Page 164 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 164

TYT • SOS                                                             3. ADIM • 4. DENEME

            12.  Zihnini kuşatan idollerden arınamazsan    14.  Nesnel dünyada kavramlar yoktur onlar sadece kelime-
                                                              dir, işarettir. Evren tek tek varlıkların olduğu bir gerçek-
                Ne kadar çabalasan da
                                                              liktir. Örneğin bir insan görürsünüz, insanlık değil ya da
                Ulaşamazsın gerçekliğin bilgisine             şu ağaç, şu dağ, şu çiçektir gördüğünüz bunların zihin-
                                                              deki tasarımı değil.
                Bunlar bazen tabiatının getirisi
                                                              Bu  parçada  açıklanan  görüş  aşağıdakilerden
                Bazen de otoritelerin etkisinden kaynaklansa da
                                                              hangisidir?
                İlerlemek ve gelişmekse amacın
                                                              A)  Kavram realizmi
                Anlığından uzaklaşsın bu dogmaların           B)  Nominalizm

                                                              C)  Konseptüalizm
                Bu şiirde yer alan “idol” kavramı aşağıdakilerden
                hangisi ile ilişkilendirilemez?               D)  Düalizm
                A)  Kalıplaşmış tabular                       E)  İdealizm

                B)  Deneyim kaynaklı tutumlar
                C)  Edinilmiş önyargılar
                D)  Duyu kaynaklı sanılar
                E)  Gözleme dayalı olgular
                                                          15.   “Fakirlere yardım etmek ancak fakir-zengin karşıtlığı-
                                                              nın bulunduğu bir ortamda olanaklıdır ve bu ortamda
            13.   Hegel  Tarihte  Akıl  adlı  eserinde  “Usun,  sonlu  ey-  yardımlaşma ‘iyi ‘dir. Fakat fakire yardım etme eyle-
                lem gibi, dış malzemenin koşullarına, kendilerinden   minin son ereği, fakirliği ortadan kaldırmak değilse,
                besleneceği ve etkinliği için nesneler alacağı, hazır   ikilem süregider ve olumsuzun olumluya dönüşümü
                araçlara gereksemesi yoktur; o, kendisinden besle-  gerçekleşmez. Mutlak iyi olan, fakire ve zengine, fa-
                nir, kendi kendisi için malzemedir ve bu malzemeyi   kirlikle zenginliğin insan özüne ait olmadıkları bilin-
                işler.  Hem  kendisi  kendisinin  ön  koşulu  ve  varmak   cini vermektir. İnsanlık kavramının akılsal çekirdeği
                istediği erek, mutlak son erektir, hem de yalnız doğal   bu  bilincin,  şimdideki  ve  gelecekteki  bireylerin  öz-
                evrenin değil, aynı zamanda tinsel evrenin içten çıkıp   gürlüğüne sunulmasını gerektiriyor. Aklın bu ideali,
                görünüş alanında dışlaşmasıdır: bu da dünya tarihin-  yontuldukça damarları keşfedilen bir mermer gibidir;
                de olur.” demiştir.                           olanakları, gerçekleştikçe anlam kazanır.”
                Buna göre Hegel aşağıda verilen ontolojik yakla-     Uluğ Nutku’nun İnsan Felsefesi Çalışmaları adlı
                şımlardan hangisini savunmaktadır?            eserinden alınan bu parçadan aşağıdaki yargıla-
                                                              rın hangisine ulaşılamaz?
                A)  Varlığın  duyularla  algılanamayan  bir  öze  sahip
                  olduğunu savunan idealizm                   A)  Toplumsal değerlerin diyalektiği duruma ve koşu-
                                                                la göre değişiklik gösterir.
                B)  Varlığın temelinin madde olduğu iddiasında olan
                  materyalizm                                 B)  Gerçek erdem insanın kendine ait olanın farkın-
                                                                dalığına sahip olmasıdır.
                C)  Varlığın  bir  yönü  madde  diğer  yönü  idea  diyen
                  düalizm                                     C)  İnsan olmanın olanakları, kavramların açıkça bi-
                                                                linmesiyle geliştirilebilir.
                D)  Varlığın sürekli bir değişim içinde olduğunu savu-
                  nan oluşçuluk                               D)  Ahlaki iyi, karşıtlık içindeki değerlerin mevcudiye-
                                                                tiyle mümkündür.
                E)  Varlığın özünün değil fenomenlerin bilinebilece-
                  ğini iddia eden fenomenalizm                E)  Evrensel  akla  ait  faziletler,  a  priori  bir  biçimde
                                                                elde edilir.



                                                       162                           Diğer sayfaya geçiniz.
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169