Page 32 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 32

TYT • SOS                                                             3. ADIM • 1. DENEME

            11.  H. Poincare Bilimin Değeri adlı eserinde şöyle yaz-  13.   “Her şeyi bilen, hiç kimse tarafından bilinmeyen, öz-
                mıştır: Kesinlikten kazandığınızı, diyorlar, objektiflik-  nedir. Buna göre de, o, dünyanın taşıyıcısıdır, bütün
                ten kaybediyorsunuz. Ancak sizi gerçekliğe bağlayan   görüngülerin, bütün nesnelerin koşuludur (açıkçası,
                bağları  koparmak  suretiyle  mantık  idealinize  doğru   geneldir,  varlığı  her  zaman  önceden  kabul  edilir).
                yükselebiliyorsunuz.  Biliminiz  kusursuzdur,  fakat,  o   Çünkü,  varolan  ne  varsa,  özne  için  vardır.  Bilginin
                ancak bir fildişi kuleye kapanmak ve dış âlemle her   nesnesi olmadığı sürece, bildiği sürece herkes ken-
                türlü ilişiği kesmek sayesinde böyle kusursuz kalabi-  dini bu özne olarak bulur. Gelgelelim kişinin gövdesi
                lir. En küçük bir tatbikata girişmek istediği anda onun   bir nesnedir. Öyle ki, bu bakış açısından, gövdeye
                kuleden dışarı çıkması lâzımdır.              de tasarım deriz. Çünkü, dolaysız bir nesne olsa bile,
                                                              gövde nesneler arasında bir nesnedir, onun da nes-
                Bu parçada bilimin aşağıdaki özelliklerinden han-
                                                              nelerin uyduğu yasalara uyması gerekir. Bütün algı
                gisi eleştirilmiştir?
                                                              nesneleri gibi, o da bilginin kalıpları olan uzam ile za-
                A)  Olgusallığı                               manın içindedir, çokluk da onlar aracılığıyla vardır.”
                B)  Evrenselliği                              A.  Schopenhauer’un  İsteme  ve  Tasarım  Olarak
                C)  Öngörülülüğü                              Dünya adlı eserinden alınan bu parçadan aşağı-
                                                              dakilerden hangisine ulaşılabilir?
                D)  Nesnelliği
                                                              A)  Süjenin bütün fenomenlerin varlığının ön şartı ol-
                E)  İndirgemeciliği
                                                                duğuna
                                                              B)  Objenin süjenin zihninde olan düşünsel bir varlık
                                                                olduğuna
                                                              C)  Bilginin ortaya çıkmasında objenin belirleyici ol-
                                                                duğuna
                                                              D)  Süjenin varlığının a posteriori olduğuna
                                                              E)  Objektif bilgiye ulaşmanın imkânsız olduğuna







            12.   Hristiyan felsefesinde akıl-inanç tartışmalarında bazı
                filozoflar inanmada aklın sınırlı olduğunu, inancın ön-
                celiğini savunurken bazı filozoflar ise insanın inancı
                kavramasında aklın da önemli bir rolü olduğunu ya
                da akıl ve inanç arasında bir ahenk olsa da birbirin-
                den farklı iki alan olduklarını savunmuşlardır.
                Buna göre;

                 I. Tertullian “Akıl almaz (saçma) olduğu için inanıyorum.”
                II. Clemens “Anlamak için inanıyorum.”
               III. Aquinalı Thomas “İnanayım diye biliyorum.”

                sözlerinden hangileri hakikate yalnızca inanç yo-
                luyla ulaşılabileceğini savunmuştur?

                A) Yalnız I   B) Yalnız II   C) Yalnız III
                       D) I ve II    E) II ve III


                                                       30                            Diğer sayfaya geçiniz.
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37