Page 213 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 213
TYT • SOS 3. ADIM • 5. DENEME
20. · “Müminler ancak kardeştirler. Öyle ise kardeş- 22. Özgür bir insan, gücü ve zekâsıyla yapmaya muk-
lerinizin arasını düzeltiniz.” (Hucurât suresi, 10. tedir olduğu şeylerde, istediği şeyi yapması engel-
ayet.) lenmemiş olan birisidir. Fakat özgür ve özgürlük ke-
limeleri, varlıklar dışında bir şeye uygulandıklarında,
· “Ey huzura kavuşmuş insan! Sen O’ndan razı,
yanlış kullanılırlar. Sözgelimi, yol serbesttir denildi-
O da senden razı olarak Rabb’ine dön. (Seçkin)
ğinde, yolun özgürlüğü değil, o yolda engelsiz yürü-
kullarım arasına katıl ve cennetime gir.” (Fecr su-
yenlerin özgürlüğü kastedilir. Özgür irade sözünden,
resi, 27. ayet.)
iradenin, isteğin veya eğilimin özgürlüğü değil, kişinin
özgürlüğü anlaşılır; şu anlamda ki o kişi, yapmak is-
Alevîlikteki hangi erkân, verilen ayetlerin içeriği
tediği, arzu ettiği veya eğiliminde olduğu şeyi yapar-
ile ilişkilendirilebilir?
ken bir engelle karşılaşmaz.
A) Düşkünlükten kaldırma
Hobbes’un bu görüşlerinden aşağıdaki yargıların
B) Semah
hangisine ulaşılabilir?
C) Musahiplik
A) Eylemde bulunan bir varlığın özgürlüğünden söz
D) Razılık ve kul hakkının sorulması
edilebilir.
E) Dardan indirme
B) Özgür olduğunu düşünmek insanın en önemli
yanılgısıdır.
C) İnsan iradi seçimlerinin sonuçlarından kaçmamalıdır.
D) Toplumsal düzen insanın özgürlüğü için engel
teşkil eder.
21 - 25. soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi E) İstemelerin sebep olduğu seçimlerde iradeden
dersini yasal olarak almak zorunda olmayan söz edilemez.
veya farklı müfredat ile alanlar cevaplayacaktır.
21. Hakikati arayan fakat onu bulamayan insanın mutlu
olamayacağını söyleyen ve kişisel hayatında, kuş-
kunun yarattığı belirsizlik, sallantı ve acılardan çok
muzdarip olmuş olan Augustinus’u en fazla meşgul
eden iki soru, “bizim bir şeyi bilip bilemeyeceğimiz”
ve “biz insan varlıklarının kesin bilgiye ulaşıp ulaşa-
mayacağımız, ulaşabildiğimiz takdirde de ona nasıl
ulaşabileceğimiz” olmuştu. Başka bir deyişle kuş-
kuculuğu aştıktan sonra, “sonlu, sınırlı ve değişen,
yalnızca duyusal varlıkları bilmeye muktedir olan
insanın kendilerini her bakımdan aşan, değişmez,
ezeli-ebedi hakikatleri nasıl bilebildikleri” sorusu Aziz
Augustinus’u Tanrı'ya götürdüğü için onun felsefe-
sinde bilgi anlayışı önce gelmiştir.
A. Cevizci’nin Felsefe Tarihi adlı eserinden alınan
bu parçada Augustinus’un onu Tanrı’ya ulaştırabi-
leceğini düşündüğü bakış açısı aşağıdaki felsefe di-
siplinlerinden hangisinin içinde değerlendirilebilir?
A) Ontoloji B) Etik C) Estetik
D) Teoloji E) Epistemoloji
211 Diğer sayfaya geçiniz.