Page 54 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 54
AYT • TDE-SB1 1. ADIM • 3. DENEME
5. Şiir hem nazım hem nesir kisvesinde tecelli edebilir. 6. Doğanın bir parçası olan insan kendi yaşam evrenini
Bir söze manzum olduğu için ”şiir” denemeyeceği gibi oluştururken hayatın / kültürün içerisinden farklı öğre-
mensur olduğu için “şiir değildir” de denemez. Ancak tilerle ve inançlarla kendini inşa eder. İnsan kendi va-
tabiat, manzum olan şiire mensur olandan daha çok roluşunu anlamlı kılacak ahlaki değer yargılarını top-
meyleder. Bir fikir nesirle tıpkı şiir gibi söylense aynı
lumun bir parçası olarak zaman içerisinde kazanır.
fikir nazımla yine şiir olarak ifade edilse nazım olan
Müzik de bu değer kalıplarını şekillendirmede, mutlak
daha çok sevilir. Bu hâl, nazımdaki tabiatı çeken
bir dinlence aracı olmanın ötesinde, etkin bir eğitim
özel ahenkten ileri gelir. Kafiye ise nazmın çekicili-
aracıdır. Müzik, bireylerin hem iç dünyalarına hem de
ğini arttıran süstür. Bunun içindir ki kafiyeli nazım,
yaşam algılarına hitap ederek zihinlerde ve kalplerde
kafiyesiz nazımdan daha çok sevilir. Şiirden öteden
beri “vezinli, kafiyeli söz” diye bahsedilir. Aslında şi- doğrudan ya da dolaylı bazı ahlaki ya da gayriahlaki
irin mutlaka kafiyeli ve vezinli olması için gerçek bir duygular oluşturur ve daha önemlisi, insan tabiatın-
sebep yoktur. Biz genel olarak beliğ sözlere edebiyat daki yerleşik ahlaki duygu ve ilkelerin pekiştirilmesine
demekle beraber bunların en çok beliğ olanlarına şiir hizmet eder.
diyoruz. Manzum veya mensur olanlarını kaydetmi-
yoruz. Bununla beraber şiir denebilecek bir sözün Bu parçaya göre müzikle ilgili aşağıdakilerin han-
mensur olmasına nispetle manzum olmasından daha gisi söylenebilir?
çok zevk duyuyoruz.
A) Sadece dinlence aracı değil aynı zamanda eğitim
Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşıla- aracıdır.
maz? B) Ahlaki sorunların çözümünde her zaman etkilidir.
A) Şair iç dünyasında yaşadığı izlenimleri hem na- C) Değer yargılarının oluşumunda öncelikli etkendir.
zım hem de mensur şeklinde dile getirebilir. D) Toplumların kültürünü oluşturan ilk ögedir.
B) Kafiyeli bir biçimde oluşturulan şiirler kafiyesiz şi-
E) İnsan tabiatındaki duyguları çözümler.
irlere göre daha çok sevilir.
C) Duyguların, düşüncelerin ahenkli söylenmesi şii-
rin doğal özelliğinden gelmektedir.
D) Sanatçılara manzum eser yazmak nesir yazmak-
tan daha kolay gelir.
E) Şiir kafiyesi ve vezni mutlaka olması gereken söz
demek değildir.
7. Gâiblerden bir ses geldi: Bu adam,
Gezdirsin boşluğu ense kökünde!
Ve uçtu tepemden birdenbire dam;
Gök devrildi, künde üstüne künde...
Bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söyle-
nemez?
A) 11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır.
B) Zengin uyak vardır.
C) Kafiye örgüsü abab şeklindedir.
D) İstiare sanatına yer verilmiştir.
E) Karşıt anlamlı sözcükler kullanılmıştır.
52 Diğer sayfaya geçiniz.