Page 157 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 157
TYT • TÜR 3. ADIM • 4. DENEME
30. İçinde yaşadığımız çağda fiziksel ve sosyal çevre- 32. Kültür, çeşitli materyaller yoluyla aktarılabilir. Türkçenin
miz sınırlı, medyanın sembolik ortamı ise neredey- yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan metinler, kül-
se sınırsız. Bireysel medya kullanımımız sınırlı olsa tür aktarımının en önemli araçlarındandır. Kelimeler
da ilişki kurduğumuz ve görüşlerine önem verdiğimiz boş semboller değildir, onların arka planında bir kültür
diğer kişiler, medya temsillerinin nüfuz alanından dünyası vardır. Bu kültür dünyası bilinmeden kelime-
sesleniyorlar bize. Medyanın giderek en önemli top-
lumsal yapı hâline geldiği günümüzde medya temsil- ler tam anlamıyla kavranamaz; bu açıdan yabancılara
lerinin insanların kimlik edinme sürecindeki rolü yad- Türkçe öğretiminin temel ilkelerinden biri, dil ile birlikte
sınamayacak şekilde artıyor. Hâl böyle olunca birey; kültürün de verilmesidir. Bu nedenle kelimelerin örül-
anlam dünyasını, düşünsel kaygılarını, zevklerini, ha- mesiyle oluşan metinlerin, kültür aktarımının önemli bir
yat planlarını, diğer insanlarla ilişki kurma biçimlerini parçası olduğu göz ardı edilmemeli ve metinlerin se-
ve kimliğine ait gördüğü daha birçok özelliği kendisi çiminde rastgele bir tutum izlenmemelidir. Yazılı me-
belirleyemiyor. tinlerin dışında sözlü kültür ürünlerinin kullanılması da
Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde önemlidir.
Bu parçaya göre aşağıdakilerin hangisi söylenebilir?
Sözlü kültür ürünleri, öğrenme ortamını renklendirir-
A) İnsanlar sosyal çevrelerinin sınırlarını genişlettik- ken kişinin öğrendiği dille ilgili farkındalık kazanmasını
çe medyanın sınırları daralacaktır. sağlayabilmektedir. Türk kültürünü yansıtan efsaneler,
B) Sözlerine itibar edilen önemli kişiler, toplumu fıkralar, deyimler, atasözleri, mâniler ve bilmeceler gibi
medya aracılığı ile etki altına almaktadır. sözlü geleneğin ürünleri; Türkçeyi öğrenen yabancı
öğrencilerin dikkatini çekmekte ve Türk kültürünü ak-
C) Sosyal medyanın yaygınlaşması dünya üzerinde-
ki insanları daha yakın hâle getirmektedir. tarmada önemli roller üstlenmektedir.
D) Kendimize ait sandığımız seçimler, aslında med- Bu parçadan çıkarılabilecek en kapsamlı yargı
yada sunulanlar arasından yapılmış seçimlerdir.
aşağıdakilerin hangisidir?
E) Medyanın sunduğu olanak zenginliği, insanların
seçim yapmasını güçleştirmektedir. A) Türkçe öğretiminde kelimelerin gerçek anlamla-
rıyla birlikte diğer anlamları da verilmelidir.
B) Dil öğretiminde kültür etkileşimine dikkat edilerek
benzerliklerden yola çıkılmalıdır.
31. I. İstanbul Kütüphaneleri Türkçe Yazma Divanlar C) Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde yazılı
Kataloğu’nda bu döneme ait 114 şairin divanlarını ürünlerin yanında sözlü gelenekten de faydalanıl-
buluyoruz. malıdır.
II. Divanı elde bulunmayan şair sayısı da az değildir. D) Kültür aktarımında tercümeler yoluyla dil öğreti-
III. Bu yüzyılın şiirini tahlil etmek için bu şairlerin eser- minin sağlanması gerekmektedir.
lerine de ulaşmak önemli bir açığı kapatacaktır.
E) Dil öğretiminde en etkili öğrenmeyi sözlü ürünler
IV. XIX. yüzyılda eski şiir geleneğini sürdüren şairle- sağlayacağından mutlaka bu ürünlere başvurul-
rin sayısı, daha önceki yüzyıllardaki şair sayısın-
malıdır.
dan hiç de az değildir.
V. Aynı dönemde, yazma olarak kitaplıklara girmedi-
ği hâlde basılmış birçok divan tanıyoruz.
Numaralanmış cümlelerle anlamlı bir paragraf
oluşturulmak istense doğru sıralama aşağıdaki-
lerden hangisi olur?
A) III - I - IV - II - III
B) IV - I - V - II - III
C) I - III - V - IV - II
D) I - IV - III - II - V
E) IV - I - III - V – II
155 Diğer sayfaya geçiniz.