Page 103 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 1.ADIM
P. 103
TYT • TÜR 1. ADIM • 3. DENEME
28. Romanında yazar, insana hayat veren temiz ve ay- 30. Çalışmamızda medyalararası etkileşim çerçevesin-
dınlık doğa ile vücudu bir zehir gibi kemiren kasaba de, yazınsal edebî eserlerin görsel sanat olan sine-
yaşamı ve bir mezara benzettiği kasaba arasındaki maya yansımasını göreceğiz. Araştırma bölümüne
karşıtlıkları getiriyor önümüze. Kasaba, üstü mor bir geçmeden önce birbirlerine yansıması açısından
duman tabakasıyla örtülmüş karanlık ve küçük bir çu- bakacağımız edebiyat ve sinema kavramını incele-
kur, bir mezar olduğuna göre ölümle çağrışımı açık. yeceğiz. Ardından birbirlerine hangi açıdan ve nasıl
O hâlde doğa / kasaba karşıtlığı aynı zamanda ya- yansıdıklarını göreceğiz. Bu bağlamda sinemanın
şam / ölüm karşıtlığını da içeriyor diyebiliriz. Nitekim edebî eserlere neden gerek duyduğunu ve hangi
Selahattin Bey kasabaya döndükten sonra bir kalp anlamda edebiyattan destek aldığını açmış olaca-
krizi geçirir ve bir süre sonra hayatını kaybeder. ğız. Edebiyattan birçok eserle yararlanan sinemanın
uyarladığı bazı eserlerin bir araya getirildiği listeyi
Bu parçanın anlatımıyla ilgili aşağıdakilerden
göreceğiz.
hangisi söylenemez?
Bu parçada yapılan araştırmanın kapsamıyla ilgili
A) Karşıtlıklarla güçlendirilmiştir.
aşağıdakilerden hangisi yoktur?
B) Örneklemeden yararlanılmıştır.
A) Edebî eserlerin sinemaya etkisi
C) Betimleyici ifadelere yer verilmiştir.
B) Sinemanın edebî eserlere etkisi
D) Somutlamaya yer verilmiştir.
C) Edebî eserlerden uyarlanan sinemalar
E) Doğrudan ve dolaylı anlatım kullanılmıştır.
D) Konuyla ilgili kavram incelemesi
E) Edebî eserlerin sinemaya gereksinimi
29. Son yıllarda yaz aylarında çıkan orman yangınları
ciğerlerimizi her iki anlamda da dağlıyor. Üzülüyoruz
dünyamız zarar görüyor, oksijen kaynaklarımız tü-
keniyor diye. Oysaki yanıldığımız bir durum var.
Dünyadaki oksijenin yüzde sekseni okyanuslar ve
denizler tarafından üretiliyor. Yani dünyanın üçte 31. Divan edebiyatında kelime çok önemlidir. Her keli-
ikisini kaplayan okyanus ve denizler dünyanın asıl me tam anlamında ve yerli yerinde kullanılmalıdır.
oksijen kaynağı. Ayrıca ormanlar gibi okyanuslar da Bazen kelimelerin üçüncü anlamları bile beyte uygun
sayısız canlının evi ve ormanların da okyanusların düşer. Bu, tıpkı geometrik bir kompozisyondur. Her
da zarar görmesinin kaynağı maalesef biziz.
şeyde aşırı sınırları zorlar. Onun için bu edebiyatta
Bu parçadaki temel çatışma aşağıdakilerden han- büyük, en büyük; küçük, en küçüktür. Bunların ortası
gisidir? olamaz. Bu bakımdan divan şiiri; kahramanları dai-
ma birinci sınıf, zaman ve mekânı en uygun olan bir
A) Dünyadaki oksijen kaynaklarının ormanlar oldu- roman gibidir. Bu edebiyatın iç güzelliğini de kelime
ğunun sanılması oyunları ve edebî sanatlar oluşturur.
B) Okyanusların denizlere oranla daha çok oksijen
Bu parçadan divan şiiriyle ilgili aşağıdakilerden
üretmesi
hangisi çıkarılamaz?
C) İnsanların doğa ile ilgili sorunlara üzülürken kay-
nağının kendisi olması A) Bütün güzelliğine önem verilir.
D) Doğayı tehdit eden olumsuzluklara karşı bir şey- B) Sözcükler bazen çok anlamlı kullanılabilir.
ler yapılamaması C) Şairleri sözcük seçiminde çok titiz davranmıştır.
E) Ormanların yanmasına üzelen insanların okya- D) Mükemmeliyetçilik hedefli olduğu söylenebilir.
nusların oksijen kaynağı olduğunu bilmemesi
E) Söz oyunlarına yer verilir.
101 Diğer sayfaya geçiniz.