Page 157 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 157
TYT • SOS 2. ADIM • 4. DENEME
20. “Andolsun ki sizi biraz korku ve açlıkla bir de mallar, 22. İdealar demek ki duyusal dünyada kopya ya da suret-
canlar ve ürünlerden eksilterek deneriz. Sabredenleri lerini gördüğümüz nesnelerin ezeli- ebedi ilk örnekle-
müjdele.” (Bakara suresi, 155. ayet.) ri veya örüntüleridir. Örneğin güzel bir kız Güzellik
İdeasının bir kopyasıdır. Platon’a göre, biz bu kızın
Bu ayette verilmek istenilen mesaj aşağıdakiler-
güzel olduğunu ancak Güzellik İdeasını bildiğimiz ve
den hangisidir?
kızın Güzellik İdeasından pay aldığını fark ettiğimiz
A) Allah ile iletişim kuran kişi direnç kazanır. için söyleyebiliyoruz. Örneğin her güzel şey, şu güzel
insan ya da heykel, şu eylem ya da birey ölüme ve
B) İnsan her durumda Allah’a dua etmelidir.
unutulmaya mahkûm iken, Güzellik İdeasının kendisi
C) Allah insana kaldıramayacağı yük yüklemez.
yok olmaz. O varlığa gelmemiştir ve yok olmayacak-
D) Başa gelen her durum insan için bir imtihan vesi- tır; ezeli-ebedi olarak ve gerçekten vardır. Güzellik
lesidir. İdeası, her zaman vardır, ne varlığa gelir ne de yok
olup gider, ne büyür ne de küçülür, ne bir parçasıyla
E) Asıl mutluluk ahiret yurdunda olacaktır.
güzel, başka bir parçasıyla çirkindir, ne belli bir za-
manda güzel, başka bir zamanda çirkindir, ne birine
güzel, başka birine çirkin görünür.
A. Cevizci’nin Felsefe Tarihi adlı eserinden alınan
bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine
ulaşılabilir?
A) İdealar tüm koşullardan ve duyusal şeylerden ba-
ğımsız gerçek varlıklardır.
B) Duyusal nesneler, dış dünyada değişmez bir var-
lığa sahiptir.
21 - 25. soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
dersini yasal olarak almak zorunda olmayan C) İdealar fenomenlerin soluk birer kopyalarından
veya farklı müfredat ile alanlar cevaplayacaktır. ibarettir.
21. Bireyin yaşamı seçimleri ile şekillenmektedir. Kişi ken- D) İdealar dünyasının varlığı, duyusal nesnelerin
di benini seçmekte özgürdür. Ben, kendi kendine bağ- varlığına bağlıdır.
lanan ve kendi olmak amacını taşıyan ki bu, ancak E) Fenomenal şeyler idealardan bağımsız olarak
Tanrı’ya bağlanmakla gerçekleşebilir sonsuzun ve son- varlık kazanırlar.
lunun bilinçli sentezidir. Ama kendi olmak, somut hâle
gelmektir ki bu, sonlu veya sonsuzda oluşamaz; çün-
kü oluşum hâlindeki somut, bir sentezdir. Buna karşın
kendi hâline gelmeyen ben, haberi olsun veya olmasın
umutsuzluğunu sürdürür. Bununla birlikte varoluşun her
anında “ben” oluşum hâlindedir.
Bu parçadaki düşünceler, aşağıdaki görüşlerden
hangisine uygundur?
A) Kant’ın ödev ahlakına
B) Bentham’ın utilitarizmine
C) Hobbes’un egoizmine
D) Kierkegaard’ın egzistansiyalizmine
E) Dewey’in pragmatizmine
155 Diğer sayfaya geçiniz.