Page 164 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 164
TYT • SOS 3. ADIM • 4. DENEME
12. Zihnini kuşatan idollerden arınamazsan 14. Nesnel dünyada kavramlar yoktur onlar sadece kelime-
dir, işarettir. Evren tek tek varlıkların olduğu bir gerçek-
Ne kadar çabalasan da
liktir. Örneğin bir insan görürsünüz, insanlık değil ya da
Ulaşamazsın gerçekliğin bilgisine şu ağaç, şu dağ, şu çiçektir gördüğünüz bunların zihin-
deki tasarımı değil.
Bunlar bazen tabiatının getirisi
Bu parçada açıklanan görüş aşağıdakilerden
Bazen de otoritelerin etkisinden kaynaklansa da
hangisidir?
İlerlemek ve gelişmekse amacın
A) Kavram realizmi
Anlığından uzaklaşsın bu dogmaların B) Nominalizm
C) Konseptüalizm
Bu şiirde yer alan “idol” kavramı aşağıdakilerden
hangisi ile ilişkilendirilemez? D) Düalizm
A) Kalıplaşmış tabular E) İdealizm
B) Deneyim kaynaklı tutumlar
C) Edinilmiş önyargılar
D) Duyu kaynaklı sanılar
E) Gözleme dayalı olgular
15. “Fakirlere yardım etmek ancak fakir-zengin karşıtlığı-
nın bulunduğu bir ortamda olanaklıdır ve bu ortamda
13. Hegel Tarihte Akıl adlı eserinde “Usun, sonlu ey- yardımlaşma ‘iyi ‘dir. Fakat fakire yardım etme eyle-
lem gibi, dış malzemenin koşullarına, kendilerinden minin son ereği, fakirliği ortadan kaldırmak değilse,
besleneceği ve etkinliği için nesneler alacağı, hazır ikilem süregider ve olumsuzun olumluya dönüşümü
araçlara gereksemesi yoktur; o, kendisinden besle- gerçekleşmez. Mutlak iyi olan, fakire ve zengine, fa-
nir, kendi kendisi için malzemedir ve bu malzemeyi kirlikle zenginliğin insan özüne ait olmadıkları bilin-
işler. Hem kendisi kendisinin ön koşulu ve varmak cini vermektir. İnsanlık kavramının akılsal çekirdeği
istediği erek, mutlak son erektir, hem de yalnız doğal bu bilincin, şimdideki ve gelecekteki bireylerin öz-
evrenin değil, aynı zamanda tinsel evrenin içten çıkıp gürlüğüne sunulmasını gerektiriyor. Aklın bu ideali,
görünüş alanında dışlaşmasıdır: bu da dünya tarihin- yontuldukça damarları keşfedilen bir mermer gibidir;
de olur.” demiştir. olanakları, gerçekleştikçe anlam kazanır.”
Buna göre Hegel aşağıda verilen ontolojik yakla- Uluğ Nutku’nun İnsan Felsefesi Çalışmaları adlı
şımlardan hangisini savunmaktadır? eserinden alınan bu parçadan aşağıdaki yargıla-
rın hangisine ulaşılamaz?
A) Varlığın duyularla algılanamayan bir öze sahip
olduğunu savunan idealizm A) Toplumsal değerlerin diyalektiği duruma ve koşu-
la göre değişiklik gösterir.
B) Varlığın temelinin madde olduğu iddiasında olan
materyalizm B) Gerçek erdem insanın kendine ait olanın farkın-
dalığına sahip olmasıdır.
C) Varlığın bir yönü madde diğer yönü idea diyen
düalizm C) İnsan olmanın olanakları, kavramların açıkça bi-
linmesiyle geliştirilebilir.
D) Varlığın sürekli bir değişim içinde olduğunu savu-
nan oluşçuluk D) Ahlaki iyi, karşıtlık içindeki değerlerin mevcudiye-
tiyle mümkündür.
E) Varlığın özünün değil fenomenlerin bilinebilece-
ğini iddia eden fenomenalizm E) Evrensel akla ait faziletler, a priori bir biçimde
elde edilir.
162 Diğer sayfaya geçiniz.