Page 99 - index
P. 99
TARİH 2. ADIM
5. Osmanlı Devleti’nde II. Abdülhamit Dönemi’nde demir yolu 7. XIX. yüzyılda Avrupa’da başlayan sosyal devlet uygulamaları
politikası savunma politikalarıyla birlikte düşünülmeye baş- Osmanlı Devleti’ne de yansıdı ve II. Abdülhamit ile beraber
lanmıştır. II. Abdülhamit’in en büyük projelerinden biri de vatandaşlık kavramı içerisinde bireyler her türlü iktisadi, sos-
Bağdat Demir Yolu’nun yapılmasıydı. Bu projenin yapımı işini yal ve doğal olaylar karşısında devlet garantisi ve koruması
II. Abdülhamit, Almanlara vermiştir. II. Abdülhamit’in demir altına alındı.
yolları projesi Avrupa devletlerini karşı karşıya getirmiştir.
Bu duruma göre II. Abdülhamit Dönemi’nde,
Buna göre,
I. eğitim olanaklarının kasaba ve köylere kadar ulaştırılması
I. Almanların demir yolu yapımı nedeniyle bölgede etkinliği-
II. birçok vilayet merkezinde hastaneler açılması
ni arttırması
III. yoksul aylığı uygulamasının başlatılması
II. İngilizlerin, sömürge yollarının kontrolünü kaybedeceği
endişesini yaşaması faaliyetlerinden hangilerinin sosyal devlet anlayışına uy-
gun olduğu savunulabilir?
III. Rusya’nın, demir yolu sayesinde Osmanlı Devleti’nin Av-
rupa’daki Rus pazarını zayıflatacağı korkusuna kapılması A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II
durumlarından hangileri Avrupalı devletlerin çıkar çatış- D) II ve III E) I, II ve III
masına girdiğinin göstergesidir?
A) Yalnız I
B) Yalnız II 8. İyi yetişmiş silahlı birlikler olan Nizam-ı Cedit Ordusu ile
İstanbul’da ve taşrada merkezî idarenin otoritesinin artırılma-
C) Yalnız III
sı amaçlanmıştır. Asker toplama tarzı olarak zorunlu askerlik
D) I ve II sistemi içinde yer almayan Nizam-ı Cedit Ordusuna asker
E) I, II ve III olarak girebilmenin temel şartlarından biri Müslüman olmak-
tır. Bu yeni orduya ilk girenler İstanbul sokaklarından topla-
nan Müslüman gençler olmuştur.
Nizam-ı Cedit ile ilgili verilen bilgilerden hareket ile aşa-
ğıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
A) Zorunlu askerî birlik olduğu
B) Müslüman ya da gayrimüslim askerlerden oluştuğu
C) Ülkede merkezî idarenin güçlendirilmesinin amaçlandığı
D) Yeniçeri Ocağı’nın örnek alındığı
E) II. Mahmut Dönemi’nde kurulduğu
6. II. Abdülhamit, tahtta kaldığı süre içinde eğitime büyük bir
önem verdi. Modern eğitimin yerleştiği bu dönemde yeni okul-
lara devlet bütçe ayırdı. II. Abdülhamit eğitim faaliyetlerinde
Türklerin yoğun yaşadığı Anadolu’ya ağırlık verdi. Azınlık ve
yabancı okullara Türk öğretmenler atanarak kontrol altına 9. Tanzimat dönemi, 1839 Tanzimat Fermanı’nın ilanı ile başla-
alınmaya çalışıldı. yan 1876 Meşrutiyet’in ilanı ile sona eren dönemdir. Kavram
olarak Tanzimat, Türk siyasi, idari, iktisadi ve sosyal haya-
Bu duruma göre,
tında topyekûn bir değişmeyi ve yeniden yapılanmayı ifade
eder. Tanzimat, Osmanlı Devleti’ne Batılı anlamda bir dü-
I. Klasik eğitim anlayışı etkisini yitirmiştir.
şünce ve yönetim şekli getirmek için Avrupa’dan esinlenerek
II. Eğitimde, sınırlı da olsa millîlik göze çarpmaktadır. yapılan programlı bir yenilik ve kültür hareketidir.
III. Laik eğitim anlayışı benimsenmiştir. Buna göre,
yargılarından hangilerine ulaşılamaz? I. Köklü ve kalıcı yenilikler yapılmaya çalışılmıştır.
A) Yalnız I II. Ulus devlet olma yolunda çalışmalar başlatılmıştır.
III. Yapılan değişimlerde Batı kültürü esas alınmıştır.
B) Yalnız II
C) Yalnız III yargılarından hangilerine ulaşılamaz?
D) II ve III A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
E) I, II ve III D) I ve III E) II ve III
98