Page 346 - 3 Adım Deneme Sınavları AYT-SOZ
P. 346

AYT • SB2                                                             3. ADIM • 3. DENEME

            22.  Sürdürülebilir  kalkınmanın  amacı  dünyanın  mevcut   24.   İnsan kendini bilme yetisine sahip bir varlık olarak bu
                kaynaklarının korunmasını ve gelecek nesillere ak-  yetiyi kendisine dönük bir farkındalık ve sorgulamaya
                tarılmasını sağlamaktır.                      dönüştürürse zenginleşen zihni yeni ufuklara yelken
                                                              açacaktır.  Artık  başka  başka  zihinler  değil,  kendi
                Buna göre;                                    zihni  kendi  adına  kendi  kelimelerini  konuşacaktır.
                                                              Kant’ın da dediği gibi aklını kullanma cesaretini gös-
                I. Eğimli alanların tarım alanına dönüştürülmesi
                                                              teren bireyler aklın öne çıktığı yeni bakış açısıyla in-
                II. Enerji üretiminde fosil yakıtların payının artırılması  sanı ve evreni yeniden yorumlayacaktır.
               III. Üretimde  tekrar  kullanılabilen  ham  maddelerin
                                                              Bu  parçada  anlatılanlar  aşağıdakilerden  hangi-
                  tercih edilmesi
                                                              siyle ilişkilendirilebilir?
                durumlarından hangileri bu amaca uygun çalış-
                                                              A)  Hümanizm
                malardır?
                                                              B)  Skolastik düşünce
                A) Yalnız I   B) Yalnız II              C) Yalnız III  C)  Bilimsel yöntem
                                                              D)  Kartezyen felsefe
                       D) I ve III               E) II ve III
                                                              E)  Determinizm












             23.  M.  Gökberk  Felsefe  Tarihi  adlı  eserinde  “Demok-
                ritos’un eudaimonizmi çok temiz ve soylu. Mutluluğa
                erişmek  isteyen,  yararına  olanla  olmayanı  ayırt  et-  25.  İnsan  usunu  doğuştan  boş  bir  odaya  benzeten
                meyi bilmelidir. Bunun ölçüsünü de insan, haz ve acı   J. Locke İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Deneme
                duygularında bulabilir. Yalnız, göreli olarak iyi olanla,   adlı  eserinde  şöyle  demiştir:  Örneğin,  şeker  bizde
                mutlak olarak iyi olanı ayırmayı da bilmelidir. Göreli   beyazlık ve tatlılık dediğimiz ideleri üretiyorsa şeker-
                olarak iyi olanlar: maddî-duyusal sevinçler, güzellik,   de zihinlerimizde bu ideleri üretecek bir güç var de-
                şeref ve zenginlik gibi şeylerdir. Mutlak iyi ise, ruhun   mektir, yoksa bu söz konusu olamaz. Her bir duyum
                iyi bir durumda bulunmasıdır. Ruh böyle bir durumda   duyularımıza etki eden güce karşılık oluştuğundan,
                olunca, insan yalnız iyi olandan sevinç duyar, kötüyü   böylece ortaya çıkan (herhangi bir yalın ide üretme
                yapmak şöyle dursun, istemez bile. İnsanın ahlâkça   gücünde olmayan zihnin bir uydurması değil) gerçek
                değerinin ölçüsü, düşünüşüdür.” demiştir.
                                                              bir idedir.
                Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ula-
                                                              J. Locke’un bu görüşlerinden hareketle aşağıda-
                şılabilir?
                                                              ki yargıların hangisine ulaşılabilir?
                A)  Çok sayıda insanı mutlu eden hazlara yönelmek
                                                              A)  Deneyimden geçmeyen varlığın ussal bir gerçek-
                  gerekir.
                                                                liği olamaz.
                B)  İyi ve kötü yargıları her durumda rölatif niteliğe
                                                              B)  Bilgiler deneyle başlar fakat deneyden doğmaz-
                  sahiptir.
                                                                lar.
                C)  Mutluluk insanın eyleminin sonuçlarına bağlıdır.
                                                              C)  Bilginin doğruluğu rölatif bir niteliğe sahiptir.
                D)  Ruh göreli değerlere yöneldiğinde haz duygusu-  D)  Genel geçer bilgilerin varlığından söz edilemez.
                  na erişir.
                                                              E)  İdeler a priori olarak insan zihninde bulunurlar.
                E)  Gerçek mutluluk ruh dinginliğine erişmektir.



                                                       344                           Diğer sayfaya geçiniz.
   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351