Page 302 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 302

AYT • TDE-SB1                                                         3. ADIM • 5. DENEME

            21.  Bu  dönemin  sanatçıları  içe  kapanık,  karamsar  mi-  23.   Türk edebiyatının en tanınan ve yıllardan beri eser-
                zaca  sahip  olmaları  sebebiyle  gerçeklerden  kaçıp   leri en çok rağbet gören yazarlarından biridir. Daha
                hayallere  sığınmışlardır.  Sanat  yapmayı  ve  güzel-  çok romancı kimliğiyle bilinmesine karşın  edebiyat
                liği  yansıtmayı  amaçladıkları  için  eserlerinde  birey-  âlemine  tiyatroya  olan  ilgisi  neticesinde  atım  atmış
                sel  konuları  işlemişlerdir.  Eserlerinde  hayal-gerçek   ve ömrü boyunca bu ilgisinden hiç vazgeçmemiştir.
                çatışması,  karamsarlık,  gerçeklikten  kaçıp  tabiata   Yazar,  telif  piyesler  yazmasının  yanında  -özellikle
                sığınma  temalarını  görmek  mümkündür.  Dönemin   Fransız tiyatrosundan- çeviri ve adapteler hazırlaya-
                eserleri teknik bakımdan daha güçlü, Batı tarzına uy-  rak Türk tiyatrosunun gelişmesine önemli katkılarda
                gundur.                                       bulunmuştur.  Tiyatroyla  ilgili  faaliyetleri  telif  piyes
                                                              metni  yazmak  veya  adapte  etmekle  sınırlandırıla-
                Aşağıdakilerden hangisi bu parçada sözü edilen   mayacak kadar geniştir. Onun bir tür olarak tiyatro
                anlayışa ait eserlerden biri değildir?        bağlamındaki  en  özgün  yönü  ise  eleştirmenliğidir.
                                                              Yazdığı bir piyeste dekor yapılamadığı için eser ro-
                A)  Sefile
                                                              mana dönüşmüş, yazar da romancılığa başlamıştır.
                B)  Bir Ölünün Defteri
                                                              Balıkesir Muhasebecisi ve Tanrıdağı Ziyafeti eserle-
                C)  Ferda-yı Garam                            rinden bazılarıdır.
                D)  Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç
                                                              Bu  parçada  bahsedilen  sanatçı  aşağıdakilerden
                E)  Salon Köşelerinde                         hangisidir?
                                                              A)  Faruk Nafiz Çamlıbel
                                                              B)  Reşat Nuri Güntekin
                                                              C)  Halit Fahri Ozansoy
            22.   Pişekâr: Canım hiddeti filan bertaraf et de, ben kısa
                tarafını göstereyim.                          D)  Ahmet Kutsi Tecer
                Kavuklu: Sen onu babanın ölmüş eşeklerine göster.  E)  Aka Gündüz

                Pişekâr:  Öylesi  değil  a  birader,  sen  sadece  ismini
                bana bağışla!

                Kavuklu: Al bakalım bir daha, sonra ben isimsiz mi
                kalayım, budala?
                Pişekâr: Hayır canım. Bir adamın ismini soracağın
                vakit  kabaca  adın  ne  denmemesi  için  nezaketen
                isminizi bağışlar mısınız, derler. Şimdi anlaşıldı ya,   24.  Toplumsal koşullar değiştiği zaman “yazın”ın da de-
                isminiz nedir?                                ğişmesi  doğaldı.  Büyük  devrim  Fransız  toplumunu
                                                              derinden derine değiştirdiğine göre bu topluma yeni
                Kavuklu: Hamdi…                               bir yazın sunmak kaçınılmaz olmuştu. Geçirilen bü-
                                                              yük değişimler sonucunda çağdaş insan coşkulu ve
                Pişekâr: Nerenin Hamdi’si?
                                                              hüzünlü bir niteliğe bürünmüş, acılı bir yetersizlik ve
                Kavuklu: Bostancının, bakın ne kadar körpe!     eksiklik  duygusu  içinde  kıvranmaktaydı.  Öncelikle
                                                              usumuza seslenen klasik yazın böyle bir insanın yö-
                Bu parçayla ilgili                            nelimlerini dile getiremezdi.

                I. Orta oyununun muhavere bölümünden alınmıştır.      Bu parçada sözü edilen edebî akım aşağıdakiler-
                                                              den hangisidir?
                II. Gülmece unsuru yanlış anlaşılmaya dayanmaktadır.
                                                              A)  Natüralizm
                III. Doğaçlama yoluyla oluşturulmuştur.
                                                              B)  Klasisizm
                yargılarından hangileri doğrudur?
                                                              C)  Realizm
                A) Yalnız I              B) Yalnız II              C) I ve II
                                                              D)  Romantizm
                                    D) II ve III               E) I, II ve III  E)  Sembolizm


                                                       300                           Diğer sayfaya geçiniz.
   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307