Page 154 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 154
TYT • SOS 2. ADIM • 4. DENEME
11. Wittgenstein Tractatus adlı eserinde “Nasıl uzam- 13. Evreni anlamaya çalışırken türlü yollar geliştirmişiz
sal nesneleri uzam dışında, zamansal olanlarını da bunca zaman. Etrafımıza çıplak gözlerle bakmışız, alet
zaman dışında hiçbir biçimde düşünemiyorsak, aynı edevat geliştirmiş onla bakmışız, düşünmüşüz, istişare
şekilde, hiçbir nesneyi başka nesnelerle bağlantı ola- etmişiz ama bu çabayı nihayete erdirememişiz. Bugün
naklarının dışında düşünemeyiz. Nesneyi olgu bağ- hala, geçmişe kıyasla çok gelişmiş teknoloji ve bilimler
lamının bağı içinde düşünebiliyorsam, onu bu bağın vasıtasıyla dünyayı anlamaya çalışıyoruz ama düşün-
olanağı dışında düşünemem.” demiştir. meyi de bir kenara bırakamıyoruz. Çünkü varlıklara
ilişkin üretilen bilgi, bilme ihtiyacımızı tümüyle karşıla-
Wittgenstein’ın bu görüşlerinden hareketle aşağı-
mıyor: Söz konusu üretilen bilgiyi nasıl bildiğimizi me-
daki önermelerden hangisine karşı çıkması bekle-
rak ediyoruz, nasıl sevdiğimizi merak ediyoruz, nasıl iyi
nir?
insan olunacağını merak ediyoruz… Bütün bu merakı
A) Bazı metaller ısıtılınca genleşme özelliği gösterir. da felsefe ile gidermeye çalışıyoruz. O yüzden bilim
sürekli gelişiyor ama felsefe değerinden bir şey kaybet-
B) Evrende mutlak varlığın belirlediği bir amaçlılık
miyor.
vardır.
C) Meşe ağacı 40 yıl boyunca canlı kalma özelliğine Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine
sahiptir. ulaşılabilir?
D) Dünya kendi ekseni etrafında dönen bir varlıktır. A) Olgulara dayalı bilimsel yöntem insanların tüm
sorularına cevap bulur.
E) Fosil yakıtlar çevre kirliliğine neden olurlar.
B) Felsefe bilimi sorguladığı gibi metafiziğin sorula-
rını da yanıtlamaya çalışır.
C) Felsefi sorgulama bilimsel ve teknik bilginin geliş-
mesiyle ortaya çıkmıştır.
D) Bilimlerde görülen uzmanlaşma felsefenin ince-
leme alanını daraltmıştır.
E) Bilim ve felsefe sürekli bir biçimde birbirinin veri-
lerini çürütmeye çalışır.
12. Protagoras’a göre herhangi bir şeyin hem var oldu-
ğu hem de var olmadığı durumu aynı ölçüde hakikati
içereceğinden yapılabilecek tek şey dile getirilenin
farklı bakış açılarından nasıl göründüğü konusunda
karşı tarafı ikna etmek olacaktır. Çünkü nesnel dün-
ya gerçekliği içermeyip sadece subjektifliği bize ver-
mektedir.
Bu parça bilgi felsefesinin aşağıdaki problemle-
rinden hangisine cevap niteliğindedir?
A) Doğru bilgi olanaklı mıdır?
B) Bilginin kaynağı nedir?
C) Bilginin değeri nedir?
D) Doğruluk ve gerçeklik aynı şey midir?
E) Doğru bilginin ölçütü nedir?
152 Diğer sayfaya geçiniz.