Page 44 - 3 Adım AYT Tarih
P. 44

TARİH                                                                                        1. ADIM




        7.   Kâşgarlı Mahmut tarafından 1072-1074 yılları arasında yazı-  10.   Selçuklular; süsleme, kitabe, hat, minyatür, tezhip, halı, kilim
            lan Divânü Lûgati’t-Türk’ün dil sözlüğü olmasının dışında en   ve çini gibi diğer sanat alanlarında da değerli ürünler ortaya
            önemli özelliği Türk kültür hayatı hakkında bilgiler vermesidir.   koymuştur. Selçuklular kendine has üsluplarıyla Selçuklu ku-
            Kâşgarlı Mahmud; Türklerin yaşayış tarzı, dili, edebiyatı, tari-  fisi, sülüsü ve nesihi gibi hat türleri ortaya çıkarmış ve bunları
            hi ve yaşadığı coğrafya hakkında bilgi vermiştir. Karahanlılar   abidevi eserlerde uygulamıştır. Ayrıca kuş, ejderha, boğa ve
            Dönemi  (XI.  yy)  Türk-İslam  edebiyatının  ilk  örneklerinden   çift başlı kartal gibi hayvan tasvirlerinin yer aldığı kabartma-
            olan  Kutadgu  Bilig’de  (1068-1069)  Yusuf  Has  Hacib,  Türk   larla yapılar süslenmiştir.
            toplumunun fikir hayatı, ideal toplum ve devlet düzeni üze-
                                                                   Bu duruma göre,
            rinde çalışmıştır. Yusuf Has Hacib ve Kâşgarlı Mahmud‘un
            Türk toplumunun kültürel yapısı ve zenginliklerini biliyor ol-     I. mimaride bozkır kültürünü gösteren süslemelerin olduğu
            ması yazdıkları eserlerin değerini artıran en önemli unsur ol-
                                                                    II. Selçukluların kendilerine özgün üslup ortaya koyduğu
            muştur. Yusuf Has Hacib ve Kâşgarlı Mahmud’un birbirlerini
            tanımamasına rağmen yazdıkları eserler birbirlerini tamamlar      III. İslamiyet’in Türklerde farklı sanat alanlarını ortaya çıkardığı
            niteliktedir.
                                                                   yukardakilerden hangilerine ulaşılabilir?
            Metne göre Divânü Lûgati’t-Türk ve Kutadgu Bilig’le ilgili,  A) Yalnız I          B) Yalnız II                   C) I ve II

             I. Türk kültürünün maddi ve manevi yapısı ortaya konmuştur.           D) II ve III               E) I, II ve III
             II. Aynı yüzyıl içerisinde kaleme alınmıştır.
            III. Kültürel ve sosyal bilgilendirme hedeflenmiştir.
            IV. Dini inanışın şekillenmesi amaçlanmıştır.

            verilen yargılardan hangisine ya da hangilerine ulaşılabilir?
                                                               11.   Eğitim  ve  öğretim  faaliyetleri  Sultan  Alp  Arslan  zamanında
            A) Yalnız I             B) Yalnız III                 C) I, II ve III     belli  bir  programla  sistemli  hâle  getirilerek  devlet  himayesi
                                                                   ile  verilmeye  başlanmıştır.  Astronomi  bilimi  medreselerde
                      D) I, II ve IV              E) I, III ve IV
                                                                   verildiği gibi özellikle rasathanelerde de verilmişti. Zengin kü-
                                                                   tüphanelerle donatılmış olan medreselerde öğrencilere aylık
                                                                   maaş verilmiş ve onların her türlü ihtiyaçları karşılanmıştı. Bu
                                                                   sayede büyük bir ilim ordusu oluşturulmuş ve Bâtınilerin yı-
                                                                   kıcı faaliyetlerine karşı, devletin yapısı ve İslam dünyası kuv-
                                                                   vetlenmiştir.
        8.   Büyük Selçuklu Devleti’nin yıkılışında sebep olarak gös-
                                                                   Bu duruma göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
            terilen etkilerden,
                                                                   A)  Eğitim ve öğretimin düzenli hâle geldiği
             I. Avrupa’dan harekete geçen Haçlı ordusunun istilaları
                                                                   B)  Sosyal devlet anlayışının olduğu
             II. hanedan üyeleri arasında yaşanan taht kavgaları
                                                                   C)  Yıkıcı faaliyetlere karşı tedbir alındığı
            III. Selçukluların, Katvan Savaşı’nda Karahitaylara yenilmesi
                                                                   D)  Eğitim - öğretim birliğinin sağlandığı
            hangileri iç nedenler arasında gösterilebilir?
                                                                   E)  Medreselerde pozitif bilimlerinde verildiği
            A) Yalnız I         B) Yalnız II                  C) Yalnız III
                      D) II ve III              E) I, II ve III




                                                               12.   Büyük Selçuklu Devleti hükümdarı Sultan Alp Arslan ve
                                                                   veziri Nizâmülmülk,

        9.   Aşağıdakilerden hangisi Büyük Selçuklu Devleti’nin yö-     I. yıkıcı ve bölücü unsurlarla mücadele etmek
            netim anlayışıyla ilgili doğru bir ifade değildir?      II. Sünnî İslam düşüncesini korumak

            A)  Ülke, hükümdar ailesinin ortak malı kabul edilmiştir.     III. devletin ihtiyacı olan uzman kişiler yetiştirmek
            B)  Devlet yönetiminde şer’i ve örfî hukuk esas alınmıştır.     hangi  nedenlerden  dolayı  Nizamiye  Medreseleri’ni  kur-
            C)  Selçuklularda devletin tek temsilcisi sultandır.   mak istemişlerdir?
            D)  Eski Türk devletlerindeki kut anlayışı devam ettirilmiştir.  A) Yalnız I          B) Yalnız II                  C) Yalnız III

            E)  Sultanlık hakkı genelde yüksek rütbeli emirlere verilmiştir.           D) I ve II               E) I, II ve III


         42
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49