Page 186 - 3 Adım Deneme Sınavları AYT-SOZ
P. 186
AYT • SB2 2. ADIM • 2. DENEME
22. Küreselleşen ekonominin sunduğu fırsatlar, 24. Ahmet Cevizci Ortaçağ Felsefesi adlı eserinde
Türkiye’nin konumu, rekabet potansiyeli olan ürün- “Evren, İslam felsefesine göre, Tanrı’nın eseridir,
lerin varlığı ve Türkiye’nin nüfusu dış ticaret hacmini yaratılmıştır. Evrenin bir başlangıcı vardır ve o er
artırmıştır. geç yok olacaktır. Tanrı’dan türemiş olan evren
O’nun sonsuz bir “zuhur” alanıdır. Evrenin yetkinli-
Aşağıdaki ülkelerden hangisi Türkiye’nin bu tica- ği Tanrı’nın yüceliğini, yaratıcı gücünün enginliğini
ret hacminde daha fazla paya sahiptir? gösterir.” demiştir. Ona göre, İslam felsefesinde iki
ayrı grup filozof vardır ve bunlardan bir gruba göre
A) Almanya B) Azerbaycan C) İsrail eylemin belirleyicisi Tanrı olduğundan insan yaptık-
larından sorumlu değildir; diğer gruba göre ise insan
D) İngiltere E) İran
tüm davranış ve eylemlerinde bağımsızdır.
Bu parça İslam felsefesinin;
I. Yaratıcının varlığını kanıtlama problemi
II. İrade özgürlüğü problemi
III. Toplumsal yaşama yönelik problemler
problemlerinden hangileriyle ilgilidir?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) Yalnız III
D) I ve II
E) II ve III
25. Düşünce tarihinde bilgi sandığının nasıl dolduğu, dü-
23. Aristoteles Magna Moralia adlı eserinde “Öte yan- şünürlerin bilme isteği ve hakikat arayışlarında, olanı
dan ‘erdem’ de ruhtadır. En azından ruhun yaptıkla- olduğu ya da verildiği gibi kabul etmeden, yaşama
rıyla ruhun erdemlerinin yaptıklarının aynı olduğunu karşı özgün ve rölatif bakış açısıyla oluşturdukları
söyleriz. Ancak her bir durumda erdem, erdemi ol- düşünsel ürünlerin, yüzyıllardır niteliksel olarak birik-
duğu şeye ilişkin iyiyi yapar ve diğerlerinin yanında, mesiyle açıklanabilir. Böylece sorular ve cevaplarla
ruh, kendisi aracılığıyla yaşadığımız şeydir. O halde bilgi sandığı her geçen gün hacmini artırmıştır.
ruhun erdemleri sayesinde iyi yaşayabiliriz.” demiştir.
Bu parçada felsefenin hangi özelliğine değinil-
Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşı- memiştir?
labilir?
A) Subjektif olma
A) İyiyi eylemek, iyi olana yönelmekle mümkündür.
B) Merak etme
B) Erdem mutluluk için sadece bir araçtır.
C) Refleksif olma
C) En üstün iyi insana haz veren şeydir.
D) Yığılımlı ilerleme
D) Erdem her insana eşit olarak verilmiştir.
E) Eleştirel olma
E) Erdem yaşantı yoluyla kazanılır.
184 Diğer sayfaya geçiniz.