Page 147 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 147
TYT • TÜR 2. ADIM • 4. DENEME
29. (I) Asaf Hâlet Çelebi’nin yararlandığı kültürel biri- 31. I. Fazla ışık ise gözümüzü rahatsız eder.
kimlerin bütünü, şiirinin hareket noktasını oluşturur.
(II) Çocukluğunda babasından öğrendiği Arapça ve II. Göz bebeğinin görevi, gözün görebilmesi için
Farsça, Galatasaray Lisesinde öğrendiği Fransızca gereken ışığı retinaya ulaştırmaktır.
ve daha sonra memuriyeti sırasında öğrendiği Hintçe
III. Bu sebeple ışığın çok olduğu ortamlarda göz be-
ve Sanskritçe ona geniş bir dünyanın kapısını aralar.
bekleri küçük olur.
(III) Bu dillerde okuduğu eserler onu İslam tasavvu-
fu ve Doğu mistisizmi alanında çalışmalar yapmaya IV. Ortam yeterince aydınlıksa ışık rahatlıkla göz be-
iter. (IV) Beslendiği bu kültür evreni, sadece şiirlerine beğinden içeri girer.
yansımakla kalmaz; poetik yazılarını ve çok çeşitli
konuları kapsayan makalelerini de bu temel üzerine V. Ortam karanlıklaştıkça da göze mümkün oldu-
kurmasını sağlar. (V) İlk şiirlerini gazel tarzında ya- ğunca ışık girebilsin diye göz bebeği büyür.
zan şair, eskiyi tekrar etmenin ve bu yolda yürüme-
Numaralanmış cümleler anlamlı bir bütün oluş-
nin bir ses getiremeyeceğini fark edince geleneğin
imkânlarından yararlanarak sanat anlayışını ortaya turacak biçimde sıralandığında hangisi baştan
koyma yoluna gider. (VI) Kendine has bir mistisizmin ikinci olur?
görüldüğü bu yeni tarz şiirlerinde, divan şiiri estetiği-
A) I B) II C) III D) IV E) V
nin farklı şekillerde ifadesiyle karşılaşırız.
Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci pa-
ragraf numaralanmış cümlelerin hangisiyle başlar?
A) II B) III C) IV D) V E) VI
32. Konfüçyüs’ün fikirlerinin günümüze kadar gelmesinin
nedeni, zamanının sorunlarına çözüm ararken gü-
nümüzün sorunlarına da çözümler bulması; sözleri-
30. Geçenlerde bir kadın şoförün arabasının arka camın- nin güçlü ve aynı zamanda halkın anlayacağı kadar
da şu yazıyı gördüm: “Acemiyim, hatalarım için ku- sade olmasıdır. Düşüncelerini hayata geçirmek için
sura bakmayın.” Acemi şoförlere yeterince anlayışlı durmak bilmez çabası ve insancıllığı onu değerli kıl-
davranmıyoruz. Oysa biz de onlar gibi araba kullan- mıştır. Çağdaşı Sokrates gibi insanlara iyi ve mutlu
mayı zamanla öğrendik ve trafiğe ilk çıktığımızda bir hayatın yollarını öğretmeyi hedeflemiştir. Onun
kızdığımız kişilerden bir farkımız yoktu. Hayatta hata
yapan insanları da böyle değerlendirmeliyiz aslında. amacı; doğrudan doğruya toplumun düzeni, ahlakı
ve mutlu yaşaması olmuştur.
Bu parçada vurgulanmak istenen düşünce aşağı-
dakilerden hangisidir? Bu parçada Konfüçyüs ile ilgili aşağıdakilerden
hangisine değinilmemiştir?
A) Gördüğümüz hataları doğal karşılayarak hatala-
rını telafi etmeleri için insanlara zaman tanımak A) Halkın anlayacağı sözler kullandığından düşün-
gerekir.
celeri anlaşılabilmiştir.
B) Kişiler, kendilerinin de aynı aşamalardan geçti-
ğini hatırlayarak diğer insanlara karşı hoşgörülü B) Sokrates’le aynı amaç doğrultusunda yaşamını
olmalıdır. sürdürmüştür.
C) İnsanların bir konuda ustalaşabilmeleri için ilk za- C) Toplumun mutluluğu için hiç yorulmadan çalış-
manlarda hatalar yapması çok olağan bir durumdur. mıştır.
D) Hata yapanlara sert tepkiler vermek, toplumsal D) İnsanlara sevgiyle yaklaşması niteliklerinden biridir.
birlik ve beraberliğin önünde büyük bir engeldir.
E) Sorunlara çözüm önerileri yaşadığı dönemle sı-
E) Hatalar hayattaki en etkili öğretmendir, bir insana
kısa sürede birçok şey öğretme gücüne sahiptir. nırlı kalmıştır.
145 Diğer sayfaya geçiniz.