Page 14 - 3 Adım TYT Coğrafya
P. 14
COĞRAFYA 1. ADIM
7. Doğa, başta insan olmak üzere tüm canlıların yaşam alanı- 10. Aşağıdakilerden hangisi beşerî coğrafyanın alt dalların-
nı oluşturur. Bu yaşam alanı; hava küre (atmosfer), su küre dandır?
(hidrosfer), taş küre (litosfer) ve canlılar küresi (biyosfer) adı
A) Turizm Coğrafyası
verilen doğal sistemlerden meydana gelir. İnsanın bütün faa-
liyetleri, bu doğal sistemler içerisinde gerçekleşir. B) Doğal Afetler Coğrafyası
C) Sular Coğrafyası
Buna göre aşağıdakilerden hangisinde tüm doğal sis-
temlere birer örnek verilmiştir? D) Canlılar Coğrafyası
E) Toprak Coğrafyası
A) Sıcaklık, toprak, göller, akarsular
B) Kayaçlar, denizler, rüzgârlar, bitkiler
C) Bitkiler, yerleşmeler, tarım, sanayi 11. Geleceğe yönelik planlamalarda coğrafya biliminin dikkate
D) Okyanuslar, madenler, göller, toprak alınması doğal çevreden sürdürülebilir bir şekilde faydalan-
mamızı sağlayacaktır.
E) Yağış, akarsular, bitkiler, hayvanlar
Aşağıdaki ifadelerden hangisi bu açıklamayı destekler
niteliktedir?
A) İstanbul ve çevresinde sanayi tesislerinin yerleşim yerleri
içerisinde kalması
B) Çukurova Deltası üzerinde yerleşme faaliyetlerinin yay-
8. Meteoroloji: Hava kürenin yapısı, biçimi, bileşimi ve bu küre-
gın olması
de oluşan hava hareketlerini inceler.
C) Fay hatları üzerine sanayi tesislerinin kurulması
Biyoloji: Canlıları inceleyen bilimdir.
D) Ormanlık alanların tarıma açılması
Jeopolitik: Bir devlette ya da bir bölgede uygulanan poli- E) Alüvyal topraklarda tarım yapılması
tikayla o yerin coğrafyası arasındaki ilişkiyi inceleyen bilim
dalıdır.
İstatistik: İlkelerini olasılık kuramlarından alarak eldeki veri-
12. Bir coğrafya dersinde Orhan öğretmen insan ve çevre ko-
leri grafik ve sayı biçiminde değerlendiren bilim dalıdır.
nusunu anlatırken öğrencilere “İnsan mı doğayı yoksa doğa
Aşağıda verilen ifadelerden hangisi yukarıda verilen mı insanı etkiliyor?” şeklinde bir soru sormuştur. Öğrencilerin
coğrafyaya yardımcı bilimlerle daha az ilişkilidir? bir kısmı, doğanın insan üzerinde etkili olduğunu, diğer bir
kısmı da insanın doğa üzerinde etkili olduğunu savunmuştur.
A) Atmosfer
Öğretmen, insanın doğa üzerinde etkili olduğunu savunan
B) Bitkiler öğrencilerden örnek vermelerini istemiştir.
C) Avrupa Birliği
Öğrencilerinden aşağıdaki yanıtları almıştır.
D) Nüfus sayımları
Ahmet: İsviçre’de Alp Dağları’nda ulaşımın köprü, viyadük
E) Volkanizma
ve tünellerle sağlanması
Zeynep: İstanbul Boğazı’nın iki yakasının Marmaray ile
İstanbul Boğazı altından bağlanması
Fatih: Hollanda kıyılarında yapılan setlerle denizden arazi
kazanılması
Sude Nur: Japonya’nın Osaka Körfezi’nde denizin doldurul-
9. Aşağıdakilerden hangisi coğrafya ile ilgili olarak diğerle- masıyla Kansai Havalimanının yapılması
rine göre günümüze daha yakın bir gelişmedir?
Ali: Aşırı sis nedeniyle İstanbul’daki feribot seferlerinin iptal
A) Coğrafi keşiflerin yapılması edilmesi
B) Yakın çevrenin haritasının çizilmesi Buna göre hangi öğrencinin bu konuyla ilgili verdiği
C) Batılı kaynakların çevirilerinin yapılması örnek yanlıştır?
D) Projeksiyonların kullanılması A) Ahmet B) Zeynep C) Fatih
E) Uydu fotoğraflarının çekilmesi D) Sude Nur E) Ali
12