Page 146 - 3 ADIM AYT FELSEFE GRUBU
P. 146
FELSEFE 2022 AYT
3. Korkuların deneyimler sonucu nasıl öğrenildiğini anlamak için
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersini yasal olarak almak zorunda
olmayan veya farklı müfredat ile alanlar için felsefe grubu soruları beyaz farelerden ve beyaz tavşanlardan korkmayan bir grup
çocuk üzerinde bir araştırma yapılmıştır. Küçük çocukların
yüksek sesli uyaranlardan kendiliğinden korktuğu bilinmektedir.
Öncelikle, çocuklara beyaz fare gösterilirken aniden yüksek
1. Hemen hemen herkesin felsefi problemler üzerine düşündüğü
sesli bir uyaran verilmiştir. Bu eşleştirme bir süre tekrarlandıktan
zamanlar olmuştur. Zihnimizin bedenimiz olmadan var olup
sonra çocuklar yüksek sesli uyaran olmadan da beyaz fareyi
olmayacağını veya yaşadığımız her şeyin bir rüya olup olmadığını
tek başına gördüklerinde korkmuşlardır. Ardından çocuklara
kim merak etmemiştir? Felsefi sorular son derece ilginçtir ancak
beyaz tavşan tek başına gösterilmiş ve çocuklar beyaz tavşanı
hiç de kolay değildir. Onları, daha önce aynı sorunları ele almış
görünce de korkmuşlardır.
başka insanların görüşlerinden faydalanmadan sadece kendi
kendimize düşünmeye çalışmak yıldırıcı bir uğraştır. Bu biraz Buna göre çocukların beyaz farelerden ve beyaz tavşanlardan
başka dağcıların deneyimlerinden yararlanmadan ve herhangi korkmaya başlaması sırasıyla aşağıdakilerden hangisine
bir ekipman kullanmadan düz bir kayaya tırmanmak gibidir. örnektir?
Böyle bir girişimde yerden birkaç metre sonra bu kayaya
“yapışıp kalma” ihtimalimiz hayli fazladır. A) Edimsel koşullanma yoluyla öğrenme - Olumsuz pekiştirme
B) Klasik koşullanma yoluyla öğrenme - Kendiliğinden geri gelme
Bu parçada felsefi düşüncenin hangi özellikleri üzerinde
durulmaktadır? C) Klasik koşullanma yoluyla öğrenme - Sönme
D) Klasik koşullanma yoluyla öğrenme - Genelleme
A) Refleksif olma - Evrensel olma
E) Edimsel koşullanma yoluyla öğrenme - Olumlu pekiştirme
B) Sorgulayıcı olma - Yığılımlı olma
C) Sistemli olma - Tutarlı olma
D) Evrensel olma - Sistemli olma
E) Eleştirel olma - Rasyonel olma
2. Hümanizm; yazgısını kendisi dışında hiçbir güce emanet
etmemesi gereken insanın, “insana yaraşır bir yaşam”a ancak
kendi çabasıyla, kendi aklıyla ulaşabileceğini savunan görüş
olarak betimlenebilir. Her şeyden önce, hümanizm salt bir
düşünce okulu değildir; daha çok, salt insan olmayı bir “değer”
olarak başköşeye yerleştiren bir dünya görüşüdür. Buna göre 4. Eğitim düzeyi ve suç işleme davranışı arasındaki nedenselliği
tüm yapıp etmelerde insanın söz konusu değeri her zaman açıklamaya çalışan toplumsal bir araştırma yapacağımızı
göz önünde tutulmalıdır. Bu değerin göz ardı edilmesi insanın düşünelim. Eğer verilerimizi sadece ilkokul ve ortaokul
karşılaştığı pek çok entelektüel sorunun kökenini oluşturmaktadır. mezunlarından toplarsak okuryazar olmayanlar, okuryazar
olup herhangi bir diploması olmayanlar, lise ve üniversite
Buna göre aşağıdakilerden hangisi Hümanizm düşüncesiyle
mezunları kapsam dışında kalacaktır. Bu durumda araştırmamızın
çelişen bir yargıdır?
sonuçları eğitim ve suç arasındaki ilişkiyi yansıtmaktan uzak
A) Felsefi ve bilimsel problemler, köken ve sonuçları açısın- olacak, bulgular genellendiği takdirde de toplumsal gerçeklik
dan insana verilen değerle ilgilidir. yanlış yansıtılmış olacaktır.
B) Gerçekliğe dair tüm çıkarımlarımızın kaynağı, insan de-
Bu parçada toplumsal araştırma sürecinde dikkat edilmesi
neyimi ve aklıdır.
gereken hangi unsur vurgulanmaktadır?
C) İnsan haklarının evrenselliği ve insanlar arası eşitlik, akıl
A) Seçilen örneklemin evreni temsil etmesi
ile temellendirilebilir.
B) Uygun istatistiksel analiz yöntemlerinin kullanılması
D) İnsan yaşamının değeri, insana aşkın bir kaynaktan gel-
mektedir. C) Araştırma hipotezlerinin oluşturulması
E) Her bilgi ve hakikat iddiası, diğer tüm insanların şüphesi- D) Araştırmada nesnel davranılması
ne ve eleştirisine açıktır. E) Uygun veri toplama tekniklerinin seçilmesi
144