Page 57 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 57

AYT • TDE-SB1                                                         1. ADIM • 3. DENEME

            18.  İlk şiiri Servet-i Fünûn’da çıkan, Türk ve Fransız ede-  20.  Bir Serencam adlı öykü kitabında toplumsal baskı ve
                biyatını iyi bilen sanatçı; sembolizme ilgi duymuştur.   birey  çatışmasını  işleyen  yazar,  Fecriati  topluluğu-
                1928 yılında henüz öğrenciyken Yedi Meşale toplulu-  nun dağılmasından sonra Millî Edebiyat Dönemi’nde
                ğuna katılmıştır. Sade ve açık bir dille yazdığı ilk şi-  bayrağı  taşır.  Sanatçı;  bu  dönem  romanlarında,
                irlerinde  hece  veznini  kullanmıştır.  Servetifünun’dan
                                                             Tanzimat’tan Cumhuriyet’e kadar olan süreçte Türk
                etkilenerek  süslü,  bol  tasvirli  şiirler  yazmıştır.  Halk
                                                             toplumundaki  değişimleri,  bunalımları,  problemleri,
                edebiyatını önemsemiş; şiiri beşerî bularak şiirlerinde
                                                             aydın-halk çatışmasını, ülke gerçeklerini ve millî duy-
                çocukluk özlemi, anılara düşkünlük, aile sevgisi, yok-
                                                             guları  işlemiştir.  Eserlerinde  çok  bilinçli  bir  gözlem
                sulluk, Allah’a kulluk, kadere boyun eğiş, ölüm ve ahi-
                                                             vardır. Realisttir. Karakterleri özgündür. Tanzimat’la
                ret konularına yoğunlaşmış; günlük hayatın acısını ve
                sevincini şiirlerine yansıtmıştır. Yakın arkadaşlarından   başlayan Batı etkisini ve bu etkinin üç nesilde mey-
                Oktay Akbal’ın yeryüzünde bir ermiş hayatı yaşadığı-  dana getirdiği değişiklikleri, II. Meşrutiyet’ten sonraki
                nı söylediği sanatçı, belli bir süre etkisi altında kaldığı   toplum ve kültür hayatını anlattığı eserleri, edebiyatı-
                Necip Fazıl Kısakürek’ten farklı olarak ölüm karşısın-  mızın önemli yapıtlarındandır.
                da isyan etmek yerine bir Yunus Emre edasıyla ölümü
                tevekkülle karşılamış ve daima ölümün asıl gerçeklik      Bu  parçada  söz  edilen  sanatçı  aşağıdakilerden
                olduğunu vurgulamıştır.  Sebil ve Güvercinler şiir ki-  hangisidir?
                taplarından, Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi hikâyele-
                                                             A)  Ahmet Hikmet Müftüoğlu
                rindendir.
                                                             B)  Yakup Kadri Karaosmanoğlu
                Bu parçada söz edilen şair aşağıdakilerden han-
                                                             C)  Reşat Nuri Güntekin
                gisidir?
                                                             D)  Refik Halit Karay
                A)  Sabri Esat Siyavuşgil
                                                             E)  Halit Ziya Uşaklıgil
                B)  Yaşar Nabi Nayır
                C)  Vasfi Mahir Kocatürk
                D)  Ziya Osman Saba

                E)  Cevdet Kudret Solok
                                                         21.  Aşağıdaki  açıklamalardan  hangisi  parantez  (  )
                                                             içinde verilen kavramla uyuşmamaktadır?

                                                             A)  Anlatılmak  istenen  bir  şeyin  alay  olduğunu  belli
            19.   Cumhuriyet Dönemi Türk şiirinin önemli isimlerinden   edecek biçimde tersinden söylenerek anlatılması.
                olan  sanatçı,  Garip  şiirinin  üç  isminden  biri  olarak
                bilinir. Ona göre şiir ne bir duygunun ne de bir dü-                                        (İroni)
                şüncenin aktarım aracıdır. Şiir daima bir araştırma ve   B)  Kahramanın  zihninden  geçenlerin  aralıksız  ve
                yeni oluşumlara açılabilme olanakları sonsuz olan bir   belli bir düzen olmaksızın aktarılması.
                kaynaktır. Rahatı Kaçan Ağaç, Telgrafhane, Kolları
                Bağlı Odysseus şiir türünde yazdığı eserlerinden ba-                             (Gösterme)
                zılarıdır.                                   C)  Bir sanatçının üslubunun, dil ve anlatım özellikle-
                                                                rinin onu anımsatacak şekilde taklit edilmesi.
                Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden
                                                                                                                            (Pastiş)
                hangisidir?
                                                             D)  Olayların  açıklanması,  bir  problemin  çözülmesi
                A)  Oktay Rifat Horozcu
                                                                için şimdiki zamandan geçmiş zamana dönülmesi.
                B)  Orhan Veli Kanık
                                                                                                                             (Geriye dönüş)
                C)  Melih Cevdet Anday
                                                             E)  Kişilerin  ve  durumların,  özellikle  kahramanların  iç
                D)  Turgut Uyar                                 dünyasında olup bitenin anlatılması.
                E)  Ece Ayhan                                                                                                       (İç çözümleme)



                                                       55                            Diğer sayfaya geçiniz.
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62