Page 56 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 56

AYT • TDE-SB1                                                         1. ADIM • 3. DENEME

           14.   Sanatçının  tespit  edilen  tek  eseri  Kâbûsnâme’dir.   16.   Fransız  edebiyatı  etkisi  altında  gelişen  yeni  Türk
               Bu eseri II. Murat’ın emriyle aynı adla Türkçeye çe-  edebiyatının  kurucularından  biri  kabul  edilmektedir.
               virmiştir.  Sanatçı;  eserin  Farsça  aslına  olduğu  gibi   Tanzimat’tan  sonraki  Türk  edebiyatının  karakteristik
               bağlı kalmamış, gerekli gördüğü yerlerde ekleme ve   özelliğini meydana getiren bir yanıyla yerli, bir yanıy-
               açıklamalara gitmiştir. Yalnızca eseri çevirmemiş, işe   la  da  yeni  olma  gayreti  onda  açık  biçimde  görülür.
               kendi bilgisini de katmış, neredeyse ortaya telif sayı-  Asırlardan beri devam eden bir edebî gelenek içinde
               labilecek bir eser koymuştur. Atasözleri ve deyimlerle   yetişen  Tanzimat  sonrası  edebiyatçılarının  hemen
               açık bir anlatımı yeğlemiş, yaşadığı çağın düşüncele-  hepsinde  görülen  bazı  ortak  özellikler,  divan  şiiri  ile
               rini herkesin anlayabileceği bir dille ifade etmiştir. Bu   âşık tarzı geleneği ve Fransız edebiyatı etkisi onda da
               eser, Türkçe mensur tercümelerin en güzel örnekle-  görülür. Onun eleştirilen ve tutarsızlıkla itham edilme-
               rinden biridir.                               sine yol açan davranışlarının en önemlisi, meşhur Şiir
                                                             ve İnşâ makalesinde ileri sürdükleriyle ondan altı yıl
               Bu  parçada  sözü  edilen  yazar  aşağıdakilerden   sonra yazdığı Harâbât’ ın mukaddimesindeki görüşleri
               hangisidir?
                                                             arasındaki tezattır.
               A)  Şeyhî
                                                             Bu parçada söz edilen şair aşağıdakilerden hangi-
               B)  Ahmedî                                    sidir?
               C)  Kadı Burhaneddin
                                                             A)  Nâmık Kemal
               D)  Mercimek Ahmed
                                                             B)  Ahmet Mithat Efendi
               E)  Necatî
                                                             C)  Muallim Nâci
                                                             D)  Ziyâ Paşa
                                                             E)  Recâizâde Mahmut Ekrem














                                                         17.   II. Meşrutiyet’ten sonra başlayan bu dönemin yazarları
                                                             ilk kez Anadolu’ya yönelmiştir. Sade ve arı bir Türkçe
                                                             ile yazılan eserler yurt sorunlarını ve ulusal değerleri
           15.  Cümle yâran sana uşşâk olduğun bilmez misin   ortaya çıkarma amacını gütmüştür. Eserlerinde ağdalı
               Cümlenin tâkatları tâk olduğun bilmez misin   ve bireysel dil kullanan bazı yazar ve şairler dönemin
                                                             etkisiyle gerçekçi bir tutumla toplumsal konulara yö-
               Şimdi âlem sana müştâk olduğun bilmez misin
                                                             nelmişlerdir.
               Iyddır çık naz ile seyrana kurban olduğum
                                                             Bu parçada söz edilen edebî dönem / topluluk aşa-
               Bu şiirin nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
                                                             ğıdakilerden hangisidir?
               A)  Şarkı                                     A)  Fecriati
               B)  Gazel                                     B)  Millî Edebiyat
               C)  Kaside                                    C)  Servetifünün

               D)  Müstezat                                  D)  Cumhuriyet
               E)  Mesnevi                                   E)  Tanzimat


                                                       54                            Diğer sayfaya geçiniz.
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61