Page 104 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 1.ADIM
P. 104

TYT • TÜR                                                             1. ADIM • 3. DENEME

            32.   (I)  Türkiye’de  1950’den  itibaren  sanayi  hamleleri   34.   Edebî  eser,  salt  sözlü  hokkabazlıklar  olarak  soyut
                başlamıştır.  (II)  Batı  dünyasının  birkaç  asır  evvel   geçici bir alana indirgenemez. Sanatı toplumsal ve
                başlayıp  hallettiği  bu  sürecin  bir  bakıma  taklidi  ve   pratik  işlevinden  tümüyle  soyutlayanların  anlamı
                telafisi  olarak  görebileceğimiz bu  dönem,  insanının   ölçüsüzce  yücelterek  yok  etmeye  dek  götürmeleri
                toprakla  olan  bağını  koparıp  makineye  yönelmesi   bile  sanat  eserlerinin  güçlü  bir  şekilde  toplumsal
                anlamına gelmiştir. (III) Türk sosyolojisinde köyden   hayata  katılmasına  engel  olamadı.  Umberto  Eco
                şehre  göç  ya  da  kentleşme  olarak  adlandırılan   da “Öyle ki onları kendi yaşamımız ve başkalarının
                bu  sürecin  sadece  sosyolojik,  ekonomik  ve  siyasi   yaşamı  için  model  olarak  seçiyoruz  ve  şu  ifadeleri
                sonuçları olmamış; sürecin çevre meselelerine kadar   kullanırken  birbirimizi  çok  iyi  anlıyoruz:  Oidipus
                geniş  bir  yelpazeye  yansımaları  olmuştur.  (IV)  Bir   kompleksi  olan  biri,  Gargantua’ya  özgü  bir  iştah,
                bakıma,  geç  kalmışlığın  telafisi  için  yapılanlar,  geç   Don  Kişotvari  bir  davranış,  bir  Othello  kıskançlığı,
                kalmış olmaktan daha vahim sonuçlar doğurmuştur.   Hamletvari bir şüphe, iflah olmaz bir Don Juan, bir
                (V)  Türk  insanının  başta  toprak  ve  tabiatla  olmak   Perpetua.  Ve  bu,  edebiyatta  sadece  kahramanlar
                üzere  çevre  ile  arasına  koyduğu  mesafe,  edebî   söz konusu olduğunda değil durumlar ve nesnelerle
                eserlere de yansımış; sanatçılar, ortaya çıkan yeni   de  ilgili  olarak  yaşadığımız  bir  şeydir.  (…)  Bütün
                duruma yavaş yavaş tepki göstermeye başlamıştır.  bunlar, bize her an kim olduğumuzu, ne istediğimizi,
                                                              nereye  gittiğimizi  ya  da  Montale’nin  dediği  gibi  ne
                Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerin  hangisin-  olmadığımızı  ve  neyi  istemediğimizi  tekrarlamaya
                den sonra “Bunun tabii neticesi olarak köyden kente   hazır saplantılı metaforlara dönüşürler.” sözleriyle bu
                yoğun bir göç yaşanmıştır.” cümlesi getirilebilir?  düşünceyi savunur.
                A) I            B) II            C) III           D) IV            E) V     Bu parçada savunulan düşünce aşağıdakilerden
                                                              hangisidir?
                                                              A)  Yazınsal ürünler, zamanla gerçek hayatlarımızda
                                                                kalıcı izler bırakır.
                                                              B)  Edebî  eserlerde  anlam  ve  toplum  gerçeklerini
                                                                aramak boşa kürek çekmektir.
                                                              C)  Bir  eser,  kişide  güzellik  duygusu  oluşturup
            33.  Söğüt  ağacı  sadece  Japon  efsanelerinde  değil   çağrışımlara açık olmalıdır.
                Antik  Yunan  ve  Mısır’da  da  yerini  alıyor.  Homeros   D)  Edebî eserlerdeki karakterlerin birçoğu yaşadığı-
                Odyssea’sında cadı tanrıça Kirke’nin nehir kıyılarını   mız hayatın bir parçasıdır.
                kaplayan “ağlayan söğüt ağaçları”ndan bahsederken
                Antik Mısır’da Osiris öldükten sonra kalbinden çıkan   E)  Sanat, somut yaşam pratiklerini soyut bir anlama
                “Bennu kuşu”nu Mısırlılar söğüt ağacı ile özdeştirmiş ve   taşıyabilmektir.
                törenlerinde söğüt ağacı kullanmışlardır. Shakespeare
                Othello’da Ophelia’nın ölümünü betimlerken kullanır
                yine bu efsanevi ağacı. Türk kültüründe ise yiğitlerin
                gölgesinde  oturup  altında  çadır  kurdukları  kutlu
                ağaçlardandır  söğüt  ağacı.  Birçok  kültürde  sağlam
                yer etmiş, efsanelere konu olmuş, doğanın en güzel
                armağanlarından biridir söğüt ağacı.
                Bu parçanın başlığı aşağıdakilerin hangisi olabilir?

                A)  Söğüt Ağacının Doğadaki Yeri ve Önemi
                B)  Söğüt Ağacına Bakış Açılarının Değerlendirilmesi
                C)  Söğüt Ağacının Kültürler İçindeki Yansımaları
                D)  Söğüt Ağacının Faydalı Olduğu Alanlar
                E)  Söğüt Ağacının Askerî Alanda Kullanımı



                                                       102                           Diğer sayfaya geçiniz.
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109