Page 157 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 157

TYT • TÜR                                                             3. ADIM • 4. DENEME

            30.   İçinde  yaşadığımız  çağda  fiziksel  ve  sosyal  çevre-  32.  Kültür, çeşitli materyaller yoluyla aktarılabilir. Türkçenin
                miz  sınırlı,  medyanın  sembolik  ortamı  ise  neredey-  yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan metinler, kül-
                se sınırsız. Bireysel medya kullanımımız sınırlı olsa   tür  aktarımının  en  önemli  araçlarındandır.  Kelimeler
                da ilişki kurduğumuz ve görüşlerine önem verdiğimiz   boş semboller değildir, onların arka planında bir kültür
                diğer  kişiler,  medya  temsillerinin  nüfuz  alanından   dünyası vardır. Bu kültür dünyası bilinmeden kelime-
                sesleniyorlar bize. Medyanın giderek en önemli top-
                lumsal yapı hâline geldiği günümüzde medya temsil-  ler tam anlamıyla kavranamaz; bu açıdan yabancılara
                lerinin insanların kimlik edinme sürecindeki rolü yad-  Türkçe öğretiminin temel ilkelerinden biri, dil ile birlikte
                sınamayacak şekilde artıyor. Hâl böyle olunca birey;   kültürün de verilmesidir. Bu nedenle kelimelerin örül-
                anlam dünyasını, düşünsel kaygılarını, zevklerini, ha-  mesiyle oluşan metinlerin, kültür aktarımının önemli bir
                yat planlarını, diğer insanlarla ilişki kurma biçimlerini   parçası olduğu göz ardı edilmemeli ve metinlerin se-
                ve kimliğine ait gördüğü daha birçok özelliği kendisi   çiminde rastgele bir tutum izlenmemelidir. Yazılı me-
                belirleyemiyor.                              tinlerin dışında sözlü kültür ürünlerinin kullanılması da
                                                             Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde önemlidir.
                Bu parçaya göre aşağıdakilerin hangisi söylenebilir?
                                                             Sözlü  kültür  ürünleri,  öğrenme  ortamını  renklendirir-
                A)  İnsanlar sosyal çevrelerinin sınırlarını genişlettik-  ken kişinin öğrendiği dille ilgili farkındalık kazanmasını
                  çe medyanın sınırları daralacaktır.        sağlayabilmektedir. Türk kültürünü yansıtan efsaneler,
                B)  Sözlerine  itibar  edilen  önemli  kişiler,  toplumu   fıkralar, deyimler, atasözleri, mâniler ve bilmeceler gibi
                  medya aracılığı ile etki altına almaktadır.  sözlü  geleneğin  ürünleri;  Türkçeyi  öğrenen  yabancı
                                                             öğrencilerin dikkatini çekmekte ve Türk kültürünü ak-
                C)  Sosyal medyanın yaygınlaşması dünya üzerinde-
                  ki insanları daha yakın hâle getirmektedir.  tarmada önemli roller üstlenmektedir.
                D)  Kendimize ait sandığımız seçimler, aslında med-     Bu  parçadan  çıkarılabilecek  en  kapsamlı  yargı
                  yada sunulanlar arasından yapılmış seçimlerdir.
                                                             aşağıdakilerin hangisidir?
                E)  Medyanın sunduğu olanak zenginliği, insanların
                  seçim yapmasını güçleştirmektedir.         A)  Türkçe  öğretiminde  kelimelerin  gerçek  anlamla-
                                                                rıyla birlikte diğer anlamları da verilmelidir.
                                                             B)  Dil öğretiminde kültür etkileşimine dikkat edilerek
                                                                benzerliklerden yola çıkılmalıdır.
            31.   I. İstanbul  Kütüphaneleri  Türkçe  Yazma  Divanlar   C)  Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde yazılı
                  Kataloğu’nda bu döneme ait 114 şairin divanlarını   ürünlerin yanında sözlü gelenekten de faydalanıl-
                  buluyoruz.                                    malıdır.
                II. Divanı elde bulunmayan şair sayısı da az değildir.  D)  Kültür aktarımında tercümeler yoluyla dil öğreti-
               III. Bu yüzyılın şiirini tahlil etmek için bu şairlerin eser-  minin sağlanması gerekmektedir.
                  lerine de ulaşmak önemli bir açığı kapatacaktır.
                                                             E)  Dil öğretiminde en etkili öğrenmeyi sözlü ürünler
               IV. XIX. yüzyılda eski şiir geleneğini sürdüren şairle-  sağlayacağından mutlaka bu ürünlere başvurul-
                  rin sayısı, daha önceki yüzyıllardaki şair sayısın-
                                                                malıdır.
                  dan hiç de az değildir.
                V. Aynı dönemde, yazma olarak kitaplıklara girmedi-
                  ği hâlde basılmış birçok divan tanıyoruz.
                Numaralanmış  cümlelerle  anlamlı  bir  paragraf
                oluşturulmak  istense  doğru  sıralama  aşağıdaki-
                lerden hangisi olur?

                A)  III - I - IV - II - III
                B)  IV - I - V - II - III
                C)  I - III - V - IV - II
                D)  I - IV - III - II - V
                E)  IV - I - III - V – II


                                                       155                           Diğer sayfaya geçiniz.
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162