Page 99 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 1.ADIM
P. 99
TYT • TÜR 1. ADIM • 3. DENEME
17. (I) Şiirlerinde çevre farkındalığını en sık gördüğümüz 19. Genç bir ressam grubunun açtığı “Liman” konulu
şairlerden birisi Halil Soyuer’dir. (II) 1950’de yayımla- sergi, Türkiye’de yeni bir hamlenin müjdesini veriyor.
nan ilk şiir kitabı olan Liman’dan itibaren, sonuncusu Burada toplu olarak belirli bir sistem dâhilinde şehir
2003’te yayımlanan Seninle’ye kadar yayımlanmış yaşamının önemli örneklerini görüyoruz. Genç res-
on altı şiir kitabının tamamında onun bu yönünü gör- samlar konularını ipekli kumaşların kıvrımlarında, lale-
mek mümkündür. (III) Altmış yılı aşkın bir zaman, lerin büyük boyunlarında veya güllerin tozpembesinde
sanat hayatının türlü cephelerinde yer alan Soyuer, aramıyorlar; bizzat sokakta, parkta, limanda dolaşı-
öncelikle bir şair, bestekâr ve gazetecidir. (IV) Fıtrat yorlar. Resimden resme geçerken aynı hâkim hissin,
olarak neşeli bir kişiliğe sahip olduğunu kendisi üzerine aynı sanat anlayışının -sanatçının şahsiyetini ve tarzı-
yapılan çalışmalardan öğrendiğimiz Soyuer’in, şiirle- nı kaybetmeksizin- kuvvetli örneklerini buluyoruz. Bu
rinde en çok öne çıkan tema “sevgi”dir. (V) Bununla serginin diğer yeni sergilerden farkı, değer ölçüsünde
birlikte Soyuer “gelenekten beslenen yenilikçi bir büyük iniş ve çıkışların görülmemesi; resim kalitesinin
şair”dir. (VI) Daha çok halk edebiyatı geleneğinden genel itibarıyla birbirine yakın olmasıdır.
beslenen şair, çoğu şiirini hece vezni ile kaleme al-
mış; divan şairlerinden tesirle yazdığı az sayıda şii- Bu parçada söz edilen tablolarla ile ilgili aşağıda-
rinde ise aruzu kullanmıştır. kilerin hangisi söylenemez?
Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci pa- A) Türk resim sanatı içinde yeni bir atılımı temsil ettiği
ragraf numaralanmış cümlelerin hangisiyle başlar? B) Sanat dünyasında özel bir değer olarak görüldüğü
A) II B) III C) IV D) V E) VI C) Nitelik bakımından birbirine yakın olduğu
D) Tematik bir bütünlük gözetilerek bir araya getirildiği
E) Konularının insanlardan ve hayatın içinden seçildiği
18. Beni besleyen her ne varsa müziğe girmesine izin
verdim. Özendiğim her şeyi de oyun dışı bıraktım.
Herhangi bir müzik türünde ustalık gösterme çabası-
na girmedim. Şarkıların ön planda olmasını odağıma 20. (I) Edebiyat; duygu, düşünce, hayal veya olayların dil
aldım. Ekibim son derece usta müzisyenlerden olu- vasıtasıyla sözlü ya da yazılı olarak ifade edilmesidir.
şuyordu. Sonuç da hepimizi mutlu etti. (II) Bu sanata bağlı kalınarak oluşturulan metinlere
edebî metin denir. (III) Edebî metinlerden olan şiir
Bu parçada sözlerine yer verilen kişiyle ilgili aşa- türü, derinlikli bir anlatıma sahiptir; okuyucunun yo-
ğıdakilerden hangisi söylenemez? rumlarına açıktır. (IV) Edebî metinler, sanatsal metin-
A) Mahir olma iddiası taşımamaktadır. ler içinde sınıflandırılır. (V) Bu sınıflandırmada temel
ölçüt, metinlerin oluşturulma amacıdır.
B) Eserleri, ön planda tutma çabasındadır.
C) Bir eseri taklit etmekten kaçınmaktadır. Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden hangisi
düşüncenin akışını bozmaktadır?
D) İyi kötü her işinden memnuniyet duymaktadır.
A) I B) II C) III D) IV E) V
E) Hayatı, her yönüyle eserlerine yansıtmaktadır.
97 Diğer sayfaya geçiniz.