Page 35 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 35

TYT • SOS                                                             3. ADIM • 1. DENEME

            20.  “…Artık her kim Rabb’ine kavuşmayı bekliyorsa dün-  22.  Spinoza Etika adlı eserinde Tanrı ile ilgili olarak “O
                ya ve ahirete yararlı iş yapsın ve Rabb’ine ibadette   zorunlu olarak vardır. Tektir. Sırf kendi tabiatının zo-
                hiçbir şeyi ortak koşmasın.’” (Kehf Suresi, 110. ayet.)  runluluğu ile vardır ve tesir eder. Her şeyin hür ne-
                                                              denidir ve şu ya da bu tarzda bu böyledir. Her şey
                Bu ayetten çıkartılabilecek en doğru yargı hangi-
                                                              Tanrı'dadır ve ona bağlıdır, o derecede ki, onsuz hiç-
                sidir?
                                                              bir şey var olamaz ve tasarlanamaz. En sonra Tanrı
                A)  Ameller niyetlere göre değerlendirilir.   her şeyi bir irade hürlüğüyle ya da mutlak keyif ve
                                                              hevesle değil, mutlak tabiatının yani sonsuz gücünün
                B)  Cennet için gayret göstermek gerekir.
                                                              eseri olarak önceden gerektirmiştir.” demiştir.
                C)  İbadetler içtenlikle yapılmalıdır.
                                                              Buna göre Spinoza’nın Tanrı anlayışıyla ilgili ola-
                D)  Dinde aşırıya gitmek doğru değildir.
                                                              rak  aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
                E)  İman, yararlı işler yapmayı gerekli kılar.
                                                              A)  Monist bir Tanrı anlayışını savunur.
                                                              B)  Var olan her şey Tanrı'da vardır.
                                                              C)  Varoluşta bir nedensellik söz konusudur.
                                                              D)  Tanrı mutlak surette ilk nedendir.
                 21 - 25. soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
                                                              E)  Tüm varlıklar Tanrı'nın özgür iradesi ile oluşur.
                 dersini  yasal  olarak  almak  zorunda  olmayan
                 veya farklı müfredat ile alanlar cevaplayacaktır.
            21.  Felsefe,  MÖ  6.  yüzyılla  5.  yüzyıl  arasında  kalan  bir
                dönemde,  aynı  anda  dünyanın  birçok  yerinde  başla-
                mıştır. Yine yaklaşık olarak aynı dönemde, tam olarak
                ifade edildiğinde MÖ 6. yüzyılın ilk yarısında, Batı’da,
                                                          23.   Kant’a göre beğeni bir nesneyi ya da bir tasarım türü-
                Türkiye’nin  Ege  kıyılarında  Thales  sahneye  çıktı.
                                                              nü hiçbir çıkar olmaksızın bir hoşlanma ya da hoşlan-
                Astronomi ve matematik alanında gerçekleştirmiş oldu-  mama yoluyla yargılama yetisidir. Böyle bir hoşlan-
                ğu çözümlerin, getirmiş olduğu yeniliklerin, kültürel açı-  manın nesnesine güzel denir. Zevk yargısı herkese
                dan, o zamanlar Yunanlılardan daha ileride olan çevre   rıza gösterir ve bir şeyin güzel olduğunu beyan eden,
                uygarlıklardan devşirilmiş bilgilere dayandığı besbelliy-  herkesin söz konusu nesneyi onaylamasını ve aynı
                di.  Yunanlılar,  Fenikelilerden  alfabenin  yanı  sıra,  belli   şekilde  güzel  olduğunu  ilan  etmesini  ister.  Güzeli
                bir teknolojik birikim ve bazı dini düşünceler almışlardı.   oluşturan öğeler tümeldir, a prioridir. Güzel için ya-
                Mısır’dan, başkaca şeyler yanında, Yunan mimarisinin   rar söz konusu değildir. Çünkü yararda bir nesneyi
                                                              isteme,  onu  ele  geçirme  eğilimi  vardır  oysa  güzel
                ana unsurlarını ve geometriyi getirmişlerdi. Babil’den ise
                                                              için böyle bir durum ileri sürülemez. Dahası “Güzellik
                astronomi ve matematik öğrendiler, birtakım dini düşün-
                                                              nesnenin ereğe uygun gelmesinin biçimidir.” Ancak
                celer aldılar. Yunan felsefesi hiçbir şekilde bir mucize
                                                              bu “uygun gelmede” nesnenin bir erek içerdiği tasarı-
                değildi.
                                                              mı söz konusu değildir.
                Ahmet  Cevizci’nin  Felsefe  Tarihi  adlı  eserinden
                                                              Bu  parçadan  aşağıdaki  yargıların  hangisine
                derlenen bu parçada Antik Yunan felsefesi ile il-  ulaşılamaz?
                gili aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
                                                              A)  Güzelliği ortaya çıkaran unsurlar önseldir.
                A)  Kültürel etkileşim sonucu oluştuğu
                                                              B)  Ortak estetik yargılardan söz etmek mümkündür.
                B)  Özgün ve yaratıcı bir felsefe olduğu
                                                              C)  Güzellik,  öznel  ve  nesnel  bütün  amaçlardan
                C)  Felsefenin başlangıcını oluşturduğu          uzaktır.
                D)  Salt bilme ihtiyacından kaynaklandığı     D)  Estetik beğeni karşılık beklemeden hoşlanmaktır.
                E)  Felsefeyi bilimselleştirmeye çalıştığı    E)  Güzellik alımlayıcının rölatif beğenisine bağlıdır.



                                                       33                            Diğer sayfaya geçiniz.
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40