Page 32 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 32
TYT • SOS 3. ADIM • 1. DENEME
11. H. Poincare Bilimin Değeri adlı eserinde şöyle yaz- 13. “Her şeyi bilen, hiç kimse tarafından bilinmeyen, öz-
mıştır: Kesinlikten kazandığınızı, diyorlar, objektiflik- nedir. Buna göre de, o, dünyanın taşıyıcısıdır, bütün
ten kaybediyorsunuz. Ancak sizi gerçekliğe bağlayan görüngülerin, bütün nesnelerin koşuludur (açıkçası,
bağları koparmak suretiyle mantık idealinize doğru geneldir, varlığı her zaman önceden kabul edilir).
yükselebiliyorsunuz. Biliminiz kusursuzdur, fakat, o Çünkü, varolan ne varsa, özne için vardır. Bilginin
ancak bir fildişi kuleye kapanmak ve dış âlemle her nesnesi olmadığı sürece, bildiği sürece herkes ken-
türlü ilişiği kesmek sayesinde böyle kusursuz kalabi- dini bu özne olarak bulur. Gelgelelim kişinin gövdesi
lir. En küçük bir tatbikata girişmek istediği anda onun bir nesnedir. Öyle ki, bu bakış açısından, gövdeye
kuleden dışarı çıkması lâzımdır. de tasarım deriz. Çünkü, dolaysız bir nesne olsa bile,
gövde nesneler arasında bir nesnedir, onun da nes-
Bu parçada bilimin aşağıdaki özelliklerinden han-
nelerin uyduğu yasalara uyması gerekir. Bütün algı
gisi eleştirilmiştir?
nesneleri gibi, o da bilginin kalıpları olan uzam ile za-
A) Olgusallığı manın içindedir, çokluk da onlar aracılığıyla vardır.”
B) Evrenselliği A. Schopenhauer’un İsteme ve Tasarım Olarak
C) Öngörülülüğü Dünya adlı eserinden alınan bu parçadan aşağı-
dakilerden hangisine ulaşılabilir?
D) Nesnelliği
A) Süjenin bütün fenomenlerin varlığının ön şartı ol-
E) İndirgemeciliği
duğuna
B) Objenin süjenin zihninde olan düşünsel bir varlık
olduğuna
C) Bilginin ortaya çıkmasında objenin belirleyici ol-
duğuna
D) Süjenin varlığının a posteriori olduğuna
E) Objektif bilgiye ulaşmanın imkânsız olduğuna
12. Hristiyan felsefesinde akıl-inanç tartışmalarında bazı
filozoflar inanmada aklın sınırlı olduğunu, inancın ön-
celiğini savunurken bazı filozoflar ise insanın inancı
kavramasında aklın da önemli bir rolü olduğunu ya
da akıl ve inanç arasında bir ahenk olsa da birbirin-
den farklı iki alan olduklarını savunmuşlardır.
Buna göre;
I. Tertullian “Akıl almaz (saçma) olduğu için inanıyorum.”
II. Clemens “Anlamak için inanıyorum.”
III. Aquinalı Thomas “İnanayım diye biliyorum.”
sözlerinden hangileri hakikate yalnızca inanç yo-
luyla ulaşılabileceğini savunmuştur?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve II E) II ve III
30 Diğer sayfaya geçiniz.