Page 302 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 302
AYT • TDE-SB1 3. ADIM • 5. DENEME
21. Bu dönemin sanatçıları içe kapanık, karamsar mi- 23. Türk edebiyatının en tanınan ve yıllardan beri eser-
zaca sahip olmaları sebebiyle gerçeklerden kaçıp leri en çok rağbet gören yazarlarından biridir. Daha
hayallere sığınmışlardır. Sanat yapmayı ve güzel- çok romancı kimliğiyle bilinmesine karşın edebiyat
liği yansıtmayı amaçladıkları için eserlerinde birey- âlemine tiyatroya olan ilgisi neticesinde atım atmış
sel konuları işlemişlerdir. Eserlerinde hayal-gerçek ve ömrü boyunca bu ilgisinden hiç vazgeçmemiştir.
çatışması, karamsarlık, gerçeklikten kaçıp tabiata Yazar, telif piyesler yazmasının yanında -özellikle
sığınma temalarını görmek mümkündür. Dönemin Fransız tiyatrosundan- çeviri ve adapteler hazırlaya-
eserleri teknik bakımdan daha güçlü, Batı tarzına uy- rak Türk tiyatrosunun gelişmesine önemli katkılarda
gundur. bulunmuştur. Tiyatroyla ilgili faaliyetleri telif piyes
metni yazmak veya adapte etmekle sınırlandırıla-
Aşağıdakilerden hangisi bu parçada sözü edilen mayacak kadar geniştir. Onun bir tür olarak tiyatro
anlayışa ait eserlerden biri değildir? bağlamındaki en özgün yönü ise eleştirmenliğidir.
Yazdığı bir piyeste dekor yapılamadığı için eser ro-
A) Sefile
mana dönüşmüş, yazar da romancılığa başlamıştır.
B) Bir Ölünün Defteri
Balıkesir Muhasebecisi ve Tanrıdağı Ziyafeti eserle-
C) Ferda-yı Garam rinden bazılarıdır.
D) Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç
Bu parçada bahsedilen sanatçı aşağıdakilerden
E) Salon Köşelerinde hangisidir?
A) Faruk Nafiz Çamlıbel
B) Reşat Nuri Güntekin
C) Halit Fahri Ozansoy
22. Pişekâr: Canım hiddeti filan bertaraf et de, ben kısa
tarafını göstereyim. D) Ahmet Kutsi Tecer
Kavuklu: Sen onu babanın ölmüş eşeklerine göster. E) Aka Gündüz
Pişekâr: Öylesi değil a birader, sen sadece ismini
bana bağışla!
Kavuklu: Al bakalım bir daha, sonra ben isimsiz mi
kalayım, budala?
Pişekâr: Hayır canım. Bir adamın ismini soracağın
vakit kabaca adın ne denmemesi için nezaketen
isminizi bağışlar mısınız, derler. Şimdi anlaşıldı ya, 24. Toplumsal koşullar değiştiği zaman “yazın”ın da de-
isminiz nedir? ğişmesi doğaldı. Büyük devrim Fransız toplumunu
derinden derine değiştirdiğine göre bu topluma yeni
Kavuklu: Hamdi… bir yazın sunmak kaçınılmaz olmuştu. Geçirilen bü-
yük değişimler sonucunda çağdaş insan coşkulu ve
Pişekâr: Nerenin Hamdi’si?
hüzünlü bir niteliğe bürünmüş, acılı bir yetersizlik ve
Kavuklu: Bostancının, bakın ne kadar körpe! eksiklik duygusu içinde kıvranmaktaydı. Öncelikle
usumuza seslenen klasik yazın böyle bir insanın yö-
Bu parçayla ilgili nelimlerini dile getiremezdi.
I. Orta oyununun muhavere bölümünden alınmıştır. Bu parçada sözü edilen edebî akım aşağıdakiler-
den hangisidir?
II. Gülmece unsuru yanlış anlaşılmaya dayanmaktadır.
A) Natüralizm
III. Doğaçlama yoluyla oluşturulmuştur.
B) Klasisizm
yargılarından hangileri doğrudur?
C) Realizm
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II
D) Romantizm
D) II ve III E) I, II ve III E) Sembolizm
300 Diğer sayfaya geçiniz.