Page 188 - 3 Adım Deneme Sınavları AYT-SOZ
P. 188
AYT • SB2 2. ADIM • 2. DENEME
30. Bir süreç olarak ifade edebileceğimiz eğitim, bireyde 32. Beş tümele göre tanımlar özle ilgili ve ilinti ile ilgi-
istendik yönde davranış değişikliği sağlamayı amaç- li tanımlar olarak ikiye ayrılır. Özle ilgili tanımlar, bir
lar. Bu bağlamda kasıtlı davranış değişikliği sağlamak terimin yakın cinsi ve ayırımı ile yapılan tanımlardır.
isteyen eğitimin farklı alanlara ilişkin işlevleri olduğunu İlinti ile ilgili tanımlar ise, bir terimin ilintiye ait olan
söyleyebiliriz. Örneğin, bireyin sosyalleşmesini sağ- onun niteliklerini bildiren tanımlarıdır.
laması toplumsal işlevi; nitelikli insan gücü yetiştirme
ekonomik işlevi; anayasaya saygılı yurttaşlar yetiştir- Buna göre aşağıdakilerden hangisi özle ilgili ya-
mek siyasal işlevi; bireyin yeteneklerini geliştirmesine pılmış tanıma örnek olarak verilebilir?
yardımcı olması bireysel işlevi; bireyin sosyal çevre
A) Bitkiler, solunum yapan canlılardır.
edinmesine olanak tanıması gizil işlevidir.
B) Sincap, hareket eden bir varlıktır.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi eğitimin iş-
C) İnsan, düşünen canlıdır.
levlerine ilişkin doğru bir yargıdır?
D) Kuş, kanatlı hayvandır.
A) Kültürün geliştirilmesi ve aktarılmasının sağlan-
E) Köpek, sadık bir dosttur.
ması bireysel işlevidir.
B) Bireye meslek kazandırma gizil işlevidir.
C) Üretim ve tüketimde bilinçli olunmasına yardımı
toplumsal işlevidir.
D) Demokrasi bilincine sahip bireyler yetiştirme si-
yasal işlevidir.
E) Toplumsal düzenin sağlanmasına yardımcı ol-
ması ekonomik işlevidir.
31. Kültür kavramı genel olarak toplumsal yapı içinde, bi-
reylerin ortak değerler çerçevesinde, ortak bir yaşam
alanında, uyum içinde yaşamasına olanak sağlayan
davranış kalıpları, inançlar, gelenekler ve bunlara 33. Tümel olumlu ( A) Tümel olumsuz ( E)
bağlı olarak ortaya çıkmış araç ve ürünleri ifade eder.
Geçmiş toplumlara ait bilgilere ulaşmaya çalışan ant- Üst karşıt
ropoloji, kültürün daha çok maddi yönünü anlayabil-
me ve açığa çıkarabilme yeteneğine sahiptir. Oysa
Altık Altık
tarih ve sosyoloji gibi bilimler kültürün manevi ögele-
rini de anlamada daha yol gösterici olurlar. Çelişik Çelişik
Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine Alt karşıt
ulaşılamaz?
Tikel olumlu (I) Tikel olumsuz (O)
A) Kültürel ögeler birbiriyle etkileşim halindedir.
B) Maddi kültür ögeleri tarihin ilgi alanının dışında Karşı olum karesine göre “Bütün sanatçılar yaratı-
cıdır.” önermesinin altığının çelişiği olan önerme
kalır.
aşağıdakilerden hangisidir?
C) Bir toplumu tanıyabilmek için kültürünü anlamak
önemlidir. A) Bazı sanatçılar yaratıcıdır.
D) Sosyolojik araştırmalar farklı bilimlerle işbirliği B) Bazı sanatçılar yaratıcı değildir.
içinde yapılır. C) Hiçbir sanatçı yaratıcı değildir.
E) Kültür bireyin sosyalleşmesi ve topluma uyumun- D) Bütün sanatçılar yaratıcıdır.
da belirleyicidir.
E) Kimi sanatçılar yaratıcıdır.
186 Diğer sayfaya geçiniz.