Page 298 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 298
AYT • TDE-SB1 3. ADIM • 5. DENEME
5. Toplumsalın ete kemiğe büründüğü ortam, ortak 6. Sinema yirminci yüzyıla aittir ve bu yüzyılın özellikle-
zemine sahip bireylerin beraberce oluşturdukları ve riyle belirlenip oluşmuş bir kurumdur. Geçmişleri yüz
paylaştıkları yaşama dünyası, özneler arası dünya- yıllara dayanan öteki sanatsal faaliyetlerin arasında,
dır. Müştereklik yüklü bir ruhsal durum olan toplum- doğrudan teknolojiye bağımlı olan ilk yaratıcılık ala-
nıdır ve üstelik yüzlerce kopyası çıkarılabilecek, mil-
sal buradan neşvünema bulur. Toplumsalı taşıyan,
yonlarca kişi tarafından aynı anda izlenebilecek film-
toplumsal ruha can veren bireyler olmalı ki bu ruh
ler üretmek üzere kurulmuştur. Dolayısıyla filmler,
mevcudiyetini sürdürebilsin. Toplumsala sırt çeviren
sıradan insana hitap ettikleri, kolay anlaşılır oldukla-
bireyler hem kendi yaşantılarını hem de toplum hâlin-
rı, ciddi sorunlarla değil günlük yaşamda karşılaşılan
de varoluşu hasara uğratır. Özneler arası dünyanın
manzaralarla ilgilendikleri için çok uzun süre yalnızca
derin yapısını oluşturan toplumsal, bireyleri ötekine bir “eğlence aracı” olarak görülüp küçümsenmişler-
kapı açmaya sevk ve teşvik eder. Bu kapının açıl- dir. Buradan, belirli bir bakış açısından eğlenmenin
ması toplumsalı daha da güçlendirir. Özneler arası de pek saygı duyulacak bir şey olmadığı anlaşılmak-
dünyaya bireyler kendi iradeleriyle katılırlar. Zaten bu tadır. Endüstrinin kurallarından uzak durmaya ve
dünya da katılanların el birliğiyle oluşturulur. Orada sistemin dışında kalmaya çalışılarak üretilen filmler
bulunmak için bulunmayı arzu etmek, kendini ve öte- de olmuştur. Varlıklarının temel ilkesi “arayış”, “farklı-
kileri bir bilinç varlığı olarak tanımak ve kabullenmek, lık”, “sorgulama” ve “yenilik” olan bu filmlerin dışında
eleştirmenlerce geleneksel “özgün”lük kıstasına uy-
diğerleriyle birlikte o dünyaya can vermeyi istemek
gun bulunarak “sanat” olarak değerlendiren filmleri
lazımdır. Orada doğan ruh olarak toplumsal da işte
de unutmamak gerekir.
bu istek ve iradeden güç alır.
Bu parçada sinema ile ilgili aşağıdakilerin hangi-
Bu parçadan toplumsallık ile ilgili aşağıdakilerin
sine değinilmemiştir?
hangisine ulaşılabilir?
A) Hedef kitlesinin miktarına
A) Özneler arası ilişki kurallarını bilip duygulara ön-
B) Diğer sanatlarla arasındaki farkına
celik vererek bir arada yaşamaktır.
C) Sanat filmlerinin yenilikçi yapısına
B) Bireylerin varoluş sebeplerine hâkim olarak top-
lumun gelişmesine katkıda bulunmasıdır. D) Bazı kişilerce değersiz bulunduğuna
C) Kendi varoluşunu tamamlamış insanların başka E) Hitap ettiği kitlenin niteliğine
insanlara yardım etmeyi kabullenmesidir.
D) Bir arada olma ruhunu ve bu ruhla bir arada ya-
şamayı kabul eden bireyler topluluğudur.
E) Evrendeki varlıkların kendimizle eşit mesafede 7. I.
haklara sahip olduğunu bilerek yaşamaktır. Şimdiye dek mukarrerdi beni yüz kez öldürmek
Günde bin kez öldügi yeğdür deyü öldürmedi
II.
Gel beni öldür ey âfet hançer-i bürrân ile
Kurtulayım günde bin kez ölmeden hicrân ile
Bu beyitlerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söyle-
nemez?
A) İkinci beyitte redif ve zengin uyak kullanılmıştır.
B) İkinci beyit matla özelliği göstermektedir.
C) İki beyitte de ölüm teması işlenmiştir.
D) İki beyitte de mübalağa yapılmıştır.
E) İkinci beyitte şair sevgiliye seslenmiştir.
296 Diğer sayfaya geçiniz.