Page 103 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 1.ADIM
P. 103

TYT • TÜR                                                             1. ADIM • 3. DENEME

            28.   Romanında yazar, insana hayat veren temiz ve ay-  30.   Çalışmamızda  medyalararası  etkileşim  çerçevesin-
                dınlık doğa ile vücudu bir zehir gibi kemiren kasaba   de, yazınsal edebî eserlerin görsel sanat olan sine-
                yaşamı ve bir mezara benzettiği kasaba arasındaki   maya  yansımasını  göreceğiz.  Araştırma  bölümüne
                karşıtlıkları getiriyor önümüze. Kasaba, üstü mor bir   geçmeden  önce  birbirlerine  yansıması  açısından
                duman tabakasıyla örtülmüş karanlık ve küçük bir çu-  bakacağımız edebiyat ve sinema kavramını incele-
                kur, bir mezar olduğuna göre ölümle çağrışımı açık.   yeceğiz. Ardından birbirlerine hangi açıdan ve nasıl
                O hâlde doğa / kasaba karşıtlığı aynı zamanda ya-  yansıdıklarını  göreceğiz.  Bu  bağlamda  sinemanın
                şam / ölüm karşıtlığını da içeriyor diyebiliriz. Nitekim   edebî  eserlere  neden  gerek  duyduğunu  ve  hangi
                Selahattin  Bey  kasabaya  döndükten  sonra  bir  kalp   anlamda  edebiyattan  destek  aldığını  açmış  olaca-
                krizi geçirir ve bir süre sonra hayatını kaybeder.  ğız. Edebiyattan birçok eserle yararlanan sinemanın
                                                              uyarladığı  bazı  eserlerin  bir  araya  getirildiği  listeyi
                Bu  parçanın  anlatımıyla  ilgili  aşağıdakilerden
                                                              göreceğiz.
                hangisi söylenemez?
                                                              Bu parçada yapılan araştırmanın kapsamıyla ilgili
                A)  Karşıtlıklarla güçlendirilmiştir.
                                                              aşağıdakilerden hangisi yoktur?
                B)  Örneklemeden yararlanılmıştır.
                                                              A)  Edebî eserlerin sinemaya etkisi
                C)  Betimleyici ifadelere yer verilmiştir.
                                                              B)  Sinemanın edebî eserlere etkisi
                D)  Somutlamaya yer verilmiştir.
                                                              C)  Edebî eserlerden uyarlanan sinemalar
                E)  Doğrudan ve dolaylı anlatım kullanılmıştır.
                                                              D)  Konuyla ilgili kavram incelemesi
                                                              E)  Edebî eserlerin sinemaya gereksinimi




            29.  Son  yıllarda  yaz  aylarında  çıkan  orman  yangınları
                ciğerlerimizi her iki anlamda da dağlıyor. Üzülüyoruz
                dünyamız  zarar  görüyor,  oksijen  kaynaklarımız  tü-
                keniyor  diye.  Oysaki  yanıldığımız  bir  durum  var.
                Dünyadaki  oksijenin  yüzde  sekseni  okyanuslar  ve
                denizler  tarafından  üretiliyor.  Yani  dünyanın  üçte   31.   Divan  edebiyatında  kelime  çok  önemlidir.  Her  keli-
                ikisini  kaplayan  okyanus  ve  denizler  dünyanın  asıl   me  tam  anlamında  ve  yerli  yerinde  kullanılmalıdır.
                oksijen kaynağı. Ayrıca ormanlar gibi okyanuslar da   Bazen kelimelerin üçüncü anlamları bile beyte uygun
                sayısız  canlının  evi  ve  ormanların  da  okyanusların   düşer. Bu, tıpkı geometrik bir kompozisyondur. Her
                da zarar görmesinin kaynağı maalesef biziz.
                                                              şeyde aşırı sınırları zorlar. Onun için bu edebiyatta
                Bu parçadaki temel çatışma aşağıdakilerden han-  büyük, en büyük; küçük, en küçüktür. Bunların ortası
                gisidir?                                      olamaz. Bu bakımdan divan şiiri; kahramanları dai-
                                                              ma birinci sınıf, zaman ve mekânı en uygun olan bir
                A)  Dünyadaki oksijen kaynaklarının ormanlar oldu-  roman gibidir. Bu edebiyatın iç güzelliğini de kelime
                  ğunun sanılması                             oyunları ve edebî sanatlar oluşturur.
                B)  Okyanusların denizlere oranla daha çok oksijen
                                                              Bu  parçadan  divan  şiiriyle  ilgili  aşağıdakilerden
                  üretmesi
                                                              hangisi çıkarılamaz?
                C)  İnsanların doğa ile ilgili sorunlara üzülürken kay-
                  nağının kendisi olması                      A)  Bütün güzelliğine önem verilir.
                D)  Doğayı tehdit eden olumsuzluklara karşı bir şey-  B)  Sözcükler bazen çok anlamlı kullanılabilir.
                  ler yapılamaması                            C)  Şairleri sözcük seçiminde çok titiz davranmıştır.
                E)  Ormanların  yanmasına  üzelen  insanların  okya-  D)  Mükemmeliyetçilik  hedefli olduğu söylenebilir.
                  nusların oksijen kaynağı olduğunu bilmemesi
                                                              E)  Söz oyunlarına yer verilir.


                                                       101                           Diğer sayfaya geçiniz.
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108