
sinin üzerinde durulmuştur.
11 Diğer sayfaya geçiniz.