Page 135 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 135
TÜRKÇE TYT 2.
ADIM
Çoklu Paragraf - 3
1-2. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız. 3-4. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız.
(I) Kutadgu Bilig hem Batılılarca hem de Türk dünyasının ilim Hepimiz grup hâlinde yapılan işlerin daha kolay olacağını öğ-
adamlarınca üzerinde çok fazla durulan, incelenen eserler- renmedik mi? Grup olarak yaptığımız işlerde işin kolaylığın-
dendir. (II) Başta dil ve edebiyat olmak üzere pek çok çalış- daki artış, kişi sayısının ne kadar arttığına mı bağlı? Yoksa
maya konu olmuş, kısmen veya bütünüyle çeşitli dillere çev- kalabalıkta fark edilmez diye gücümüzün hepsini kullanmadı-
rilmiştir. (III) Bağımsız bir bibliyografik eser oluşturabilecek ğımız olur mu? Ringelmann bu durumun ne kadar doğru ol-
nicelikteki Kutadgu Bilig çalışmaları, 1825’ten günümüze de- duğunu ölçmek için bir deney düzenlemiş. Öncelikle bir yere
ğin aralıksız sürmektedir. (IV) Kutadgu Bilig, ismiyle de özgün bağlı olan halatı kişilerin tek başına tüm güçleriyle çekmesini
bir eserdir. (V) Kut, saadet ve mutluluk anlamının yanında; istemiş ve herkesin tek tek halatı çekerken ne kadar güç uy-
siyasal bir terim olarak siyasal erke sahip bulunma, iktidar, gulayabildiğini kaydetmiş. Sonrasında ise katılımcılardan çift-
hâkimiyet anlamlarını da içerir. (VI) Eser, dünyevi iktidara ler hâlinde, üçerli, altışarlı gruplar ile aynı halatı çekmelerini
veya uhrevi saadete ulaştıracak bilgi olarak da anlaşılabilir. istemiş ve halata uygulanan toplam gücü ölçmüş. Kişi sayı-
sı arttıkça uygulanan gücün doğru orantılı olarak artmadığı
1. Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci paragraf
gözlenmiş. Birden fazla kişi olduğunda herkes tüm gücüyle
numaralanmış cümlelerin hangisiyle başlar?
çekmek yerine biraz kaytarmış. Psikolojide “sosyal kaytarma”
A) II B) III C) IV D) V E) VI olarak tanımlanan bu durum aslında kişilerin, “Başkaları na-
sıl olsa yapıyor, benim yapmama ne gerek var?” cümlesini
kendilerine söylemeleri ile ortaya çıkmaktadır. İnsanlar grup
içerisinde çalışırken harcadıkları çabanın gözden kaçacağını
düşünürler. Bu nedenle tam performans sergilemek yerine
kendilerince üstlerine düşeni yaparlar.
3. Aşağıdakilerden hangisi bu parçadaki “sosyal kaytar-
ma’’ya örnek gösterilebilir?
A) Koro elemanlarının tamamının şarkıya eşlik etmemesi
B) Ava çıkan insanların aynı oranda balık avlayamaması
C) Öğrencilerin yazılarda tüm soruları cevaplayamaması
D) Göç sırasında bazı kuşların diğerlerinin uçma hızına yeti-
şememesi
E) Proje hazırlayan kişilerin hazırlık yapmaması
4. Bu parçaya göre Ringelmann’ın yaptığı deneyin amacı
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Birlikte yapılan işlerin daha rahat gerçekleştirildiğini ispat-
lamak
2. Bu parçada numaralanmış cümlelerin anlatımıyla ilgili B) Yapılan işin kolaylaşmasıyla kullanılan iş gücü arasındaki
aşağıdakilerden hangisi söylenemez? bağlantıyı göstermek
A) I. cümlede nesnel bir anlatım tercih edilmiştir. C) Ortak çalışmalarda üyelerin tüm performansını sergile-
mediğini kanıtlamak
B) II. cümle I. cümlede anlatılanları destekler niteliktedir.
C) III. cümlede terim anlamlı bir sözcük kullanılmıştır. D) İnsanların psikolojilerinin çalışma şekillerini etkilediğini
ortaya koymak
D) V. cümlede neden-sonuç ilişkisine yer verilmiştir.
E) Sosyal kaytarmanın hangi gruplarda daha fazla yaşandı-
E) IV ve VI. cümlelerde eserle ilgili değerlendirme yapılmıştır.
ğını belirtmek
133