Page 35 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 35
TYT • SOS 3. ADIM • 1. DENEME
20. “…Artık her kim Rabb’ine kavuşmayı bekliyorsa dün- 22. Spinoza Etika adlı eserinde Tanrı ile ilgili olarak “O
ya ve ahirete yararlı iş yapsın ve Rabb’ine ibadette zorunlu olarak vardır. Tektir. Sırf kendi tabiatının zo-
hiçbir şeyi ortak koşmasın.’” (Kehf Suresi, 110. ayet.) runluluğu ile vardır ve tesir eder. Her şeyin hür ne-
denidir ve şu ya da bu tarzda bu böyledir. Her şey
Bu ayetten çıkartılabilecek en doğru yargı hangi-
Tanrı'dadır ve ona bağlıdır, o derecede ki, onsuz hiç-
sidir?
bir şey var olamaz ve tasarlanamaz. En sonra Tanrı
A) Ameller niyetlere göre değerlendirilir. her şeyi bir irade hürlüğüyle ya da mutlak keyif ve
hevesle değil, mutlak tabiatının yani sonsuz gücünün
B) Cennet için gayret göstermek gerekir.
eseri olarak önceden gerektirmiştir.” demiştir.
C) İbadetler içtenlikle yapılmalıdır.
Buna göre Spinoza’nın Tanrı anlayışıyla ilgili ola-
D) Dinde aşırıya gitmek doğru değildir.
rak aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
E) İman, yararlı işler yapmayı gerekli kılar.
A) Monist bir Tanrı anlayışını savunur.
B) Var olan her şey Tanrı'da vardır.
C) Varoluşta bir nedensellik söz konusudur.
D) Tanrı mutlak surette ilk nedendir.
21 - 25. soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
E) Tüm varlıklar Tanrı'nın özgür iradesi ile oluşur.
dersini yasal olarak almak zorunda olmayan
veya farklı müfredat ile alanlar cevaplayacaktır.
21. Felsefe, MÖ 6. yüzyılla 5. yüzyıl arasında kalan bir
dönemde, aynı anda dünyanın birçok yerinde başla-
mıştır. Yine yaklaşık olarak aynı dönemde, tam olarak
ifade edildiğinde MÖ 6. yüzyılın ilk yarısında, Batı’da,
23. Kant’a göre beğeni bir nesneyi ya da bir tasarım türü-
Türkiye’nin Ege kıyılarında Thales sahneye çıktı.
nü hiçbir çıkar olmaksızın bir hoşlanma ya da hoşlan-
Astronomi ve matematik alanında gerçekleştirmiş oldu- mama yoluyla yargılama yetisidir. Böyle bir hoşlan-
ğu çözümlerin, getirmiş olduğu yeniliklerin, kültürel açı- manın nesnesine güzel denir. Zevk yargısı herkese
dan, o zamanlar Yunanlılardan daha ileride olan çevre rıza gösterir ve bir şeyin güzel olduğunu beyan eden,
uygarlıklardan devşirilmiş bilgilere dayandığı besbelliy- herkesin söz konusu nesneyi onaylamasını ve aynı
di. Yunanlılar, Fenikelilerden alfabenin yanı sıra, belli şekilde güzel olduğunu ilan etmesini ister. Güzeli
bir teknolojik birikim ve bazı dini düşünceler almışlardı. oluşturan öğeler tümeldir, a prioridir. Güzel için ya-
Mısır’dan, başkaca şeyler yanında, Yunan mimarisinin rar söz konusu değildir. Çünkü yararda bir nesneyi
isteme, onu ele geçirme eğilimi vardır oysa güzel
ana unsurlarını ve geometriyi getirmişlerdi. Babil’den ise
için böyle bir durum ileri sürülemez. Dahası “Güzellik
astronomi ve matematik öğrendiler, birtakım dini düşün-
nesnenin ereğe uygun gelmesinin biçimidir.” Ancak
celer aldılar. Yunan felsefesi hiçbir şekilde bir mucize
bu “uygun gelmede” nesnenin bir erek içerdiği tasarı-
değildi.
mı söz konusu değildir.
Ahmet Cevizci’nin Felsefe Tarihi adlı eserinden
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine
derlenen bu parçada Antik Yunan felsefesi ile il- ulaşılamaz?
gili aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
A) Güzelliği ortaya çıkaran unsurlar önseldir.
A) Kültürel etkileşim sonucu oluştuğu
B) Ortak estetik yargılardan söz etmek mümkündür.
B) Özgün ve yaratıcı bir felsefe olduğu
C) Güzellik, öznel ve nesnel bütün amaçlardan
C) Felsefenin başlangıcını oluşturduğu uzaktır.
D) Salt bilme ihtiyacından kaynaklandığı D) Estetik beğeni karşılık beklemeden hoşlanmaktır.
E) Felsefeyi bilimselleştirmeye çalıştığı E) Güzellik alımlayıcının rölatif beğenisine bağlıdır.
33 Diğer sayfaya geçiniz.