Page 99 - index
P. 99

TARİH                                                                                        2. ADIM




        5.   Osmanlı  Devleti’nde  II.  Abdülhamit  Dönemi’nde  demir  yolu   7.   XIX. yüzyılda Avrupa’da başlayan sosyal devlet uygulamaları
            politikası  savunma  politikalarıyla  birlikte  düşünülmeye  baş-  Osmanlı Devleti’ne de yansıdı ve II. Abdülhamit ile beraber
            lanmıştır.  II.  Abdülhamit’in  en  büyük  projelerinden  biri  de   vatandaşlık kavramı içerisinde bireyler her türlü iktisadi, sos-
            Bağdat Demir Yolu’nun yapılmasıydı. Bu projenin yapımı işini   yal ve doğal olaylar karşısında devlet garantisi ve koruması
            II.  Abdülhamit,  Almanlara  vermiştir.  II.  Abdülhamit’in  demir   altına alındı.
            yolları projesi Avrupa devletlerini karşı karşıya getirmiştir.
                                                                   Bu duruma göre II. Abdülhamit Dönemi’nde,
            Buna göre,
                                                                    I. eğitim olanaklarının kasaba ve köylere kadar ulaştırılması
              I.  Almanların demir yolu yapımı nedeniyle bölgede etkinliği-
                                                                    II. birçok vilayet merkezinde hastaneler açılması
               ni arttırması
                                                                   III. yoksul aylığı uygulamasının başlatılması
             II. İngilizlerin,  sömürge  yollarının  kontrolünü  kaybedeceği
               endişesini yaşaması                                 faaliyetlerinden hangilerinin sosyal devlet anlayışına uy-
                                                                   gun olduğu savunulabilir?
            III.  Rusya’nın, demir yolu sayesinde Osmanlı Devleti’nin Av-
               rupa’daki Rus pazarını zayıflatacağı korkusuna kapılması   A) Yalnız I       B) Yalnız II      C) I ve II
            durumlarından hangileri Avrupalı devletlerin çıkar çatış-        D) II ve III      E) I, II ve III
            masına girdiğinin göstergesidir?
            A)  Yalnız I

            B)  Yalnız II                                      8.   İyi  yetişmiş  silahlı  birlikler  olan  Nizam-ı  Cedit  Ordusu  ile
                                                                   İstanbul’da ve taşrada merkezî idarenin otoritesinin artırılma-
            C)  Yalnız III
                                                                   sı amaçlanmıştır. Asker toplama tarzı olarak zorunlu askerlik
            D)  I ve II                                            sistemi  içinde  yer  almayan  Nizam-ı  Cedit  Ordusuna  asker
            E)  I, II ve III                                       olarak girebilmenin temel şartlarından biri Müslüman olmak-
                                                                   tır. Bu yeni orduya ilk girenler İstanbul sokaklarından topla-
                                                                   nan Müslüman gençler olmuştur.

                                                                   Nizam-ı Cedit ile ilgili verilen bilgilerden hareket ile aşa-
                                                                   ğıdakilerden hangisine ulaşılabilir?

                                                                   A)  Zorunlu askerî birlik olduğu
                                                                   B)  Müslüman ya da gayrimüslim askerlerden oluştuğu
                                                                   C)  Ülkede merkezî idarenin güçlendirilmesinin amaçlandığı
                                                                   D)  Yeniçeri Ocağı’nın örnek alındığı

                                                                   E)  II. Mahmut Dönemi’nde kurulduğu
        6.   II.  Abdülhamit,  tahtta  kaldığı  süre  içinde  eğitime  büyük  bir
            önem verdi. Modern eğitimin yerleştiği bu dönemde yeni okul-
            lara devlet bütçe ayırdı. II. Abdülhamit eğitim faaliyetlerinde
            Türklerin yoğun yaşadığı Anadolu’ya ağırlık verdi. Azınlık ve
            yabancı  okullara  Türk  öğretmenler  atanarak  kontrol  altına   9.   Tanzimat dönemi, 1839 Tanzimat Fermanı’nın ilanı ile başla-
            alınmaya çalışıldı.                                    yan 1876 Meşrutiyet’in ilanı ile sona eren dönemdir. Kavram
                                                                   olarak Tanzimat, Türk siyasi, idari, iktisadi ve sosyal haya-
            Bu duruma göre,
                                                                   tında topyekûn bir değişmeyi ve yeniden yapılanmayı ifade
                                                                   eder.  Tanzimat,  Osmanlı  Devleti’ne  Batılı  anlamda  bir  dü-
            I. Klasik eğitim anlayışı etkisini yitirmiştir.
                                                                   şünce ve yönetim şekli getirmek için Avrupa’dan esinlenerek
            II. Eğitimde, sınırlı da olsa millîlik göze çarpmaktadır.   yapılan programlı bir yenilik ve kültür hareketidir.

            III. Laik eğitim anlayışı benimsenmiştir.              Buna göre,

            yargılarından hangilerine ulaşılamaz?                   I. Köklü ve kalıcı yenilikler yapılmaya çalışılmıştır.
            A) Yalnız I                                             II. Ulus devlet olma yolunda çalışmalar başlatılmıştır.
                                                                   III. Yapılan değişimlerde Batı kültürü esas alınmıştır.
            B) Yalnız II
            C) Yalnız III                                          yargılarından hangilerine ulaşılamaz?
            D) II ve III                                           A) Yalnız I        B) Yalnız II     C) Yalnız III

            E) I, II ve III                                                  D) I ve III       E) II ve III



         98
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104