Page 191 - 3 Adım Deneme Sınavları AYT-SOZ
P. 191
AYT • SB2 2. ADIM • 2. DENEME
40. · Böbrek taşlarını ilaçla parçalamış ve ameliyatla
41 - 46. soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
çıkarmıştır.
dersini yasal olarak almak zorunda olmayan
· 19. yüzyılın başına kadar tıp dünyasında otorite veya farklı müfredat ile alanlar cevaplayacaktır.
kabul edilmiştir.
41. Platon, Phaidon'da sürekli olarak ölümün, ruhun beden-
· Tıp tarihinin önemli keşiflerinden biri olan kan do- den kurtuluşu ve bağımsızlığına kavuşması olduğunu
laşımını bulmuştur. kanıtlamaya çalışır. Ruh, bilimi elde etmede duyulardan
hiçbir yardım almaz; tersine kendi içine kapanıp beden-
· “Maddetu’l-Hayat” adlı eserinde mikroptan bah-
le ilişkisini ne kadar keserse gerçeği o kadar iyi kavrar.
setmiştir.
Ayrıca bilimin gerçek konusu olan yüksek ve değerli
Yukarıda hangi İslam âlimi ile ilgili bir bilgiye yer şeyler, örneğin iyilik, güzellik, doğruluk, sağlık, adalet,
verilmemiştir? tek kelime ile şeylerin özü, gerçek, duyularla algılanan
şeyler değildirler. Onlar sadece ve sadece aklın, düşün-
A) İbni Sina
cenin konusudurlar. Bir kimse "kulaklarından, gözlerin-
B) İbni Nefis
den, tek kelime ile ruhu bulandırmaktan başka bir işe
C) Zekeriya er-Razi yaramayan ve ruhla olan her ilişkide onun gerçek bilgiyi,
bilgeliği kazanmasına engel olan" bedenden ne kadar
D) Akşemseddin
sıyrılırsa, duyularının yerine ne kadar düşünmeyi geçi-
E) Farabi
rirse, gerçekten incelediği konu hakkında o kadar kesin
bir bilgi elde eder.
A. Arslan’ın İlkçağ Felsefe Tarihi adlı eserinden alı-
nan bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine
ulaşılabilir?
A) Duyular ve beden reel bilgi için engel teşkil eder.
B) Hakiki ve bilimsel anlamda mutlak bir bilgi edin-
mek mümkün değildir.
C) Duyu olmadan akıl boş, akıl olmadan duyu kördür.
D) Ruh, bağımsızlığını ussal alanın dışında kazanır.
E) Gerçek bilgi değerini pratik yaşamın içinde edinir.
42. Yaşam bir akıştır. Akıl ve mantık bu akışı kavrayabile-
cek esneklikte değildir. Akışı kavrama gücü, zekâ ile
içgüdünün birleşimiyle ortaya çıkan bir yetiyi gerektirir.
Bu yeti bizde doğuştan bulunmaktadır ve mutlak bilgi-
nin kaynağıdır.
Bu parçadaki görüş aşağıdakilerden hangisine
uygundur?
A) Comte’un pozitivizmine
B) Husserl’in fenomenolojisine
C) Bergson’un entüisyonizmine
D) Wittgenstein’ın analitik felsefesine
E) Descartes’ın rasyonalizmine
189 Diğer sayfaya geçiniz.