Page 150 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 150

TYT • TÜR                                                             2. ADIM • 4. DENEME


                37 - 38. soruları aşağıdaki parçaya göre       39 - 40. soruları aşağıdaki parçaya göre
                     cevaplayınız.                             cevaplayınız.

                 Tac Mahal, Şah Cihan’ın büyük bir sevgiyle bağlı ol-          “Durgun yaşam fotoğrafı” bir fırsatın peşinden koş-
                duğu eşinin 1631 yılında, genç yaşta vefatının ardın-  mak, anı yakalamak değildir. Durgun yaşam fotoğ-
                dan 1632’de inşa edilmeye başlanmıştır. Şah; türbe-  rafı; düşüncesiyle, uygulanmasıyla, çekimiyle baştan
                nin eşinin güzelliği kadar güzel, eşinin zarifliği kadar   sona yaşamın kendisini inşa etmek temeline dayanır.
                zarif olmasını ve görünüşünde de eşinin ruhunun gü-  Bu yüzden bir sanat ürünü olarak görülmekte. Dur-
                zelliğini aksettirmesini ister. Böylece hâlâ bütün dünya   gun  yaşam  fotoğrafı,  bir  nesnenin  betimlenmesin-
                eserleri arasında eşsiz yeriyle imrenilen, görkemli bir   den, bir fotoğrafçının iç dünyasının nesneler yoluyla
                mimari anıt ortaya çıkar. Çevresinde oluşan roman-  dışavurumuna kadar geniş bir yelpazede bir ifade bir
                tik  hatıralar  da  esere  ayrı  bir  özellik  katar.  Şah’tan   aracı olarak karşımıza çıkar. Öteki fotoğraf alanları-
                yüzyıllar sonra Abdülhak Hâmit Tarhan da eşi Fatma   na  kıyasla,  fotoğrafçısından  hem  daha  çok  zaman
                Hanım’ı  kaybettikten  sonra  onu  ölümsüz  kılacak  bir   harcamasını  hem  de  daha  çok  çaba  göstermesini
                sanat eseri meydana getirir: Makber. Tarhan, bu şi-  ister. Bir durgun yaşam fotoğrafının istenilen biçim-
                irde sadece bir ağıt söylemez; felsefi bir düşünceyle   de ortaya çıkması; fotoğrafçının yapmak istediğiyle
                ağıt unsurunu bir arada götürür. Şair, gidenin bir daha   koşut  nesne  ve  fon  seçimi,  nesnelerin  birbirleriyle
                dönmeyeceğini söyleyen bir akıl ile hayatın amaçsız   ilişkisi ya da ilişkisizliği, makinenin konumu ve yük-
                bir tecrübe olmasına razı gelmeyen bir gönül arasında   sekliği, aydınlatma seçenekleri ve objektif seçimiyle
                sıkışıp kalmıştır.                            sıkı sıkıya ilişkilidir.
            37.  Bu parçadan hareketle Tac Mahal ile ilgili aşağı-  39.  Bu parçaya göre durgun yaşam fotoğrafının sa-
                dakilerden hangisi söylenemez?                nat olarak görülmesinin nedeni aşağıdakilerden
                                                              hangisidir?
                A)  Gösterişli bir şekle sahip olduğu
                                                              A)  Kurmaca bir tasarım ürünü olması
                B)  İnsanlarda duygusal karşılık bulduğu
                C)  Daha iyi bir örneğinin bulunmadığı        B)  Bilinçli bir biçimde oluşturulması
                D)  Duygusal anıların değerini arttırdığı     C)  Yaşanmış bir anı yeniden canlandırması
                                                              D)  Sanatsal amaçlarla kullanılması
                E)  Yapımının kısa bir sürede tamamlandığı
                                                              E)  Özgün bir fikre dayanması











            38.  Bu  parçadan  hareketle  Abdülhak  Hâmit  Tarhan   40.  Bu parçada durgun yaşam fotoğrafıyla ilgili aşa-
                ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?  ğıdakilerden hangisine değinilmiştir?

                A)  Acı veren duygulara karşı çareyi akılda bulduğu     A)  Duygular üzerindeki etkisine
                B)  Kabullenme ve reddetme arasında gidip geldiği    B)  Tercih edilme nedenine
                C)  Sevgiyi en büyük teselli kaynağı olarak gördüğü    C)  Ortaya çıkma aşamalarına

                D)  Ölüme felsefi olarak yeni bir bakış açısı getirdiği   D)  Başarısı için gereken unsurlara
                E)  Duygularını bütün yönleriyle değerlendirip ele aldığı  E)  Sanata yaptığı katkılara



                                                       148                           Diğer sayfaya geçiniz.
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155