Page 166 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 166
TYT • SOS 3. ADIM • 4. DENEME
20. Şiirlerini arı bir Türkçe ile yazmış ve Türkçenin 22. Devletin işleri bir kez iyi gitti mi, ondaki iyileşme dön-
edebi bir dil olmasına büyük bir katkı sağlamıştır. güsel biçimde ilerler. İnsanlar iyi yetiştirildiğinde ve
İlahilerinde ilahi aşkı akıcı bir dille ifade etmiştir. Bu eğitildiğinde üstün doğaya sahip olurlar, bu üstün do-
ilahiler, Türk İslam coğrafyasında çok büyük ilgi gör- ğaya sahip insanlar da bu eğitim sisteminin daha da
müştür. Divan ve Risaletün Nushiyye en önemli iki
iyileşmesine neden olur, insanların doğası iyileştikçe
eseridir.
diğer canlılarda da olduğu gibi daha nitelikli çocuklar
dünyaya getirirler. Çocuklarımızı daha küçük yaştan
Metinde hangi mutasavvıfa ait bilgiye yer veril-
itibaren kesin kurallarla düzenlenmiş bir oyun sana-
miştir?
tına tabi kılmalıyız; çünkü oyunlar kuralsız olursa,
A) Yunus Emre çocuklar da öyle olur; oysa çocuklar oyuna doğru
B) Hacı Bektaş-ı Veli yerden başlar, eğitim sayesinde yasalara bağlılığı iç-
lerine iyice yerleştirirlerse, o da (müzik de) peşinden
C) Mevlana Celaleddin-i Rumi
gelir, öteki çocuklardan farklı olarak, onları her yerde
D) Hacı Bayram-ı Veli izler ve güçlendirir, hatta daha önce devlette yere se-
E) Ahmet Yesevi rilmiş ne varsa tekrar ayakları üstüne diker.
Platon’un Devlet adlı eserinden derlenen bu parça-
dan aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
A) Çocukların eğitimi ile devlet yönetimi birbirine
karıştırılmamalıdır.
B) Devlet yasalara uyma konusunda insanlarına
21 - 25. soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
yaptırım uygulamalıdır.
dersini yasal olarak almak zorunda olmayan
veya farklı müfredat ile alanlar cevaplayacaktır. C) Üstün bir niteliğe sahip olan insanlar devleti
yönetmelidir.
21. Ünlü bir diyalektikçinin dediği gibi, eğer bir duyu örge-
D) İyi yönetilen bir devlette yasalara gerek yoktur.
nimiz şüphe uyandırıyorsa başka bir duyu örgenimizi
kullanırız. Gözlerimize inanmıyorsak ellerimizle yok- E) Kuralların içselleştirildiği bir devlette gelişme
larız. Bu da yetmiyorsa başka insanların ellerinden ve kaçınılmazdır.
gözlerinden yararlanırız. Bu da yetmezse çeşitli araçla-
ra, deneye, pratiğe başvururuz. Böylece duyu örgenleri-
miz, hem birbirlerini denetleyerek, hem de başkalarının
duyu örgenleriyle denetlenerek ve aynı zamanda çeşitli
araçlar, aygıtlar, deneyler ve pratikle de denenip doğ-
rulanarak bizlere doğru ve kesin bilgiyi verirler. Örneğin
elimize aldığımız yuvarlak meyveye “bu elmadır” deriz.
Bu kesin, saltık, doğru bir bilgidir; şüphelenilemez.
O. Hançerlioğlu’nun Düşünce Tarihi adlı eserinden
derlenen bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangi-
sine ulaşılabilir?
A) Şüphe doğru bilgiye ulaşmada bir araçtır.
B) Gerçekliğe ait bilgiler rölatiftir.
C) Özneden bağımsız bir hakikat vardır.
D) Nesneler dünyası aldatıcı bir görünüşe sahiptir.
E) Duyulara dayanan bilgi genel geçer değildir.
164 Diğer sayfaya geçiniz.