Page 158 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 158
TYT • SOS 2. ADIM • 4. DENEME
23. J. J. Rousseau’ya göre yurttaşlar toplum sözleşme- 25. Wittgenstein, estetik yargıları kişilerin zevkleri, hoşla-
si gereğince birbirlerine eşit olduklarından, hepsinin rına giden şeyler olmaktan çıkarıp tamamen uzman-
yapması gerekeni hepsi isteyebilir; oysa hiç kimse- lığa bağlayarak estetik yargıların temelinden duygu-
nin kendi yapamadığı bir şeyi başkasından istemeye sallığı kaldırır ve onun yerine düşünsellik ve bilgiyi
hakkı yoktur. Hükümeti kurarken egemen varlığın koyar. O zaman, bilgiye dayalı yargıların mantıksal
hükümdara verdiği hak, politik bütünü yaşatmak ve doğruluğu gibi kurallara uygunluk esasına dayanan
yürütmek için gerekli olan haktır. estetik beğeninin de genel geçerliliği söz konusu ol-
maktadır.
Buna göre Rousseau toplum sözleşmesinde aşa-
ğıdakilerden hangisinin önemini vurgulamıştır? Bu parçadan Wittgenstein’ın sanat anlayışı ile ilgili
aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
A) Genel istenç iradesinin
A) Estetik yargılar normlardan bağımsızdır.
B) Mutlak devlet anlayışının
B) Güzellik rölatif bir kavramdır.
C) Adaletin evrenselliğinin
C) Eserin yarattığı coşku estetik beğeninin ölçütüdür.
D) Kişisel özgürlüklerin
D) Estetik yargılar epistemolojiye dayanır.
E) Güçler ayrılığı ilkesinin
E) Estetik beğeniler zamanla değişir.
24. Düşüncemiz dışında gerçekten bulunan ya da var
olan başka hiçbir şeyin olmadığına inandığımız bu
anda, ne olduğumuzu incelediğimizde, var olmak için
ne uzama, ne şekle, ne bir yerde olmaya ve ne de
bedene verilen bu türden başka bir şeye gereksinimi-
miz olduğunu ve sadece düşündüğümüz için var ol-
duğumuzu açıkça biliyoruz. Dolayısıyla ruhumuzdan
ya da düşüncemizden edindiğimiz kavram bedenden
edindiğimizden önce gelir. Çünkü dünyada herhangi
bir varlığın bulunduğundan kuşkulanmamıza karşın,
şunu biliyoruz ki biz o anda düşünüyoruz.
Descartes’ın Felsefenin İlkeleri adlı eserinden
alınan bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisi-
ne ulaşılamaz?
A) Bilgiye akıl yoluyla ulaşıldığına
B) Apaçık bilginin var olduğuna
C) Gerçek varlığın maddi nitelikte olduğuna
D) Düşünen tözün varlığının kesin olduğuna
E) Şüphenin araç olarak kullanıldığına
156 Diğer sayfaya geçiniz.