Page 346 - 3 Adım Deneme Sınavları AYT-SOZ
P. 346
AYT • SB2 3. ADIM • 3. DENEME
22. Sürdürülebilir kalkınmanın amacı dünyanın mevcut 24. İnsan kendini bilme yetisine sahip bir varlık olarak bu
kaynaklarının korunmasını ve gelecek nesillere ak- yetiyi kendisine dönük bir farkındalık ve sorgulamaya
tarılmasını sağlamaktır. dönüştürürse zenginleşen zihni yeni ufuklara yelken
açacaktır. Artık başka başka zihinler değil, kendi
Buna göre; zihni kendi adına kendi kelimelerini konuşacaktır.
Kant’ın da dediği gibi aklını kullanma cesaretini gös-
I. Eğimli alanların tarım alanına dönüştürülmesi
teren bireyler aklın öne çıktığı yeni bakış açısıyla in-
II. Enerji üretiminde fosil yakıtların payının artırılması sanı ve evreni yeniden yorumlayacaktır.
III. Üretimde tekrar kullanılabilen ham maddelerin
Bu parçada anlatılanlar aşağıdakilerden hangi-
tercih edilmesi
siyle ilişkilendirilebilir?
durumlarından hangileri bu amaca uygun çalış-
A) Hümanizm
malardır?
B) Skolastik düşünce
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III C) Bilimsel yöntem
D) Kartezyen felsefe
D) I ve III E) II ve III
E) Determinizm
23. M. Gökberk Felsefe Tarihi adlı eserinde “Demok-
ritos’un eudaimonizmi çok temiz ve soylu. Mutluluğa
erişmek isteyen, yararına olanla olmayanı ayırt et- 25. İnsan usunu doğuştan boş bir odaya benzeten
meyi bilmelidir. Bunun ölçüsünü de insan, haz ve acı J. Locke İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Deneme
duygularında bulabilir. Yalnız, göreli olarak iyi olanla, adlı eserinde şöyle demiştir: Örneğin, şeker bizde
mutlak olarak iyi olanı ayırmayı da bilmelidir. Göreli beyazlık ve tatlılık dediğimiz ideleri üretiyorsa şeker-
olarak iyi olanlar: maddî-duyusal sevinçler, güzellik, de zihinlerimizde bu ideleri üretecek bir güç var de-
şeref ve zenginlik gibi şeylerdir. Mutlak iyi ise, ruhun mektir, yoksa bu söz konusu olamaz. Her bir duyum
iyi bir durumda bulunmasıdır. Ruh böyle bir durumda duyularımıza etki eden güce karşılık oluştuğundan,
olunca, insan yalnız iyi olandan sevinç duyar, kötüyü böylece ortaya çıkan (herhangi bir yalın ide üretme
yapmak şöyle dursun, istemez bile. İnsanın ahlâkça gücünde olmayan zihnin bir uydurması değil) gerçek
değerinin ölçüsü, düşünüşüdür.” demiştir.
bir idedir.
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ula-
J. Locke’un bu görüşlerinden hareketle aşağıda-
şılabilir?
ki yargıların hangisine ulaşılabilir?
A) Çok sayıda insanı mutlu eden hazlara yönelmek
A) Deneyimden geçmeyen varlığın ussal bir gerçek-
gerekir.
liği olamaz.
B) İyi ve kötü yargıları her durumda rölatif niteliğe
B) Bilgiler deneyle başlar fakat deneyden doğmaz-
sahiptir.
lar.
C) Mutluluk insanın eyleminin sonuçlarına bağlıdır.
C) Bilginin doğruluğu rölatif bir niteliğe sahiptir.
D) Ruh göreli değerlere yöneldiğinde haz duygusu- D) Genel geçer bilgilerin varlığından söz edilemez.
na erişir.
E) İdeler a priori olarak insan zihninde bulunurlar.
E) Gerçek mutluluk ruh dinginliğine erişmektir.
344 Diğer sayfaya geçiniz.