Page 130 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 130

TÜRKÇE                                                                                         2. ADIM




          5-6. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız.      7-8. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız.


            1995  yılında  ABD’nin  bir  kasabasında  iki  suç  işlenir.  Her      Türklerde ad verme gelenekleri üzerinde oldukça geniş yayınla-
            iki  suçu  da  Wheeler  adında  bir  adam  gerçekleştirir.  Ancak   ra rastlıyoruz. Bir arada değerlendirilmesi gereken bu gelenekler
            aynı gün içinde yakalanır. Wheeler’a güvenlik kameralarının   üzerinde biz de kısaca durabileceğiz. Oğuz Kağan Destanı’nda
            kaydettiği görüntüler izlettirildiğinde çok şaşırır ve şöyle der:   çocuğa bir yaşına erdikten sonra bir toy yapılarak adın, bu tö-
            “Ama ben yüzüme limon suyu sürmüştüm!” Wheeler, yüzüne   rene  katılan  beylerce  konduğunu  öğreniyoruz.  Bundan  önce
            limon suyu sürünce görünmez olacağını ve güvenlik kamera-  çocuğun adı yoktur. Altay’ın kuzeyinde ve Yenisey Irmağı kı-
            larına yakalanmayacağını düşünmüştür. Çevremizde her ne   yılarında yaşayan Beltir ve Koybal Türklerinde de doğumdan
            kadar Wheeler gibi akıl dışı bir işe girişmeseler de yetersiz   sonra bir şölen verilerek yaşlı, saygın bir kişi tarafından çocuğun
            bilgilerine karşın en az onun kadar öz güvene sahip insanlar   adının konduğunu biliyoruz. Yakutlarda ise çocuğa önce iğreti
            yok değil. Peki, nedir bu insanlara o alanda yetkin olduklarını   bir ad verilmekte asıl ad, onun göstereceği bir kahramanlıktan
            düşündüren? Araştırmacılara göre sorun, belli bir etkenden   sonra konmaktadır. Adın bir başarıya, bir kahramanlığa daya-
            çok o kişilerin yetkin olmadıklarını fark etmelerine engel ola-  tılması Türklerde çok eski bir geleneği belirlemektedir: Çocuk,
            cak  bir  üst  bilişsel  beceri  eksikliğinden  kaynaklanıyor.  Üst   bir kahramanlık gösterinceye değin adsız sayılmakta, ilk başa-
            bilişsel beceri eksikliğinin etkili olduğu bu durumu her yaş ve   rı ya da kahramanlığından sonra kendisine bununla ilgili bir ad
            meslek grubundan insanda görmek mümkün. Herkes, bazı   konmaktadır. Oğuz Kağan Destanı’na göre Uruz Bey’in oğlu,
            ortamlarda gereksiz bir öz güven sergileyebiliyor. Genelde de   babasının  kendisine  saklamasını  buyurduğu  şeyi  iyi  saklayıp
            insanların sergilediği tutum “cahil cesareti” olarak tanımlanı-  Oğuz Kağan’a teslim ettiği için Kağan ona Saklap adını vermiş-
            yor. Tecrübeler, anılar, cesaret, başkalarının yetkinliğini göz   tir. Yine Kağan’ın Buz Dağı’na kaçan atını kurtarıp getiren beye,
            ardı etme gibi pek çok neden de insanların kendini olduğun-  üstü başı karlı olduğu için Karluk adının verildiği yazılıdır. Dede
            dan farklı şekilde değerlendirmesine yol açabiliyor.   Korkut Hikâyeleri’nde de çocuğa ad verilmesi ancak on beş ya-
                                                                   şından sonra gösterdiği bir kahramanlık sonunda oluyor; ad, bu-
        5.   Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?   nunla ilişkili bulunuyordu. Nitekim Dirse Han’ın oğlu, bir boğayla
                                                                   dövüşüp onu öldürdükten sonra Boğaç adını almıştır.
            A)  Cahillerin/beceriksizlerin/yeteneksizlerin ölçüsüzlükleri ken-
               dileriyle ilgili algılarındaki hatalardan ve bilişsel eksiklikten   7.   Bu parçaya göre ad verme geleneği ile ilgili aşağıdakiler-
               kaynaklanır.                                        den hangisi söylenemez?
            B)  Kendine  aşırı  güvenme  şeklinde  gözlemlenen  problem,
                                                                   A)  Ad verme geleneğine birçok Türk boyunda rastlanmaktadır.
               karar verme sürecindeki hatalardan biridir ve metabilişsel
               becerilerle ilgili bir yetersizliktir.              B)  Eski metinlerde ad verme geleneğini örnekleyecek olay-
                                                                      lar bulunmaktadır.
            C)  Cehalet, gerçek bilginin aksine kişinin kendine olan güve-
               nini artırır ve onun yeni bilgiler edinmesine engel olabil-  C)  Bölgesel yaşantılar ve karşılaşılan durumlar kişiye verile-
               mektedir.                                              cek ismi belirlemede rol oynamaktadır.
            D)  Cahil kişi, gerçek bilgiye sahip olan kişinin öz güveninden   D)  Kültürümüzün bir parçası olan ad verme geleneği, bugün
               daha fazla bir güven duygusuna sahiptir.               hâlâ yaşatılmaktadır.
            E)  Bilgisizliğin gözü karalığının da çok bilginin verdiği ince   E)  Toplumda saygın, sevilen yaşlı bir kişinin çocuğa ad koy-
               hesapların da yararı olduğu kadar zaman zaman zararı   ması çok eski bir gelenektir.
               dokunabilir.


                                                               8.   Bu parçaya göre Dede Korkut Hikâyeleri ile ilgili aşağıda-
                                                                   kilerden hangisi söylenebilir?
                                                                   A)  Türklerdeki ad verme geleneğinin ilk örneği Dede Korkut
        6.   Bu  parçaya  göre  aşağıdakilerden  hangisi  kişilerin  ken-
                                                                      Hikâyeleri’nde görülür.
            dilerini olduklarından farklı görmelerinin nedenlerinden
            biri değildir?                                         B)  Dede Korkut Hikâyeleri’nde isimlerin nasıl verildiği ile ilgili
                                                                      bilgiler bulabiliriz.
            A)  Başkalarındaki yetkinliği fark edememeleri
                                                                   C)  Eski Türk boylarında olduğu gibi Dede Korkut Hikâyeleri’n-
            B)  Cehaletlerinin farkında olmamaları
                                                                      de de ad verme, şölen eşliğinde gerçekleştirilirdi.
            C)  Tecrübeli olduklarını düşünmeleri
                                                                   D)  Dede  Korkut  Hikâyeleri’nde  Dede  Korkut,  kahramanlık
            D)  Geçmiş yaşantılarını göz önünde bulundurmaları        yapan çocuğa ad veren bilge bir kişiliktir.
            E)  Kendilerini daha nitelikli kişilerle karşılaştırabilecekleri or-  E)  Dede Korkut Hikâyeleri’nde, ad verme geleneğiyle ilgili az
               tamların olmaması                                      sayıda örneğe rastlamaktayız.



        128
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135