Page 147 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 147

TYT • TÜR                                                             2. ADIM • 4. DENEME

            29.   (I)  Asaf  Hâlet  Çelebi’nin  yararlandığı  kültürel  biri-  31.  I.   Fazla ışık ise gözümüzü rahatsız eder.
                kimlerin bütünü, şiirinin hareket noktasını oluşturur.
                (II) Çocukluğunda babasından öğrendiği Arapça ve      II.  Göz  bebeğinin  görevi,  gözün  görebilmesi  için
                Farsça, Galatasaray Lisesinde öğrendiği Fransızca   gereken ışığı retinaya ulaştırmaktır.
                ve daha sonra memuriyeti sırasında öğrendiği Hintçe
                                                              III.  Bu sebeple ışığın çok olduğu ortamlarda göz be-
                ve Sanskritçe ona geniş bir dünyanın kapısını aralar.
                                                                bekleri küçük olur.
                (III) Bu dillerde okuduğu eserler onu İslam tasavvu-
                fu ve Doğu mistisizmi alanında çalışmalar yapmaya      IV.  Ortam yeterince aydınlıksa ışık rahatlıkla göz be-
                iter. (IV) Beslendiği bu kültür evreni, sadece şiirlerine   beğinden içeri girer.
                yansımakla  kalmaz;  poetik  yazılarını  ve  çok  çeşitli
                konuları kapsayan makalelerini de bu temel üzerine      V.  Ortam  karanlıklaştıkça  da  göze  mümkün  oldu-
                kurmasını sağlar. (V) İlk şiirlerini gazel tarzında ya-  ğunca ışık girebilsin diye göz bebeği büyür.
                zan şair, eskiyi tekrar etmenin ve bu yolda yürüme-
                                                              Numaralanmış  cümleler  anlamlı  bir  bütün  oluş-
                nin  bir  ses  getiremeyeceğini  fark  edince  geleneğin
                imkânlarından  yararlanarak  sanat  anlayışını  ortaya   turacak  biçimde  sıralandığında  hangisi  baştan
                koyma yoluna gider. (VI) Kendine has bir mistisizmin   ikinci olur?
                görüldüğü bu yeni tarz şiirlerinde, divan şiiri estetiği-
                                                              A) I          B) II             C) III      D) IV           E) V
                nin farklı şekillerde ifadesiyle karşılaşırız.
                Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci pa-
                ragraf numaralanmış cümlelerin hangisiyle başlar?
                A) II            B) III            C) IV          D) V          E) VI




                                                           32.  Konfüçyüs’ün fikirlerinin günümüze kadar gelmesinin
                                                              nedeni,  zamanının  sorunlarına  çözüm  ararken  gü-
                                                              nümüzün sorunlarına da çözümler bulması; sözleri-
            30.  Geçenlerde bir kadın şoförün arabasının arka camın-  nin güçlü ve aynı zamanda halkın anlayacağı kadar
                da şu yazıyı gördüm: “Acemiyim, hatalarım için ku-  sade olmasıdır. Düşüncelerini hayata geçirmek için
                sura bakmayın.” Acemi şoförlere yeterince anlayışlı   durmak bilmez çabası ve insancıllığı onu değerli kıl-
                davranmıyoruz. Oysa biz de onlar gibi araba kullan-  mıştır. Çağdaşı Sokrates gibi insanlara iyi ve mutlu
                mayı  zamanla  öğrendik  ve  trafiğe  ilk  çıktığımızda   bir  hayatın  yollarını  öğretmeyi  hedeflemiştir.  Onun
                kızdığımız kişilerden bir farkımız yoktu. Hayatta hata
                yapan insanları da böyle değerlendirmeliyiz aslında.   amacı;  doğrudan  doğruya  toplumun  düzeni,  ahlakı
                                                              ve mutlu yaşaması olmuştur.
                Bu parçada vurgulanmak istenen düşünce aşağı-
                dakilerden hangisidir?                        Bu  parçada  Konfüçyüs  ile  ilgili  aşağıdakilerden
                                                              hangisine değinilmemiştir?
                A)  Gördüğümüz hataları doğal karşılayarak hatala-
                  rını telafi etmeleri için insanlara zaman tanımak   A)  Halkın anlayacağı sözler kullandığından düşün-
                  gerekir.
                                                                celeri anlaşılabilmiştir.
                B)  Kişiler,  kendilerinin  de  aynı  aşamalardan  geçti-
                  ğini hatırlayarak diğer insanlara karşı hoşgörülü   B)  Sokrates’le  aynı  amaç  doğrultusunda  yaşamını
                  olmalıdır.                                    sürdürmüştür.
                C)  İnsanların  bir  konuda  ustalaşabilmeleri  için  ilk  za-  C)  Toplumun mutluluğu için hiç yorulmadan çalış-
                  manlarda hatalar yapması çok olağan bir durumdur.        mıştır.
                D)  Hata  yapanlara  sert  tepkiler  vermek,  toplumsal   D)  İnsanlara sevgiyle yaklaşması niteliklerinden biridir.
                  birlik ve beraberliğin önünde büyük bir engeldir.
                                                              E)  Sorunlara çözüm önerileri yaşadığı dönemle sı-
                E)  Hatalar hayattaki en etkili öğretmendir, bir insana
                  kısa sürede birçok şey öğretme gücüne sahiptir.   nırlı kalmıştır.



                                                       145                           Diğer sayfaya geçiniz.
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152