Page 152 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 152
TYT • TÜR 3. ADIM • 4. DENEME
19. Teoride şehir inşa projelerinin çevrelerindeki şehir 20. (I) Tanpınar’ın Huzur romanında Mevleviliğin kültür dünya-
alanlarına faydaları dokunacağı varsayılır ama bu na- mıza yaptığı tesirin izlerini görüyoruz. (II) Romanda Nuran’ın
diren gerçekleşir. Planlı şehir inşasının büyük amaç- Mevlevi kültürü içinde büyümesinden bahsedilmektedir.
larına karşın inşada kullanılan araçlar üzüntü verici- (III) Mümtaz’ın ise bir Mevlevi olan Şeyh Gâlip hakkında bir
dir. Şehir planlamacıların ders çıkarması gereken, roman yazma çabası anlatılmaktadır. (IV) Ayrıca Mevleviliğin
teorilerini oluşturup sınaması gereken laboratuvar şekil verdiği klasik Türk musikisinin romanda âdeta bir leitmotiv
şehirlerin kendisidir. Oysa bu disiplinin uygulayıcıları olarak yer aldığı görülür. (V) Huzur , tezli roman olarak sayılsa
ve öğretmenleri gerçek hayattaki başarı ve başarısız- bile stereotiplerin olmadığı, meselelerin derinlemesine ele alın-
lığı incelemeyi ihmal etmiş; onun yerine kasabaların, dığı ve çözüme ulaşma noktasında belirsizliğin yer almasıyla
banliyölerin, sanatoryumların, panayırların ve hayalî değerinin daha da arttığı bir romandır. (VI) Bu anlamda roma-
rüya kentlerin hareket tarzları ve görünümlerinden nımızın aslında başlangıç noktasıdır ve Türk eleştirel bakışı bu
çıkartılan ilkeleri rehber edinmişlerdir. romanla yakalanmıştır.
Bu parçada aşağıdakilerden hangisi vurgulan- Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci pa-
maktadır? ragraf numaralanmış cümlelerin hangisiyle başlar?
A) Bir şehir planlamasında nüfusun belirli bir sayının A) II B) III C) IV D) V E) VI
altında olduğu yaşam alanları örnek alınmamalıdır.
B) Şehir inşasını yürütenlerin, alanlarıyla ilgili ek-
siklikleri inşa faaliyetlerinin işlevsiz olmasına yol
açar.
C) Şehir inşa planlamacıları yanlış amaçlar ve araçlar- 21. Yaşar Kemal’in yaşadığı toplumsal koşullar, romanı-
la yola çıktıkları şehir inşasında başarılı olamazlar. na hem karakterleri hem de kendisi aracılığıyla nü-
D) Şehir planlamasında en doğru deneme ve yanıl- fuz etmiştir. Yalnızca tanık olduğu sosyal kötülükler,
ma, başarı ve başarısızlık ölçütü yine şehrin ken- toplumsal eşitsizlikler, ağaların zulmü, ataerkil bürok-
disidir. rasinin halkın sorunları karşısında duyarsızlığı, öne-
mini yitiren kültürel değerler, çevrenin bozulan den-
E) Bir şehir planlaması, birçok kişinin ve faktörün
gesi vb. değil hemen hemen gözlemlediği değişen
birbiriyle uyum içinde bir araya gelmesiyle başa-
yaşamda her şey farklı konular etrafında romanla-
rıya ulaşır.
rında yerini almıştır. Çağdaş dünya edebiyatında bir
aşama kabul ettiğimiz Yaşar Kemal’in romanlarında,
bir sosyal bilimci toplumsal çalkantıları, değişimleri;
bir halk bilimci günlük yaşayış biçimlerini, gelenekle-
ri, töreleri, türküleri, destanları, kilimleri inceleyebilir;
bir toplumsal antropolog inançların, dinlerin kaynak-
larını, oluş biçimlerini; bir dil bilimci şaşırtıcı zenginlik
ve güzellikteki dili; bir siyaset bilimci toplumsal yapı
unsurlarına yön veren güç ilişkilerini çözümleyebilir.
Bu parçada Yaşar Kemal’in romanlarıyla ilgili
aşağıdakilerin hangisine ulaşılamaz?
A) Gözlemlere dayanılarak yazıldığına
B) Toplumcu gerçekçi yaklaşım hâkim olduğuna
C) Ekolojik sorunlara yer verildiğine
D) Bilim dallarına kaynak olabileceğine
E) Sorunlara çözüm getirebileceğine
150 Diğer sayfaya geçiniz.