Page 48 - 3 Adım AYT Tarih
P. 48
TARİH 3. ADIM
7. 92 Oluverdi evren, sana verdi tahtı 10. Türk töresi ve devlet geleneğine göre ülke, hânedân üyele-
rinin ortak mülkü sayılırdı. Sultanın ölümüyle hânedân men-
Sürdürsün Tanrı bu taht ile bahtı
supları hepsi doğal hakları olarak gördükleri iktidar makamına
93 Dünya bu hakanla sükûn buldu
sahip olabilmek için harekete geçerlerdi. Türk devlet gelene-
Onun için dünya armağan sundu. ğine uygun bir şekilde yönetilen Büyük Selçuklu Devleti’nde
de kuruluşundan yıkılışına kadar bu geleneğin tesiri görül-
94 Esirlikten geliyor sema kuşları
müştür.
Kimi Hindistan’dan, Bizans’tan kimi
Bu durum,
Yusuf Has Hacib’in Kutadgu Bilig’deki bu sözleri
İslamiyet öncesi Türklerde görülen, I. devlet yönetimini kolaylaştırması
I. kut inanışı II. şehzadelerin Atabeyliklerde görevlendirilmesi
II. Türk Cihan Hâkimiyeti düşüncesi III. iç karışıklıkların yaşanması
III. ikili teşkilat IV. taht mücadelesi
özelliklerden hangilerinin devam ettiğine kanıt olabilir? verilenlerden hangilerine ortam hazırlamıştır?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II A) Yalnız II B) Yalnız IV C) I ve III
D) I ve III E) II ve III D) II ve III E) III ve IV
11. I. Büyük Selçuklu Devleti’nin kurulması
II. Talas Savaşı
III. Türkiye Selçuklu Devleti’nin kurulması
IV. Malazgirt Muharebesi
8. I. Dandanakan Savaşı
Verilen olayların kronolojik sıralaması aşağıdakilerden
II. Katvan Savaşı
hangisidir?
III. Malazgirt Savaşı
A) I, II, III ve IV B) I, II, IV ve III
IV. Pasinler Savaşı
C) II, I, III ve IV D) II, I, IV ve III
Yukarıda verilen savaşların kronolojik sıralaması aşağı-
E) III, IV, II ve I
dakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) I, III, IV ve II B) I, IV, III ve II
C) II, I, IV ve III D) II, I, III ve IV 12.
Emeviler’in Türklere yönelik baskı politikası iki toplum arasın-
E) I, II, III ve IV da uzun ve çetin bir mücadelenin başlamasına sebep olmuş-
tur. Emeviler’in İslâm davetçisi gibi değil de vergi tahsildarı gibi
hareket etmesi Türklerin Müslüman olmasını zorlaştırmış ve
geciktirmiştir.
Abbasiler devrinde Türkler ve Araplar arasındaki ilişkiler
düzelmiş, çatışma hali yerini barışa bırakmıştır. Türk devlet
adamlarının İslâm’a davet edilmesi, iki toplum arasındaki ticari
ilişkilerin geliştirilmesi, sûfilerin birer misyoner gibi Türk halkları
arasına katması, Müslüman olan Türklerin Abbasiler tarafından
ödüllendirilmesi ve Abbasi Devleti’nde Müslüman Türklerin
etkin olması Türklerin İslamiyet’e kabulünü olumlu yönde et-
kilemiş ve hızlandırmıştır.
Verilen bilgilerden hareketle Türklerin İslamiyet’i kabu-
9. Aşağıdakilerden hangisi Karahanlılar Dönemi’nde yazıl- lüyle ilgili hangi yargıya ulaşılabilir?
mış eserlerden değildir?
A) Türkler İslamiyet’i kabul etmekte kararsız kalmışlardır.
A) Divan-ı Kebir
B) İslam dininin etkisiyle yerleşik hayata geçmişlerdir.
B) Kutadgu Bilig
C) Abbasiler döneminde Türklerin çoğunluğu Müslüman ol-
C) Divan-ı Hikmet
muştur.
D) Divânü Lûgati’t-Türk
D) İslamiyet’in kabulü Türk devletlerinin ömrünü uzatmıştır.
E) Atabetü’l-Hakayık E) Aşamalı olarak ve kendi istekleriyle Müslüman olmuşlardır.
46