Page 258 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 258
AYT • TDE-SB1 3. ADIM • 3. DENEME
4. Bilinen en eski yazı tekniği olan Sümer yazısıyla 6. Isaac Asimov, Son Soru adlı kısa hikâyesinde bize
kayda geçirilen ilk metinlerin Sümer mitleri olması insanlığın geleceğini ve yapay zekâların insanların
şaşırtıcı değildir. En eski edebî metinlerden biri olan dünyasındaki yerini gösteriyor. Bu hikâyede belki de
Sümerlerin mitolojik destanı Gılgamış’ ın günümü- hiç duymadığımız “entropi” sözcüğüyle tanışıyoruz.
ze kadar ulaşabilmiş olması bu ilişkinin sonucudur. Bu tanışma pek çok kez düşündüğümüz ama çözü-
Sümerlerden kalma kil tabletlerde karşılaşılan büyük me vardıramadığımız soruyu bir kez daha sorduru-
tufana ilişkin metinler de yine Sümer mitolojisinin
yazıya geçirilmiş örneklerindendir. Eski Mısır uygar- yor kendimize. Evren ve insanın geleceği entropiyle
lığında yazıya geçirilmiş Ölüler Kitabı gibi mitolojik çözümsüzlüğe varıyor. Yaşlanmaya ve ölümsüzlüğe
metinler, benzer tavrın farklı coğrafyalarda da sergi- çare bulabilen insan bu hikâyede yok oluştan kurtula-
lendiğini göstermektedir. mıyor. Hikâyenin başında milyarlarca yıl sonrası için
hayıflanan insanların endişesi, milyarlarca yıl sonrası
Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılabilir? insanla gerçeğe dönüşüyor. Yeni yıldızları bile oluş-
turabilen insan, evrenin yok oluşuna çare bulamıyor.
A) Mitler, günümüze kadar ulaşan en eski edebî me-
tinler olma özelliğine sahiptir. Bütün bu yok oluşta ayakta son kalan da yapay zekâ
oluyor. İnsanlığın sonuna dair bir sorgulamaya sürük-
B) Medeniyetler arasındaki etkileşim benzer süreç-
lerin yaşanmasına neden olur. lendiğimiz hikâyede entropinin gerçek manasına da
ulaşıyoruz.
C) Ancak yazıya aktarılan mitler unutulmaktan kur-
tulup günümüz insanına ulaşır. Bu parçadan aşağıdakilerin hangisi çıkarılamaz?
D) Yazılı edebiyat ile mitlerin ilişkisi, yazı tekniğinin
ve geleneğinin tarihi kadar eskidir. A) Kurgusal eserlerin, kavram öğretiminde etkili ola-
bildiği
E) Mitolojik eserlerde insanlığın ortak hafızasındaki
birçok olaya tesadüf edilir. B) Sanatsal ürünlerde olağanüstü konulara yer verildiği
C) Edebî eserlerde kurgunun gerçek kişilere dayan-
dırıldığı
D) Edebî eserlerde insanın merak ettiği konulara de-
5. Şiiri herkesçe beğenilir kılmak için Prometeus’un ğinildiği
sancılarına katlanmak gerek sanırım. Annemi çok
sevdiğim için anneli her şiir içinde kaybolurum me- E) Hikâyelerin okuru yaşamla ilgili sorgu ve çözüme
sela ben. Geçen gün bir arkadaşım deniz şiirlerindeki ulaştırdığı
abartılı deniz sevgisini eleştiriyordu. Hem de nasıl bir
eleştiri!.. Şaştım kaldım doğrusu. Sonradan öğrendim
ki küçükken kardeşini kaybetmiş denizde. O zaman
anladım eleştirisini ve kendi şaşkınlığıma kızdım.
Sadece bu da değil elbette şairlerin bıçak sırtında
yaşaması. Benim çok beğendiğim dilin çağrışımla- 7. I. İşidürsin dün ü gün âh ü figân eyledügüm
rında kaybolmak hüneri başkalarınca şairin züppeliği Hîç bir kerre dimezsin ki Necâtî neyler
olarak görülüyor. Velhasıl zor iş, her şiiri her insana
sevdirmek.
Bu sözleri söyleyen bir kişinin aşağıdaki düşün- II. Ahmed çeke cevrini ve lutfun göre ağyâr
celerden hangisini savunması beklenir? Ey şefkati az şâh-ı cihân yandım elinden
A) Şairler, toplumun hassasiyetlerini dikkate alarak Bu beyitlerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söyle-
yazmalıdır. nemez?
B) Şiirin içinde kişilerin acıları yoksa o şiirin değeri A) İki beyitte de sevgiliye sitem vardır.
olamaz.
B) İki beyitte de şairlerin mahlası yer almaktadır.
C) Kişinin deneyimleri ve kavrayışı, şiirin kabulünü
belirler. C) Birinci beyitte mazmun kullanılmıştır.
D) Şiirde anlaşılır sözcükler kullanmak şiirin değerini D) İkinci beyitte sevgili cihan padişahına benzetil-
artırır. miştir.
E) Şiirde anlam, evrensel duyguya seslenmek zo- E) İkinci beyitte tezat sanatına yer verilmiştir.
rundadır.
256 Diğer sayfaya geçiniz.