Page 16 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 16
AYT • TDE-SB1 1. ADIM • 1. DENEME
13. Hüsrev ü Şîrîn ve Harnâme adlı eserleriyle Türk ede- 16. Şiirlerinde tasvir ön plandadır. Varlığı bir fotoğraf gibi
biyatında mesnevi sahasının önemli simaları arasın- idrak etmek, renk ve şekilleri canlı tutmak, gerçeklik
da yer almıştır. Mesnevi yazmayı bir şehir kurmaya duygusu yaratmak o dönem şiiri içinde keşfettiği bir
benzetmiş, eserlerinde oldukça akıcı bir dil kullan- özelliktir. Bu çığır, önce Avrupa basınında başlayan,
mış, tasvirlerinde ve konuyu işleyişinde başarılı ka- o yıllarda da Türk dergilerinde bollaşan fotoğraf ve
bul edilmiştir. desen baskılarına paralel gelişen parnasizmin do-
ğurduğu bir akımdır. Sanatçının açtığı bu yoldan
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden dönemin önemli şairlerinin de etkilendiği görülür.
hangisidir? Şairin şiirleri hakkında dikkate değer tahliller yapmış
olan Mehmet Kaplan, onun şiirlerinin tabiat ve ev içi
A) Şeyhî
tasvirleriyle, alegorik ve sembolik imajlarla yoğunlaş-
B) Şeyhülislam Yahyâ tığını belirtmiştir. Yalnız o da çağdaşları gibi hayatı
ve insanları, aralarına girmeyerek uzaktan temaşa
C) Nâilî
lezzetiyle yetinmiştir. Resim ve musiki kültürü olan
D) Fuzûlî şair, şiirini bu sanatlarla beraber yürütmüştür. Şiirine
musiki sanatının girişinde Fransız sembolistlerinden
E) Bâkî
faydalanmakla beraber bunu pek az şiirinde başarı
ile uygulayabilmiştir. Elhân-ı Şitâ, Yakâzât-ı Leyliyye,
Temâşâ-yı Leyâl, Temâşâ-yı Hazân gibi şiirleri nesil-
14. Divan edebiyatıyla ilgili aşağıdakilerden hangi-
ler boyunca okunmaya devam etmiştir.
sinde bilgi yanlışı vardır?
Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden han-
A) İç kafiyeli gazellere “musammat gazel” denir.
gisidir?
B) Öğretici nitelikte mesnevilere “pendname” adı verilir.
A) Süleyman Nazif
C) Peygamberimizi övmek için yazılan kasidelere
B) Ahmet Haşim
“tevhid” denir.
C) Tahsin Nahit
D) “Müstezat” gazelin beyitleri arasına kısa dizeler
eklenerek yazılır. D) Tevfik Fikret
E) Ahilerin uyması gereken kuralları anlatan eserlere E) Cenap Şahabettin
“fütüvvetname” denir.
15. Tasavvuf anlayışına göre dört kapı kırk makam an-
layışını işleyen eser, Hacı Bektâş-ı Veli tarafından 17. Millî Edebiyat Dönemi 1911’de Genç Kalemler dergisi
Arapça olarak kaleme alınmıştır. Eserde, amacına ile başlatılan Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı’nın
uygun olarak didaktik bir üslup ve akıcı bir anlatım ortaya çıktığı 1923 yılına kadar devam eden bir ede-
tercih edilmiştir. Anlaşılması zor konular sohbet ha- bî sürecin adıdır. Bu edebî dönemin başlıca temsilci-
vası içerisinde somut örneklerle daha açık ve anlaşı- leri arasında ----, ----, ---- gibi isimleri saymak müm-
lır hâle getirilmiştir. kündür.
Bu parçada söz edilen eser aşağıdakilerden han- Aşağıdaki sanatçılardan hangisi bu parçada boş
gisidir? bırakılan yerlerden birine getirilemez?
A) Risâletü’n-Nushiyye A) Mehmet Emin Yurdakul
B) Makâlât B) Ömer Seyfettin
C) Rebâbnâme C) Ali Canip Yöntem
D) Kitâb-ı Miglâte D) Ziya Gökalp
E) Ali Ekrem Bolayır
E) Mârifetnâme
14 Diğer sayfaya geçiniz.