Page 351 - 3 Adım Deneme Sınavları AYT-SOZ
P. 351

AYT • SB2                                                             3. ADIM • 3. DENEME

                                                          42.  T.  Kuhn’un  Bilimsel  Devrimlerin  Yapısı  adlı  eserinde
                41 - 46. soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
                                                              "Bilimsel olsun ya da olmasın, insan belli bir topluluğu
                dersini  yasal  olarak  almak  zorunda  olmayan
                                                              nasıl seçer ve kendisi o topluluğa bir üye olarak nasıl
                veya farklı müfredat ile alanlar cevaplayacaktır.
                                                              seçilir? Bu çevrede sosyalleştirilme süreci ve bu süre-
            41.  Augustinus, İtiraflar adlı eserinde “Damak zevki bo-  cin  aşamaları  nelerdir?  Çevrenin  ortak  amacı  olarak
                zulmamış birine lezzetli gelen ekmek, damak zevki   belirlediği hedefler hangileridir? Bireysel veya toplu ne
                bozulmuş birine lezzetli gelmeyebilir; gözleri sağlıklı   tür aykırı davranışlara hoşgörü gösterir? İzin verileme-
                birine ışık hoş gelirken hastalıklı gözlere acı verebilir.   yecek sapmaları nasıl denetler? Bilim üzerine çok daha
                Aynı şekilde senin hakkaniyetin dürüst olmayan kişi-  kapsamlı bir anlayışın gelişebilmesi, başka tür sorunların
                lere hoş gelmez; iyi olarak yaratmış olduğun ve aşa-  yanıtlanmasına da bağlıdır elbette, fakat bu kadar acil
                ğı  seviyedeki yaratıkların bir bölümü ile uyum içinde   araştırmaya gerek duyulan başka bir alan daha göremi-
                bulunan bir engerek ve bir küçük yer solucanı da hoş   yorum. Bilimsel bilgi de tıpkı dil gibi, özünde ya bir toplu-
                gelmez. Kötüler bu aşağı bölgelere daha çok uyum   luğun ortak malıdır,  yahut da bir "Hiç"tir." demiştir.
                sağlayarak sana olan benzerliklerini yitirirler; tersine
                                                              Bu parçadan hareketle T. Kuhn aşağıdakilerden
                sana daha çok benzemeye çalışanlar ise, üstün ya-
                ratıklarınla daha çok uyum içine girerler. Kötünün ne   hangisine eleştiri yapmaktadır?
                olduğunu aradım ve onun bir töz olmadığını keşfet-
                                                              A)  Bilimsel bir verinin ortaya çıktığı çevrenin tanın-
                tim, kötülük yüce tözden, yani Tanrı’nın senden yüz
                                                                ması gerektiğine
                çeviren, bu içten zenginlikleri reddeden, daha aşağı
                                                              B)  Bilimin toplumsal bir etkinlik olduğuna
                seviyedeki şeylere dönerek dışarıda gururla şişinen
                bir irâdenin ahlâk bozukluğudur.” demiştir.   C)  Bilimin çok yönlü bir biçimde incelenmesi gerekti-
                                                                ğine
                Buna göre Augustinus’un aşağıdaki yargılardan
                                                              D)  Bilimin tarihsel süreçten bağımsız ele alınmasına
                hangisine karşı çıkması beklenir?
                                                              E)  Bilimin toplumsal kontrolde etkin olması gerekti-
                A)  Kötülük a priori bir ilke olarak insan zihninde bu-  ğine
                  lunur.
                B)  İnsan iyiye de kötüye de iradi seçimleri sonucun-
                  da ulaşır.
                C)  Kötülük, irade zayıflığının ürünüdür.
                D)  Aynı koşullar, farklı şekilde algılanıp değerlendiri-
                  lebilir.
                E)  İyilik insana Tanrı tarafından verilmiş bir tözdür.



























                                                       349                           Diğer sayfaya geçiniz.
   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356