Page 146 - 3 ADIM AYT FELSEFE GRUBU
P. 146

FELSEFE                                                                                    2022 AYT




                                                               3.   Korkuların deneyimler sonucu nasıl öğrenildiğini anlamak için
         Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersini yasal olarak almak zorunda
         olmayan veya farklı müfredat ile alanlar için felsefe grubu soruları  beyaz farelerden ve beyaz tavşanlardan korkmayan bir grup
                                                                   çocuk üzerinde bir araştırma yapılmıştır. Küçük çocukların
                                                                   yüksek sesli uyaranlardan kendiliğinden korktuğu bilinmektedir.
                                                                   Öncelikle, çocuklara beyaz fare gösterilirken aniden yüksek
        1.   Hemen hemen herkesin felsefi problemler üzerine düşündüğü
                                                                   sesli bir uyaran verilmiştir. Bu eşleştirme bir süre tekrarlandıktan
            zamanlar olmuştur. Zihnimizin bedenimiz olmadan var olup
                                                                   sonra çocuklar yüksek sesli uyaran olmadan da beyaz fareyi
            olmayacağını veya yaşadığımız her şeyin bir rüya olup olmadığını
                                                                   tek başına gördüklerinde korkmuşlardır. Ardından çocuklara
            kim merak etmemiştir? Felsefi sorular son derece ilginçtir ancak
                                                                   beyaz tavşan tek başına gösterilmiş ve çocuklar beyaz tavşanı
            hiç de kolay değildir. Onları, daha önce aynı sorunları ele almış
                                                                   görünce de korkmuşlardır.
            başka insanların görüşlerinden faydalanmadan sadece kendi
            kendimize düşünmeye çalışmak yıldırıcı bir uğraştır. Bu biraz      Buna göre çocukların beyaz farelerden ve beyaz tavşanlardan
            başka dağcıların deneyimlerinden yararlanmadan ve herhangi   korkmaya başlaması sırasıyla aşağıdakilerden hangisine
            bir ekipman kullanmadan düz bir kayaya tırmanmak gibidir.   örnektir?
            Böyle bir girişimde yerden birkaç metre sonra bu kayaya
            “yapışıp kalma” ihtimalimiz hayli fazladır.            A)  Edimsel koşullanma yoluyla öğrenme - Olumsuz pekiştirme
                                                                   B)  Klasik koşullanma yoluyla öğrenme - Kendiliğinden geri gelme
            Bu parçada felsefi düşüncenin hangi özellikleri üzerinde
            durulmaktadır?                                         C)  Klasik koşullanma yoluyla öğrenme - Sönme
                                                                   D)  Klasik koşullanma yoluyla öğrenme - Genelleme
            A)  Refleksif olma - Evrensel olma
                                                                   E)  Edimsel koşullanma yoluyla öğrenme - Olumlu pekiştirme
            B)  Sorgulayıcı olma - Yığılımlı olma
            C)  Sistemli olma - Tutarlı olma
            D)  Evrensel olma - Sistemli olma
            E)  Eleştirel olma - Rasyonel olma











        2.   Hümanizm; yazgısını kendisi dışında hiçbir güce emanet
            etmemesi gereken insanın, “insana yaraşır bir yaşam”a ancak
            kendi çabasıyla, kendi aklıyla ulaşabileceğini savunan görüş
            olarak betimlenebilir. Her şeyden önce, hümanizm salt bir
            düşünce okulu değildir; daha çok, salt insan olmayı bir “değer”
            olarak başköşeye yerleştiren bir dünya görüşüdür. Buna göre   4.   Eğitim düzeyi ve suç işleme davranışı arasındaki nedenselliği
            tüm yapıp etmelerde insanın söz konusu değeri her zaman   açıklamaya çalışan toplumsal bir araştırma yapacağımızı
            göz önünde tutulmalıdır. Bu değerin göz ardı edilmesi insanın   düşünelim. Eğer verilerimizi sadece ilkokul ve ortaokul
            karşılaştığı pek çok entelektüel sorunun kökenini oluşturmaktadır.  mezunlarından toplarsak okuryazar olmayanlar, okuryazar
                                                                   olup herhangi bir diploması olmayanlar, lise ve üniversite
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi Hümanizm düşüncesiyle
                                                                   mezunları kapsam dışında kalacaktır. Bu durumda araştırmamızın
            çelişen bir yargıdır?
                                                                   sonuçları eğitim ve suç arasındaki ilişkiyi yansıtmaktan uzak
            A)  Felsefi ve bilimsel problemler, köken ve sonuçları açısın-  olacak, bulgular genellendiği takdirde de toplumsal gerçeklik
               dan insana verilen değerle ilgilidir.               yanlış yansıtılmış olacaktır.
            B)  Gerçekliğe dair tüm çıkarımlarımızın kaynağı, insan de-
                                                                   Bu parçada toplumsal araştırma sürecinde dikkat edilmesi
               neyimi ve aklıdır.
                                                                   gereken hangi unsur vurgulanmaktadır?
            C)  İnsan haklarının evrenselliği ve insanlar arası eşitlik, akıl
                                                                   A)  Seçilen örneklemin evreni temsil etmesi
               ile temellendirilebilir.
                                                                   B)  Uygun istatistiksel analiz yöntemlerinin kullanılması
            D)  İnsan yaşamının değeri, insana aşkın bir kaynaktan gel-
               mektedir.                                           C)  Araştırma hipotezlerinin oluşturulması
            E)  Her bilgi ve hakikat iddiası, diğer tüm insanların şüphesi-  D)  Araştırmada nesnel davranılması
               ne ve eleştirisine açıktır.                         E)  Uygun veri toplama tekniklerinin seçilmesi




       144
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151