Page 104 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 1.ADIM
P. 104
TYT • TÜR 1. ADIM • 3. DENEME
32. (I) Türkiye’de 1950’den itibaren sanayi hamleleri 34. Edebî eser, salt sözlü hokkabazlıklar olarak soyut
başlamıştır. (II) Batı dünyasının birkaç asır evvel geçici bir alana indirgenemez. Sanatı toplumsal ve
başlayıp hallettiği bu sürecin bir bakıma taklidi ve pratik işlevinden tümüyle soyutlayanların anlamı
telafisi olarak görebileceğimiz bu dönem, insanının ölçüsüzce yücelterek yok etmeye dek götürmeleri
toprakla olan bağını koparıp makineye yönelmesi bile sanat eserlerinin güçlü bir şekilde toplumsal
anlamına gelmiştir. (III) Türk sosyolojisinde köyden hayata katılmasına engel olamadı. Umberto Eco
şehre göç ya da kentleşme olarak adlandırılan da “Öyle ki onları kendi yaşamımız ve başkalarının
bu sürecin sadece sosyolojik, ekonomik ve siyasi yaşamı için model olarak seçiyoruz ve şu ifadeleri
sonuçları olmamış; sürecin çevre meselelerine kadar kullanırken birbirimizi çok iyi anlıyoruz: Oidipus
geniş bir yelpazeye yansımaları olmuştur. (IV) Bir kompleksi olan biri, Gargantua’ya özgü bir iştah,
bakıma, geç kalmışlığın telafisi için yapılanlar, geç Don Kişotvari bir davranış, bir Othello kıskançlığı,
kalmış olmaktan daha vahim sonuçlar doğurmuştur. Hamletvari bir şüphe, iflah olmaz bir Don Juan, bir
(V) Türk insanının başta toprak ve tabiatla olmak Perpetua. Ve bu, edebiyatta sadece kahramanlar
üzere çevre ile arasına koyduğu mesafe, edebî söz konusu olduğunda değil durumlar ve nesnelerle
eserlere de yansımış; sanatçılar, ortaya çıkan yeni de ilgili olarak yaşadığımız bir şeydir. (…) Bütün
duruma yavaş yavaş tepki göstermeye başlamıştır. bunlar, bize her an kim olduğumuzu, ne istediğimizi,
nereye gittiğimizi ya da Montale’nin dediği gibi ne
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisin- olmadığımızı ve neyi istemediğimizi tekrarlamaya
den sonra “Bunun tabii neticesi olarak köyden kente hazır saplantılı metaforlara dönüşürler.” sözleriyle bu
yoğun bir göç yaşanmıştır.” cümlesi getirilebilir? düşünceyi savunur.
A) I B) II C) III D) IV E) V Bu parçada savunulan düşünce aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Yazınsal ürünler, zamanla gerçek hayatlarımızda
kalıcı izler bırakır.
B) Edebî eserlerde anlam ve toplum gerçeklerini
aramak boşa kürek çekmektir.
C) Bir eser, kişide güzellik duygusu oluşturup
33. Söğüt ağacı sadece Japon efsanelerinde değil çağrışımlara açık olmalıdır.
Antik Yunan ve Mısır’da da yerini alıyor. Homeros D) Edebî eserlerdeki karakterlerin birçoğu yaşadığı-
Odyssea’sında cadı tanrıça Kirke’nin nehir kıyılarını mız hayatın bir parçasıdır.
kaplayan “ağlayan söğüt ağaçları”ndan bahsederken
Antik Mısır’da Osiris öldükten sonra kalbinden çıkan E) Sanat, somut yaşam pratiklerini soyut bir anlama
“Bennu kuşu”nu Mısırlılar söğüt ağacı ile özdeştirmiş ve taşıyabilmektir.
törenlerinde söğüt ağacı kullanmışlardır. Shakespeare
Othello’da Ophelia’nın ölümünü betimlerken kullanır
yine bu efsanevi ağacı. Türk kültüründe ise yiğitlerin
gölgesinde oturup altında çadır kurdukları kutlu
ağaçlardandır söğüt ağacı. Birçok kültürde sağlam
yer etmiş, efsanelere konu olmuş, doğanın en güzel
armağanlarından biridir söğüt ağacı.
Bu parçanın başlığı aşağıdakilerin hangisi olabilir?
A) Söğüt Ağacının Doğadaki Yeri ve Önemi
B) Söğüt Ağacına Bakış Açılarının Değerlendirilmesi
C) Söğüt Ağacının Kültürler İçindeki Yansımaları
D) Söğüt Ağacının Faydalı Olduğu Alanlar
E) Söğüt Ağacının Askerî Alanda Kullanımı
102 Diğer sayfaya geçiniz.