Page 13 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 13

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI -
             AYT • TDE-SB1                                                         1. ADIM • 1. DENEME
                                            SOSYAL BİLİMLER-1 TESTİ
             1.  Bu testte sırasıyla Türk Dili ve Edebiyatı (1-24), Tarih-1 (25-34), Coğrafya-1 (35-40) alanlarına ait toplam 40 soru vardır.
             2. Cevaplarınızı cevap kâğıdının Türk Dili ve Edebiyatı-Sosyal Bilimler-1 Testi için ayrılan kısmına işaretleyiniz.

            1.   Sait  Faik’in  bu  romanı  ----,  okuyanı  baştan  sona   3.   Oyuncak, çocuğun hayatındaki temel unsurlardan biridir
                kadar sürükleyen bir kitap. Yazarın öykülerindeki o   ve en önemli arkadaşı hatta sırdaşıdır. Çocuk oyun yo-
                sevimli dağınıklık yok. Kitap bütünlüğe sahip. Bütün   luyla kendini denetlemeyi, kurallar koymayı ve bunlara
                olup biten serüvenlerin özünün ve anlamının, mutlu-  uymayı öğrenir. Çocuklar gerçek yaşamda yapamadığı
                luğun olup olmayışına dayanması, Sait Faik’in eseri-  şeyleri deneyimleyerek anlamak ve öğrenmek için oyun-
                ne, üzerinde uzun boylu durulacak bir ---- katmış.   da denemeler yaparlar. Oyuncak ve nesnelere bir an-
                                                              lam yükleyen çocuk için oyun ve oyuncak ciddi bir iştir.
                Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden   Başlangıçta hayalî olan durumlar bir süre sonra çocu-
                hangisi sırasıyla getirilmelidir?             ğun kurallar öğrenmesini sağlar. Bütün çocuklar küçük
                                                              yaşlarda hayalî bir oyun arkadaşı edinirler. Normal bir
                A)  akıcı - duyarlılık
                                                              gelişim örüntüsü ve faydalı bir uğraş olan bu süreçte ge-
                B)  düzenli - basitlik                        nellikle oyun arkadaşı bir oyuncaktır. Oyun ve oyuncak
                                                              çocuk için sadece bir meşguliyet ve eğitsel uğraş değil
                C)  sistemli - kolaylık
                                                              onun ruh sağlığı gelişimini destekleyen, onda duygusal
                D)  derli toplu - derinlik                    ilişkilerin başlamasına ve gelişmesine yardımcı olan bir
                                                              etkinliktir.
                E)  çelişkileriyle - bilinmezlik
                                                              Bu parçada aşağıdakilerin hangisine değinilme-
                                                              miştir?
                                                              A)  Oyun sayesinde çocukların öz denetim kazandığına
            2.   (I)  Görme  duyumuzla  net  görüntüler  elde  etmemiz,   B)  Çocukların en iyi arkadaşlarının oyuncak olduğuna
                ışığın gözümüze girdiği bölümde gerçekleşen kırılma-
                                                              C)  Oyunun çocukların psikolojik gelişimini desteklediğine
                larla mümkün olur. (II) Kırılma indisi 1 olan havadan
                gözümüze ulaşan ışık, ilk olarak kavisli yapısıyla bir   D)  Çocuğun oyuncağına farklı bir anlam yüklediğine
                mercek gibi çalışan korneada kırılır. (III) Korneanın   E)  Oyunun kişisel alan oluşturulmasını sağladığına
                kırılma indisi yaklaşık 1,37’dir. (IV) Burada yavaşlatı-
                larak doğrultusu değiştirilen ışınlar gözün merkezine
                doğru odaklanır. (V) Daha sonra kırılma indisi bir mik-
                tar daha büyük olan göz merceğinde son odaklaması
                yapılır ve net görüntünün elde edileceği sarı beneğe
                yönlendirilir.

                Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili aşağı-
                dakilerden hangisi söylenemez?

                A)  I. cümlede net görüntü elde etmenin nasıl müm-
                  kün olacağından söz edilmiştir.
                B)  II. cümlede göze ulaşan ışığın ilk olarak nerede
                  kırıldığı belirtilmiştir.

                C)  III.  cümlede  korneanın  kırılma  indisi  ile  ilgili  bir
                  sayısal veri kullanılmıştır.
                D)  IV.  cümlede  ışınların  doğrultusunun  değiştirildi-
                  ğinden bahsedilmiştir.
                E)  V. cümlede kırılmanın görüntüye doğru yönelme-
                  sinin üzerinde durulmuştur.



                                                       11                            Diğer sayfaya geçiniz.
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18