Page 94 - 3 Adım TYT Tarih
P. 94
TARİH 2. ADIM
5. Osmanlı Devleti’nde II. Abdülhamit Dönemi’nde demir yolu 7. XIX. yüzyılda Avrupa’da başlayan sosyal devlet uygulamaları
politikası savunma politikalarıyla birlikte düşünülmeye baş- Osmanlı Devleti’ne de yansıdı ve II. Abdülhamit ile beraber
lanmıştır. II. Abdülhamit’in en büyük projelerinden biri de vatandaşlık kavramı içerisinde bireyler her türlü iktisadi, sos-
Bağdat Demir Yolu’nun yapılmasıydı. Bu projenin yapımı işini yal ve doğal olaylar karşısında devlet garantisi ve koruması
II. Abdülhamit, Almanlara vermiştir. II. Abdülhamit’in demir altına alındı.
yolları projesi Avrupa devletlerini karşı karşıya getirmiştir.
Bu duruma göre II. Abdülhamit Dönemi’nde,
Buna göre,
I. eğitim olanaklarının kasaba ve köylere kadar ulaştırılması
I. Almanların demir yolu yapımı nedeniyle bölgede etkinliği-
II. birçok vilayet merkezinde hastaneler açılması
ni arttırması
III. yoksul aylığı uygulamasının başlatılması
II. İngilizlerin, sömürge yollarının kontrolünü kaybedeceği
endişesini yaşaması faaliyetlerinden hangilerinin sosyal devlet anlayışına uy-
gun olduğu savunulabilir?
III. Rusya’nın, demir yolu sayesinde Osmanlı Devleti’nin Av-
rupa’daki Rus pazarını zayıflatacağı korkusuna kapılması A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II
durumlarından hangileri Avrupalı devletlerin çıkar çatış- D) II ve III E) I, II ve III
masına girdiğinin göstergesidir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
8. İyi yetişmiş silahlı birlikler olan Nizam-ı Cedit Ordusu ile
D) I ve II E) I, II ve III
İstanbul’da ve taşrada merkezî idarenin otoritesinin artırılma-
sı amaçlanmıştır. Asker toplama tarzı olarak zorunlu askerlik
sistemi içinde yer almayan Nizam-ı Cedit Ordusuna asker
olarak girebilmenin temel şartlarından biri Müslüman olmak-
tır. Bu yeni orduya ilk girenler İstanbul sokaklarından topla-
nan Müslüman gençler olmuştur.
Nizam-ı Cedit ile ilgili verilen bilgilerden hareket ile aşa-
ğıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
A) Zorunlu askerî birlik olduğu
B) Müslüman ya da gayrimüslim askerlerden oluştuğu
C) Ülkede merkezî idarenin güçlendirilmesinin amaçlandığı
D) Yeniçeri Ocağı’nın örnek alındığı
E) II. Mahmut Dönemi’nde kurulduğu
9. Tanzimat dönemi, 1839 Tanzimat Fermanı’nın ilanı ile başla-
6. II. Abdülhamit, tahtta kaldığı süre içinde eğitime büyük bir yan 1876 Meşrutiyet’in ilanı ile sona eren dönemdir. Kavram
önem verdi. Modern eğitimin yerleştiği bu dönemde yeni okul- olarak Tanzimat, Türk siyasi, idari, iktisadi ve sosyal haya-
lara devlet bütçe ayırdı. II. Abdülhamit eğitim faaliyetlerinde tında topyekûn bir değişmeyi ve yeniden yapılanmayı ifade
Türklerin yoğun yaşadığı Anadolu’ya ağırlık verdi. Azınlık ve eder. Tanzimat, Osmanlı Devleti’ne Batılı anlamda bir dü-
yabancı okullara Türk öğretmenler atanarak kontrol altına şünce ve yönetim şekli getirmek için Avrupa’dan esinlenerek
alınmaya çalışıldı. yapılan programlı bir yenilik ve kültür hareketidir.
Bu duruma göre, Buna göre,
I. Klasik eğitim anlayışı etkisini yitirmiştir. I. Köklü ve kalıcı yenilikler yapılmaya çalışılmıştır.
II. Eğitimde, sınırlı da olsa millîlik göze çarpmaktadır. II. Ulus devlet olma yolunda çalışmalar başlatılmıştır.
III. Laik eğitim anlayışı benimsenmiştir. III. Yapılan değişimlerde Batı kültürü esas alınmıştır.
yargılarından hangilerine ulaşılamaz? yargılarından hangilerine ulaşılamaz?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) II ve III E) I, II ve III D) I ve III E) II ve III
92